FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: FAM. MAES

Door Niels in Ingekomen Foto's, donderdag 10 december 2015 14:00

We trappen een nieuw seizoen foto's 'uit de oude doos' af met deze serie van loonbedrijf Maes uit Eede. Een klein grensplaatsje in Zeeuws Vlaanderen. Maes was vooral actief in de bietenoogst en maïsoogst. Daar zien we nu de prachtige historie van.
Kees de Nood vond voor ons de foto's, scande ze in en verzamelde alle informatie. Hij vertelt eerst iets over het bedrijf: "Loonbedrijf Maes was een akkerbouw- veehouderij en loonbedrijf uit Eede. Daarnaast was het contracteur en bietenagent voor de suikerfabriek van Moerbeke-Waas in België. Zodanig was het ook actief in het zaaien, rooien en verladen van suikerbieten. Hoofdzakelijk voor telers in België, maar ook bij bietentelers in West Zeeuws Vlaanderen, die bieten leverde aan de fabriek in Moerbeke."

image
Begin jaren 70 rooide Maes met deze Moreau AT 62 zelfrijdende zes rijïge wagenrooier. Voor zijn tijd een zeer moderne machine. Volledig hydrostatisch aangedreven. Deze machine is één van de allereerste modellen, maar met een later model ontbladeraar.

image
Ernaast rijdt een 4WD Same Saturno met Miedema kipper.

image
In het zeer natte jaar 1974 kochten twee boeren uit het Belgische Waterland-Oudeman deze omgebouwde FWD (Four Wheel Drive Corporation) MM-1 Terracruzer. Origineel een raketdrager, maar hier met een kiepbak omgebouwd. Wellicht door het bedrijf Baris? uit Spijkenisse, die meerdere van deze machines opkochten en verkochten aan loonbedrijven in Nederland voor de oogst. De twee boeren rooide zelf met een Franquet twee fase rooier en lader. Nadat ze hun eigen bieten eruit hadden werd de Terra Cruizer verkocht aan de fabriek in Moerbeke. Zij zette hem in bij Maes. Let ook op het dikke betonblok voorop de Moreau, ter compensatie van de ontbrekende klapper en kopper.

image
De raketdrager was afkomstig van het Amerikaanse leger. Onder de motorkap lag een DAF of Deutz dieselmotor. De machine was uitgerust met een Netam kipper (fabrikant uit Rotterdam), waar ongeveer zeven ton bieten in paste. Van het type MM-1 liet de Amerikaanse luchtmacht er 189 bouwen door fabrikant FWD uit Wisconsin. De firma Baris uit Spijkenisse haalde er een aantal naar Nederland en verkocht ze onder andere aan het grondverzetbedrijf De Kock uit Amsterdam.

image
Een artikel uit de plaatselijke krant. 1974 was een rampjaar voor boeren en vergelijkbaar met 1998.

image
Enkele foto's van een demonstratie georganiseerd door de Franse fabrikant Moreau. Ieder jaar organiseerde zij nabij hun fabriek in het Franse Cambrai een rooidemo. Deze foto's stammen van eind jaren 70 en zijn in december genomen, toen de eerste sneeuw al was gevallen. We zien een nieuwe Moreau AT64 rooier aan het werk.

image
Veel belangstelling voor de toen nog bijzondere zelfrijder.

image
De omstandigheden zijn zeker uitdagend genoeg.

image
Ernaast rijdt een Fiat 880 DT? met Brimont kipper.

image
Ook op de demonstratie reed deze primeur van een Renault 1181S? met ontbladeraar en scalpeurs in de fronthef en een getrokken zes rijïge rooier/lader achter. Ernaast rijdt een nog bijzondere zelfrijdende knikbestuurde kipper, gebouwd door Panien. Gebaseerd op een Renault 891? Panien bouwt nog van dergelijke voertuigen voor het uitrijden van kalk. Ook bouwt het strooiers, onder andere voor Vervaet.

image
Door de goede ervaring met een zelfrijdende afvoercombinatie in 1974 besluit Maes in 1975 de bieten af te voeren met enkele Hanomag-Henschel vrachtwagens. Deze zijn voorzien van brede Trelleborg banden. Hiermee was Maes het eerste en enige bedrijf die dit deed in deze tijd. Maar, eerst tijd voor een pintje.

image
Letterlijk met de fles grootgebracht!

