GASTFOTO'S VAN KEES DE NOOD III
Door Niels in Ingekomen Foto's, dinsdag 18 augustus 2015 14:00
Oude(re) combines is wat we vooral in deze derde Zeeuwse fotoserie van Kees de Nood voorbij zien komen. Zo is Zeeuws Vlaanderen uniek met hun collectie MF 760 maaidorsers die daar rondrijden. Ook zien we hoe stro in kleine baaltjes wordt geperst.
John Deere 1085 Hydro/4 maaidorser van akkerbouwbedrijf Lambrechts uit St. Kruis.
Voor de maaibordwagen een Deutz D 5206.
Fendt 936 Vario met een Claas Quadrant 3400 grootpakpers.
Dronningborg D7800? combine van akkerbouwbedrijf Verplanke uit IJzendijke.
Case IH JX1100U met Miedema? enkelas kipper en vier wielige wagen.
Containerboot richting Antwerpen.
JD 975 combine van akkerbouwer Bop Dhont uit Biervliet.
Massey Ferguson Centora.
Unimog met ??? kipper. Populair onder de boerenzoons.
Fiat 1280 DT met een Lely Lotus schudder.
New Holland Clayson 8080 combine van akkerbouwbedrijf Berckmoes uit Sluis.
Een perceel haver.
Akkerrand met bloemen. Erachter tarwe.
Graszaad dorsen met een MF 40 RS combine van akkerbouwer Peter Risseeuw uit Retranchement.
JD 7530? met aanhanger van loonbedrijf Brasser & Van der Sluis uit Zuidzande.
Graan lossen bij de tussenopslag van CZAV in Cadzand. Erachter een NH T7 met Joskin kipper.
Manitou Maniscopic verreiker.
MF 760 combine van akkerbouwer Dirk van Hijfte uit Groede bezig met zomergerst dorsen.
Geen graanoogst mag voorbij gaan met plaatjes van deze prairie monsters, uniek voor Zeeuws Vlaanderen.
Een perfecte Ford 8340 met vrachtwagen aanhanger.
Nog wat landschapsplaatjes.
Case IH JXU 85 met een NH 386 pers en balenslee van akkerbouwbedrijf Lambrechts.
Een bijzonder gezicht in Nederland. Ronde balen stro.
En ook hier bij akkerbouwbedrijf Van Landschoot uit Sluis gaat er stro in de kleine baaltjes.
Met een zeldzame Borga pers.
Ervoor een Ford 7700? met voorlader.
Pas opgeknapte Ford 4000 met aanhanger.
Deze Cavero NT661 meststrooier is het volgende restauratieproject. Deze zal op het bedrijf gebruikt gaan worden.
De maïs inmiddels in bloei.
REACTIES
Door Rijpma op dinsdag 18 augustus 2015 15:25
Mooie serie foto's Kees, tot vandaag heb ik niet geweten dat het Deense combine-merk Dronningborg bestond.
Door newhollandt6050 op dinsdag 18 augustus 2015 16:29
Die Dronningborg combine lijkt wel erg veel op een Massey-fergusson xp32 waar ik zo'n 20/25 jaar geleden mee heb gedorsen
Laatst aangepast door: newhollandt6050 op dinsdag 18 augustus 2015 16:35.
Laatst aangepast door: newhollandt6050 op dinsdag 18 augustus 2015 16:35.
Door Niels (Administrator) op dinsdag 18 augustus 2015 16:47
newhollandt6050 schreef:
Die Dronningborg combine lijkt wel erg veel op een Massey-fergusson xp32 waar ik zo'n 20/25 jaar geleden mee heb gedorsen
Dat komt omdat de MF 31 XP (en de 29) Dronningborg combines zijn met een andere kleur en sticker. Ook de grotere 30 serie en de 40 werden door de Deense fabrikant uit Randers gebouwd tot MF het overnam.
Dat komt omdat de MF 31 XP (en de 29) Dronningborg combines zijn met een andere kleur en sticker. Ook de grotere 30 serie en de 40 werden door de Deense fabrikant uit Randers gebouwd tot MF het overnam.
Door JanV op dinsdag 18 augustus 2015 20:51
Ook de Fendt combine komt uit de zelfde fabriek bij mijn weten.
In Noord Nederland gaat heel veel stro in ronde balen. Wordt veel gebruikt bij het bedekken van de aardappelkuilen.
In Noord Nederland gaat heel veel stro in ronde balen. Wordt veel gebruikt bij het bedekken van de aardappelkuilen.
Door Fiat 1000 op dinsdag 18 augustus 2015 21:22
mooie serie kees maar ik vraag me af hoe ze die platte wagen leegmaken. vroeger hadden we in dronten een beweegbare brug waar de wagen aan 1 kant opgetild werd en zo doende leegstroomt. maar nu zou ik me aardig onthand voelen als er bij mij zo een combinatie kwam.ik zou de boer een graanschop geven. je kunt de wagen moeilijk met de verrijker op zijn kant zetten
Door newhollandt6050 op dinsdag 18 augustus 2015 23:26
Met een heftruck moet dat toch lukken
Laatst aangepast door: Niels op woensdag 19 augustus 2015 08:34.
