GASTFOTO'S VAN MARLEEN LANGESTRAAT

Door Niels in Ingekomen Foto's, woensdag 26 augustus 2015 10:00

Inmiddels rijden door heel Nederland weer aardappelrooiers om vroege rassen en pootgoed te oogsten. Marleen Langestraat fotografeerde 24 augustus de gloednieuwe AVR Puma 3 zelfrijder van Dick Klok Cultuurtechniek in actie terwijl op Voorne-Putten werd gerooid.
image
Massey Ferguson 5475 Dyna-6 met Miedema Prestige 125 kipper van Dick Klok Cultuurtechniek uit Heenvliet. De aardappelen van het ras Frieslander worden ingeschuurd om droog te worden geblazen. Vervolgens gaan ze weg.

image
David Brown 1410 met Mullié kipper van Mts. Langestraat uit Abbenbroek onder de grondband.

image

image
De nieuwe AVR Puma 3 rijdt zijn eerste rondjes. Daags ervoor viel 28 millimeter en ook tijdens het rooien viel wat regen. Gelukkig is het redelijk lichte grond.

image

image
De machine blinkt nog.

image

image

image

image
New Holland 8360 met Beco Super 1700 kipper van akkerbouwer Cees Trouw uit Hellevoetsluis.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
Geen rooibeschadiging hier op de mat!

image

image

image

image

image

image

image
De axiaalrollen en egelband moeten nu aan de bak.

image

image

image
Toch nog aardig wat kluiten op de band die niet gesmolten zijn door de regen. Waarschijnlijk een spuitspoor.

image

image

image

image
De afvoer zeeft het nodige eruit.

image
Een stuk beter.

image
Zo nieuw wordt het nooit meer.

image
Dankzij de nodige opstartproblemen waren zowel de dealer als fabrikant aanwezig met genoeg personen. Plus de nodige geïnteresseerde uiteraard.

image

image

image

REACTIES

comment Door KeesdeNood op woensdag 26 augustus 2015 11:21 quote
Dankzij de nodige opstartproblemen.
Dat klinkt als of het normaal is dat die er bij horen.
Maar eigenlijk klinkt dat niet positief.
comment Door Herman Deuling op woensdag 26 augustus 2015 11:55 quote
Tussen opstartproblemen en inbedrijf stellen zit volgens mij wel een groot verschil.
comment Door KeesdeNood op woensdag 26 augustus 2015 12:45 quote
Daar heb je gelijk in Herman zo zie ik het ook.
comment Door Bart79 op woensdag 26 augustus 2015 12:46 quote
Kees, naar mijn ervaring is het tegenwoordig normaal. Ik heb zelf twee seizoenen met een Dewulf Kwatro gereden en was blij als er een dag voorbij ging waar ik probleemloos kon rooien. Ik was blij dat het rooiseizoen voorbij was en verlangde terug naar mijn eerste rooicombinatie een John Deere 2850 met Grimme 1500 waar een Reekie axiaalset opgebouwd was. Toen ging je tenminste ook nog mee voor de koffie en niet van die idiote uren om de tijd van pech en extreem dure investering terug te verdienen! De capaciteit viel ook tegen, ongeveer 50% meer van een getrokken tweerijer als de klant rijdend durft te lossen. Nu weet ik niet hoe het met de andere zelfrijders is of zelfs de nieuwe Kwatro die van wat ik hoorde minder vernauwing heeft, want dat was het probleem eigenlijk.

