FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: FAM. CAMMAERT II

Door Niels in Ingekomen Foto's, maandag 3 maart 2014 14:00

In de vorige serie zagen we oude foto's van het loonbedrijf Cammaert en hun eerste zelfgebouwde bietenrooier. In deze tweede serie zien we de verdere ontwikkelaar van deze rooier en werktuigdrager, die onder de naam Facam en later Riecam bekend werd. Een mooie ontwikkeling in de jaren 60 en 70.
image
Gezien het succes van de rooicombinatie besloot Cammaert in 1973 de machine in een kleine serie te laten bouwen en te verkopen onder de merknaam Facam. Dit stond voor Fa. Cammaert.

image
Naast de rooier een Fiat met Breston? enkelas kipper.

image
Belarus MTZ met een Moreau ontbladeraar.

image
De eerste machine uit een serie van vier voor de fabriek van de Ende in Borsele. Deze werd door Cammaert zelf in gebruik genomen omdat de rooicombinatie gegroeid was naar bijna 400 hectare. Teveel voor één machine.

image
De Massey Ferguson styling van de motorkap is nog steeds goed herkenbaar.

image
Het rooigedeelte was afkomstig van Moreau.

image
De wagenrooier nog zonder spijlenband.

image
Voor de schuur in Borssele.

image

image
Een detail van de Moreau rooischaren.

image
In 1967 kwamen de eerste Franse 6 rijï rooiers naar Nederland. Onder andere het 3 fase systeem van Herriau. Dit was in 1969 voor mechanisatiebedrijf Riemens uit IJzendijke de aanleiding om een werktuigdrager te bouwen. Dit op basis van een Claeys M 103 combine. De merknaam was: RVV 95. Hier een foto van de RVV op een internationale demo in Duitsland, in 1972.

In 1972 wordt de RVV 95 vervangen door een hydraulisch aangedreven machine. Logisch want, de voorraad oude M 103's en MF 500's zal opraken. De SPH 120 is het vervolg. In 1974 besluiten Riemens en Cammaert samen te gaan werken en zo ontstaat: RIECAM.

image
De Riecam SP 150 met een Moreau ontbladeraar en rooier.

image
Deze machine is een wagenrooier.

image
De SP 150 werd zowel als 1 en 2 fase model geleverd.

image
Riemens en Cammaert zagen meer in de werktuigdrager dan allen bieten rooien. Zo werden er verschillende variaties ontworpen. Hier hangt een Vicon schudeg tussen de wielen een vier rijïge Cramer aardappelpoter achterop. Ook kon er een achttien rijïge bietenzaaimachine tussen de wielen worden gemonteerd.

image
De kale Riecam SP 150 werktuigdrager. De vooras is inmiddels ook aangedreven.

image
De motor drijft een powerband aan. De hefinrichting is net zichtbaar.

image
Hier hangt er een Schmotzer schijvenrooier achter om in 2 fase te oogsten.

image
De eerste RVV werktuigdrager in 1969. Hierbij wordt nog gebruik gemaakt van een combine aandrijving en motor.

image
De RVV SPH 120 is volledig hydraulisch aangedreven en maakt geen gebruik meer van combine onderdelen. In 1972 is ook de vooras aangedreven.

image
De uiteindelijke Riecam SPH 150 in 1975. Niet alleen groter en sterker maar ook meer multifunctioneel. Voor veel meer dan een rooier werd hij echter nooit gebruikt.

Riecam blijft bij de werktuigdrager en ontwikkeld deze verder met modellen als de RWD 160 en 210, RWD 230 en de beroemde RBM 230, een kruising tussen wagen- en bunkerrooier. De RBM 300 wordt de eerste echte bietenrooier van het bedrijf. Met de RWD en RBM werkt Riecam samen met AVR om deze als zelfrijdende vierrijïge aardappelrooier aan te passen. De RBM 230 wordt jarenlang als aardappel- en bietenrooier ingezet tot alleen de bietenrooier blijft bestaan. Met de RBM 300-S en 400-T eindigt de productie en wordt het bedrijf overgenomen door Agrifac.

Met dank aan Kees de Nood voor het scannen en alle tekst en uitleg.

REACTIES

comment Door Tijger op maandag 3 maart 2014 17:39 quote
Prachtige serie weer, vooral het verhaal van de bieten rooiers.
Hier kun je echt van genieten, wederom dank hier voor. Smile
comment Door op maandag 3 maart 2014 20:31 quote
In de vorige serie stelde Janv de vraag of v.d.Vijver -Cammaert iets te doen had met Facam nee dus.
Maar v.d.Vijver had wel iets te doen met RVV dat staat voor Riemens v.d.Vijver RVV dus v.d.Vijver was in die tijd werkzaam bij Riemens.
Hij is rond 70 samen met zijn vrouw voor zich zelf begonnen.
v.d.Vijver -Cammaert was de ontwerpen en bouwer van de hydro trike van Houbraken en het aangedreven neuswiel de trekker trike.
Het bedrijf bestaat nog steeds onder de naam hydrovision.
comment Door Pascal op maandag 3 maart 2014 21:34 quote
Wat een schitterende serie! En geweldig, dat dit wordt getoond op Agrifoto, zodat veel mensen ervan kunnen genieten. Complimenten!
comment Door ErnstJan (Crewlid) op dinsdag 4 maart 2014 11:20 quote
Mooi stuk geschiedenis!
comment Door manus op dinsdag 4 maart 2014 12:18 quote
Zeer mooi om deze geschiedenis te kunnen zien.
comment Door op vrijdag 7 maart 2014 17:17 quote
Niels je schreef een moreau schijven rooier ? achter de riecam werktuig drager ik zat in mijn arhiefWink je weet wel te kijken naar iets en kom een plaatje tegen van een 6 rij smother zwad rooier en dat is hem .
Dat had ik niet verwacht maar het is een smother schijvenrooier.
comment Door Niels (Administrator) op vrijdag 7 maart 2014 21:22 quote
Je bedoeld het merk Schmotzer?
comment Door op zaterdag 8 maart 2014 07:56 quote
Ja Niels en nu zie ik dat ik de naam niet goed geschreven had sorry.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.