image
In 1975 startte de fabriek van Moerbeke met het bouwen van een aantal zelfrijdende bunkerrooiers. Dit in navolging van het succes van de bunkerrooier in 1974, toen enkele loonbedrijven op Zeeuws Vlaanderen zelf deze machines bouwde. Uiteindelijk bouwde Moerbeke slechts één rooier en dat is deze machine, die voor Maes werd geconstrueerd. Hij was volledig hydrostatisch aangedreven met als bron een Deutz V8 motor.

image
Terug naar de vorige scene zien we aan de andere zijde de Moerbeke rooier staan.

image
In de jaren 70 was loonbedrijf Maes ook actief met de maïsoogst. Hier aan het hakselen met, waarschijnlijk een twee rijïge, Gehl zelfrijdende hakselaar. Ernaast een John Deere met enkelas kipper.

image
Later werd deze Hesston Field Queen 7730 bunkerhakselaar aangeschaft. Dit was de laatste hakselaar, vervolgens werd met dit werk gestopt.

image
Suikerbieten laden in 1986 met een Atlas AB 1602 mobiele kraan die ze in een MAN truck laadt.

image
Dezelfde kraan maar nu met een Scania Vabis L76? vrachtwagen.

image
In 1980 kocht Maes deze VeVa bietenrooier van een collega die stopte met het loonwerk. Het is er één van de eerste serie die Vervaet bouwde.

image
In datzelfde jaar werden de Moreau en Moerbeke rooiers verkocht en deze nieuwe Vervaet & Heyens aangeschaft. Niet al het Moreau is verdwenen want de ontbladeraar is van dat merk.

image
Negen jaar later, in 1989, werden de VeVa en Vervaet & Heyens ingeruild op twee nieuwe V&H 12T bietenrooiers.

image
Uitgerust met kleine reinigingszonnen, die na de pennenband kwam.

image
Even een bult maken op de kopakker onder mooie omstandigheden.

image
Samen met een van de Hanomag-Henschel vrachtwagens.

image
En een Fendt Favorit 600 serie met BAV kipper.

image
Suikerbieten zaaien door een Ford 5610 Gen II met twaalf rijïge Hassia Exacta zaaimachine.

image
Deze machine kan al verticaal opklappen.

image
In 1992 werden beide Vervaet 12T rooiers ingeruild voor twee nieuwe Riecam RBM 300 rooimachines.

image
De hond houdt de wacht.

image
Beide machines nog blinkend in de schuur.

image
En in actie.

image
Samen met een Hanomag-Henschel vrachtwagen.

image
In navolging van CSM, in 1994, begon de fabriek van Moerbeke ook met stationaire bietenreinigers te werken. Deze waren van het Duitse merk Gebo. De Atlas 1602 was inmiddels vervangen door een 1404.

image
Eerst werd de reiniger door de kraan getrokken voor transport. Dat was omslachtig dus werd het later met een trekker gedaan. Die staat uiterst rechts op de foto. Gebo werd door Holmer overgenomen, wat al aan de kleuren en het logo is te zien. Holmer bouwt de machines nog steeds op bestelling.

image
Ook het aparte transport van de reiniger was niet naar de zin van Maes. De Gebo reiniger werd op het onderstel van een WKM werktuigendrager gebouwd. Eén man bediende de reiniger en de kraanmachinist schepte hem vol. Dat werkte zeer snel.

image
Hier een foto toen de machine net klaar was. Helaas zijn er geen actiefoto's van.

image
De rollenset duidelijk zichtbaar aan de achterzijde.

image
Soms gaat er ook weleens wat fout. De vooras lijkt te zijn losgebroken en het rechter voorwiel ligt nu onder de cabine. Gelukkig zonder letsel afgelopen.

image
Met een vracht voederbieten in de tuin gedeponeerd.

image

image
In 1999 werd een Vervaet Hydro Trike aangeschaft en begon men met het injecteren van drijfmest.

image
Een Fendt Farmer 309 LS Turbomatik met een gloednieuwe Agricola Italiana pneumatische precisiezaaimachine.

image
Overleg en vullen maar.

image
De eerste meters zaaien. Met deze machine werden naast bieten ook cichorei gezaaid.

image
Nadat de Henschel vrachtwagens waren versleten werd drie Veenhuis VTT 300 trikes gekocht en voorzien van bunkers die van een Dewulf zelfrijdende bietenlader kwamen. Hier tijdens een lokale velddag.

image
In 1999 werden de twee Riecam rooiers ingeruild op twee nieuwe Vervaet 17T rooiers.

image
De Veenhuis trikes bleken te zwak voor het bieten rijden. Het chassis scheurde letterlijk doormidden. Maes maakte er daarom getrokken wagens van, met aangedreven wielen. Ervoor staat een Fendt Favorit 611 LSA Turbomatik E. Deze wagens rijden nu nog steeds bij een loonbedrijf in België.

image
En in actie.

image
Tegenwoordig is het gebruik van overlaadwagens steeds meer gebruikelijk. Zeker onder natte omstandigheden. Zeeuws Vlaanderen is al jaren de bakermat van deze machines. Dat bevestigen deze foto's weer eens.

image
De twee Veenhuis trikes samen met de twee Vervaet rooiers. Maes rooide altijd met twee machines samen. Dat werd om organisatorische redenen gedaan en de capaciteit ligt erg hoog.

