FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: KEES DE NOOD VIII

Door Niels in Ingekomen Foto's, zaterdag 26 januari 2013 19:00

We zagen al veel eerdere series met oude foto's van Kees de Nood. Dat hij een fervent sleutelaar is was inmiddels wel duidelijk. Eén project mistte nog in het verhaal en dat was 'Max'.
image
De Werklust DK 1 MW3 zoals hij van zijn vorige eigenaar af kwam, loonbedrijf Joossen uit Oostdijk. Toen nog met een tank om meststoffen als betacal mee uit te rijden.

image
De machine begon zijn werkzame leven bij loonbedrijf Kurstjens in Grubbenvorst, die de machine door Werklust liet bouwen.

image

image
Het slopen van Max, zoals hij al snel werd genoemd.

image
Zijn eerste seizoen als afvoercombinatie voor de suikerbieten. De bak werd in België gebouwd.

image
Helemaal klaar voor zijn volgende seizoen na een succesvolle testperiode. De bak werd nog anderhalf meter verlengd zodat de bieten niet onder de machine door rolde. Motorisch werd hij onder andere van een nieuw koelpakket voorzien.

image
Bietenseizoen 2003.

image
Samen met de Vervaet 17T rooier.

image

image

image

image
Niet alleen in het groot maar ook als schaalmodel. Ook de velgen op het echte model werden grijs geverfd.

image
Met een bijpassende gele rooier.

image
Twee andere Werklust DK1's eindigde bij het Duitse loonbedrijf M. Kappertz uit Rheinhausen. Beide hebben 10.000 uur op de klok en worden niet meer gebruikt.

image
Nummer twee onder het stof.

image
Nog een plaatje afkomstig van loonbedrijf Nijssen uit Mijnsheerenland. De Werklust DK1 in actie bij Kurstjens.

image

image

Hendrik Dhondt stuurde naar aanleiding van Kees' foto's nog enkele beelden van Max in actie bij zijn laatste eigenaar, loonbedrijf Vervaet uit IJzendijke. Deze zijn hier te vinden. Inmiddels heeft loonbedrijf Vervaet te kennen gegeven dat het gaat stoppen.

REACTIES

comment Door JanV op zaterdag 26 januari 2013 19:21 quote
Dus eigenlijk is de MAX een voorloper van het Terra-Gator en (JKG) Tri-asser gebeuren? Want die zijn afkomstig van Kurstjens, wat weer een asplitsing was van het loobedrijf.

De veiling van het materieel van Vervaet kan je volgen op de site van Troostwijk.
comment Door williambrooymans op zondag 27 januari 2013 12:38 quote
Ben benieuwd of ie nog ergens komt te lopen nu de eigenaar stopt met zijn loonbedrijf.
comment Door maikwolsink op zondag 27 januari 2013 14:14 quote
dan zal i eerdaags wel weer te koop staan. ik hoorde dat loonbedrijf verveat over kop is gegaan en alles verkocht word. weet niet of het zo is?
comment Door williambrooymans op zondag 27 januari 2013 21:38 quote
Loonbedrijf vervaet sluit zelf de deuren is niet failliet.
comment Door Pascal op woensdag 30 januari 2013 14:59 quote
Wat een geweldige foto's!
Hopelijk vindt Max een nieuw baasje, als het loonbedrijf falliet is/gaat.
comment Door Oeds47 op woensdag 27 februari 2013 19:41 quote
Oud sentiment. Het moet ik denk, begin jaren tachtig geweest zijn. Ik ben opgegroeid in het Drentse Eeserveen. Tijdens de AVEBE aardappelcampagne en de CSM/Suikerunie suikerbietencampagne vloog ik achter die 'eerdappel'trucks van oa. Hoving (Ford Transcontinental) Klinkhamer (Volvo N10 en F12) en bietentrucks van Lokken (Volvo's F89) Wigchers en Rengers (vooral Scania 141) aan en nog veeeel meer.... En in het voorjaar natuurlijk de drijfmestperiode. De stank voor lief nemend, keek ik geregeld toe bij Kort uit Zwiggelte (met een grote en een kleine Terberg zelfrijder ), vd Heuvel Kampen met twee opgebouwde Fauns, vd Sleen uit Nw. Zwinderen met een Tryco 4 wieler (incl. een Detroit Diesel 6 cyl. 2-takt met open uitlaat... wát een geluid! Schitterend!) en Gromes uit, ik meen Alkmaar, met een Terra Gator/Big A achtige 3 wieler...
En toen opeens was hij daar: De Werklust DK 1 van Kurstjens uit Grubbenvorst! Hij werd letterlijk gebracht op een Daf(je) 2100 meen ik, met een twee-assig diepladertje. Het 6 wielige met 'vierkante tank' uitgeruste monster had veel indruk gemaakt. Alleen al het op- en afrijden van het diepladertje was een kunst op zich... de banden staken aan weerskanten zeker een centimeter of 30 over de rand! Kurstjens kende ik al van het schuimaardetransport, wat ze in de herfst deden voor Bos Agra Service met toen twee Big A's, een 2800 en een 4500, die ook geregeld allebei opdoken in de herfst. Volgens mij zijn ze maar een seizoen geweest met de DK 1. Misschien te ver/te onhandig? Prachtig even, deze foto's... Dank!

Laatst aangepast door: Oeds47 op woensdag 27 februari 2013 20:09.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.