Prachtig trouwens die David Brown!
comment Door Niels (Administrator) op woensdag 26 augustus 2015 13:29 quote
KeesdeNood schreef: Dankzij de nodige opstartproblemen.
Dat klinkt als of het normaal is dat die er bij horen.
Maar eigenlijk klinkt dat niet positief.
Hoe het mij werd verteld was het in bedrijf stellen plus enkele (kleine) storingen die wat werk vereiste. Geen idee hoe erg. Zal allemaal wel meevallen.
comment Door Dewulf op woensdag 26 augustus 2015 17:00 quote
Bart79 schreef: Kees, naar mijn ervaring is het tegenwoordig normaal. Ik heb zelf twee seizoenen met een Dewulf Kwatro gereden en was blij als er een dag voorbij ging waar ik probleemloos kon rooien. Ik was blij dat het rooiseizoen voorbij was en verlangde terug naar mijn eerste rooicombinatie een John Deere 2850 met Grimme 1500 waar een Reekie axiaalset opgebouwd was. Toen ging je tenminste ook nog mee voor de koffie en niet van die idiote uren om de tijd van pech en extreem dure investering terug te verdienen! De capaciteit viel ook tegen, ongeveer 50% meer van een getrokken tweerijer als de klant rijdend durft te lossen. Nu weet ik niet hoe het met de andere zelfrijders is of zelfs de nieuwe Kwatro die van wat ik hoorde minder vernauwing heeft, want dat was het probleem eigenlijk.

Prachtig trouwens die David Brown!
Beste Bart,

Zoals bij elke nieuwe machine is er een aanpassingsperiode voor mens en machine, maar gesteund door de juiste partners mag dit eigenlijk nooit een probleem vormen.
Hoe groter en complexer de machines worden, des te langer deze aanpassingsperiode duurt en natuurlijk zijn de machine types die reeds meer dan een halve eeuw worden gebouwd, verder uitgekristalliseerd dan nieuwere modellen.

En laten we niet vergeten dat hoe ouder we worden, hoe sneller we het verleden gaan idealiseren, tegenwoordig hoeven we gelukkig geen kettingen en tandwielen meer te vervangen en kan je alles netjes hydraulisch regelen.

Bedankt voor de opbouwende opmerkingen en we wensen eenieder een goede aardappeloogst!

Namens het Dewulf team
Laatst aangepast door: Niels op woensdag 26 augustus 2015 19:21.
comment Door Bart79 op woensdag 26 augustus 2015 20:05 quote
Best Dewulf team,

Het gaat niet zozeer over het idealiseren van het verleden, zo oud ben ik ook niet. Het gaat mij vooral om logica en of ik plezier heb in het werk. De 2850 met Grimme was toen al eigenlijk al "oude bende", maar ik kon er met plezier probleemloos mee rooien.
En kettingen en tandwielen hoort bij normaal onderhoud ook dat duurt nogal wat langer en is nogal wat duurder met de grote nieuwe zelfrijders!

En de steun van de juiste partners was trouwens prima en jullie hebben ook vast de machine verder uitgekristaliseerd (het was een van de eerdere types). En jullie hebben veel goede punten ten opzichten van de andere concurenten bv, voor de wielen rooien, universele onderdelen.

Gelukkig voor jullie en andere fabrikanten schijnen mijn leeftijdgenoten (dertigers) er anders over te denken dan ik, maar ik zie geen vooruitgang in al dit groter en complexer, de kwaliteit en plezier voor mij als chauffeur wordt toch hard minder.
Laatst aangepast door: Niels op donderdag 27 augustus 2015 08:37.
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 27 augustus 2015 08:39 quote
Het voordeel van een rooier als de Dewulf Kwatro of AVR Puma in deze fotoserie is dat ze onder bijna alle omstandigheden de aardappelen eruit kunnen peuteren. Met een Grimme DL 1500 gaat dat beduidend minder gemakkelijk. Dat is de reden waarom veel bedrijven in tien jaar tijd zijn omgeschakeld, plus capaciteit uiteraard. Als je kijkt op een natte Aardappeldemodag komen alle aardappelen er piekfijn uit. Ook als je er niet kunt lopen.
comment Door Bart79 op donderdag 27 augustus 2015 11:37 quote
Niels, ik heb met beide met mindere omstandigheden gerooid en bij beide kwamen ze er schoon uit, maar bij zo'n grote zelfrijder door de sterke vernauwing is het toch lastiger.
Natuurlijk als draagkracht het probleem wordt dan is de Dewulf koning, die rijdt zowat overal doorheen.
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 27 augustus 2015 14:08 quote
Ja Bart dat is het probleem. Die Grimme peutert ze er misschien wel uit maar met je trekker kom je er niet meer door en je moet tussen de ruggen door.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.