Laatst aangepast door: Niels op woensdag 19 augustus 2015 08:34.
Door KeesdeNood op woensdag 19 augustus 2015 07:24
Dat klopt Frans het is weer al enkele jaren geleden dat de boeren hier bericht kregen van CZAV dat er met platte wagens niet meer geleverd kon worden.
Ik weet niet hoe het bij andere onvangers is ,zou dat eens moeten na vragen.
Ik weet niet hoe het bij andere onvangers is ,zou dat eens moeten na vragen.
Door Niels (Administrator) op woensdag 19 augustus 2015 08:34
JanV schreef:
Ook de Fendt combine komt uit de zelfde fabriek bij mijn weten.
In Noord Nederland gaat heel veel stro in ronde balen. Wordt veel gebruikt bij het bedekken van de aardappelkuilen. De eerste Fendt combines wel. Tegenwoordig alles uit Italië (Breganze) en bestaat Randers niet meer.
In Noord Nederland gaat heel veel stro in ronde balen. Wordt veel gebruikt bij het bedekken van de aardappelkuilen. De eerste Fendt combines wel. Tegenwoordig alles uit Italië (Breganze) en bestaat Randers niet meer.
Door KeesdeNood op woensdag 19 augustus 2015 10:05
Even navraag gedaan en het is zoals newholland6050 zegt met de heftruck er onder .
Door Bart79 op woensdag 19 augustus 2015 11:02
Prachtige serie Kees! Mooi al die wat oudere maaidorsers. Komen al die MF's van de RIJP? Of zat er een dealer, of misschien verscheept uit Engeland waar ze wel verkocht werden?
Door KeesdeNood op woensdag 19 augustus 2015 12:08
Bart79 schreef:
Prachtige serie Kees! Mooi al die wat oudere maaidorsers. Komen al die MF's van de RIJP? Of zat er een dealer, of misschien verscheept uit Engeland waar ze wel verkocht werden?
Bart 79 de eerste kwamen via een MF dealer uit de RIJP later zijn er enkele geimporteerd uit Engeland door een loonbedrijf dat zijn de 8 cilinders .
De machine op de foto is een van de twee die hier nieuw geleverd zijn in 81.
De andere zit in Drenthe.
Laatst aangepast door: Niels op woensdag 19 augustus 2015 14:08.
De machine op de foto is een van de twee die hier nieuw geleverd zijn in 81.
De andere zit in Drenthe.
Laatst aangepast door: Niels op woensdag 19 augustus 2015 14:08.
Door Niels (Administrator) op woensdag 19 augustus 2015 14:08
Die in Drenthe is meen ik inmiddels verkocht? Stond enkele jaren terug op Marktplaats.
Door bolinder op woensdag 19 augustus 2015 22:38
Als men damwand slaat zijn dat een soort U profielen wel breed maar niet hoog,die profielen van 7tot 10 meter lengte zaagt men een breede af in het midden last men er twee kleine Uprofielen onder en men rijd de wagen aan een zijde erop en met de verreiker of heftruck licht men de zaak op zodat de wagen leeg stroomd de kantelbruggen zijn ook hier verdwenen,maar zo zijn de wagens met kasten nog te lossen al is men niet blij als op het drukste van de dag er verschillende van deze wagens achter elkaar komen,Dronningborg bouwd Ferguson en Fend maaidorsers,en ik weet dat Barendrecht Mechanisatie er op diverse manieren inport en nieuw nog verschillende wegzet
Door Verplanke op maandag 2 november 2015 10:20
De Dronningborg combine is een D7500, die ook als Massey Ferguson 29 werd geleverd. De Dronningborg D8000 is het zelfde als de MF 31. Hiervan weet ik er nog 3 in west zeeuws vlaanderen. Ze zijn door MF dealer Dhont uit Nieuwvliet uit Frankrijk gehaald dacht ik. Het zijn erg mooie foto's Kees!
Door Verplanke op maandag 2 november 2015 10:39
Fiat 1000 schreef:
mooie serie kees maar ik vraag me af hoe ze die platte wagen leegmaken. vroeger hadden we in dronten een beweegbare brug waar de wagen aan 1 kant opgetild werd en zo doende leegstroomt. maar nu zou ik me aardig onthand voelen als er bij mij zo een combinatie kwam.ik zou de boer een graanschop geven. je kunt de wagen moeilijk met de verrijker op zijn kant zetten
Als u de foto met de Case JX1100U bedoelt. Het lossen is zo gebeurd. Deze zelfbouw 2 wielige kipper(geen Miedema) heeft een doorvoer leiding om de vierwielige 3 zijdige kipwagen te kippen.(merk spijkstaal)
Het klopt inderdaad dat je alleen nog met kippers terecht kan om te lossen. Niemand zit er niet meer op te wachten om met een losse brug op de heftruck je wagen te lossen.
Laatst aangepast door: Niels op maandag 2 november 2015 19:11.
Het klopt inderdaad dat je alleen nog met kippers terecht kan om te lossen. Niemand zit er niet meer op te wachten om met een losse brug op de heftruck je wagen te lossen.
Laatst aangepast door: Niels op maandag 2 november 2015 19:11.
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.