Hier stopt het (agrarische) verhaal. In 2004 is de huidige eigenaar, Theo Maes, gestopt met het agrarisch loonwerk en verder gegaan in het onderhoud en aanleg van sportvelden en openbaar groen voor diverse gemeente.

REACTIES

comment Door Erik_Koolhof op donderdag 10 december 2015 15:11 quote
De rode vrachtwagen die bij de Atlas 1602 staat te laden is volgens mij een Scania Vabis L76.
Prachtige serie !
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 10 december 2015 16:44 quote
Bedankt Erik.
comment Door manus op donderdag 10 december 2015 16:58 quote
Zeer mooie serie.
comment Door Herman Deuling op donderdag 10 december 2015 18:23 quote
Prachtig dat oude en zelfgebouwde spul
comment Door Gerbert op donderdag 10 december 2015 18:43 quote
Machtige serie weer, hou vol Kees, prachtig!
Ik vraag me af waarom die V&H rooiers zo snel op de riecams werden ingeruild, ze bevielen niet neem ik aan en daarom ook een ander merk?
comment Door xc70 op donderdag 10 december 2015 19:08 quote
mooie reeks
comment Door KeesdeNood op vrijdag 11 december 2015 08:04 quote
Gerbert schreef: Machtige serie weer, hou vol Kees, prachtig!
Ik vraag me af waarom die V&H rooiers zo snel op de riecams werden ingeruild, ze bevielen niet neem ik aan en daarom ook een ander merk?
Gerbert het kan ook in 93 geweest zijn , maar blijkbaar waren de Riecam,s ook niet goed en kwamen er weer 2 Vervaets.
Laatst aangepast door: Niels op vrijdag 11 december 2015 08:52.
comment Door Niels (Administrator) op vrijdag 11 december 2015 08:53 quote
De ontwikkeling in die tijd ging ook snel. Misschien veel hectares gerooid? En wilde ze graag een grotere bunker.
comment Door TheoMaes op vrijdag 11 december 2015 09:57 quote
Kees,

Heel mooi opgesteld !
De tractor naat de Moreau is een Same Saturno.
We hadden 3 veenhuis trikes.
Deze waren te zwak van chasis en scheurden allen letterlijk middendoor onder de cabine.
We hebben hier toen 3 getrokken wagens van gemaakt met aandrijving , deze rijden nog steeds bij loonbedrijf Franco uit lissewege België. Je ziet nu veel copiën van "onze" wagens rondrjden in Zeeuws Vaanderen.

Bedankt Kees !
comment Door Verplanke op vrijdag 11 december 2015 10:22 quote
Hoe ouder de foto's hoe mooier is mijn mening.
Daarop kun je goed het verschil met nu zien.
Het is weer genieten van deze serie Kees!
comment Door Niels (Administrator) op vrijdag 11 december 2015 10:58 quote
TheoMaes schreef: Kees,

Heel mooi opgesteld !
De tractor naat de Moreau is een Same Saturno.
We hadden 3 veenhuis trikes.
Deze waren te zwak van chasis en scheurden allen letterlijk middendoor onder de cabine.
We hebben hier toen 3 getrokken wagens van gemaakt met aandrijving , deze rijden nog steeds bij loonbedrijf Franco uit lissewege België. Je ziet nu veel copiën van "onze" wagens rondrjden in Zeeuws Vaanderen.

Bedankt Kees !
Bedankt voor de extra informatie Theo. Ik heb het bij de tekst gezet.
comment Door rubenjohndeere6125M op vrijdag 11 december 2015 18:56 quote
weer een machtig mooie reeks
comment Door ErnstJan (Crewlid) op vrijdag 11 december 2015 22:04 quote
Wat een mooie en interessante serie. Prachtig!
comment Door KeesdeNood op zondag 13 december 2015 21:58 quote
Bedankt voor jullie leuke reacties.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.