FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LOONBEDRIJF LOUWERSE I

Door Niels in Ingekomen Foto's, zaterdag 4 maart 2017 19:00

Kees de Nood wist weer een prachtige oude fotoserie te vinden. Deze keer van collega-loonwerker en Zeeuw Henk Louwerse. Een rijk fotoarchief toont de enorme sprong op mechanisatiegebied die het loonbedrijf doormaakte tussen 1953 en vandaag de dag.
image
Met de aankoop van een Massey-Harris 55 trekker in 1953 was het ontstaan van loonbedrijf Louwerse uit Serooskerke, Walcheren, een feit. De grille mist hier op de foto.

image
Echter, met alleen een trekker ben je nog geen loonwerker.

image
Daarom werd een Borga B 1.50 dorsmachine en pers aangeschaft om in loonwerk te kunnen dorsen en persen.

image
De originele rekening. Een investering van 18.500 gulden. Voor die tijd een enorm bedrag. Vergelijk het met de prijs van een moderne grote combine.

image
En de rekening voor de pers. Inclusief vetspuit, sleutels en andere benodigdheden voor bijna 9.000 gulden.

image
Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd het eiland Walcheren onder water gezet door de Duitsers. Het zoute water heeft veel nadelig effect op de bodem. Vooral koolzaad gedijt goed op een zoute bodem. In die jaren werd het veel geteeld. We zien een Fordson model N (Standard) een Lanz dorskast aandrijven. Ernaast een bandenwagen op luchtbanden. Bijzonder voor die tijd. De trekker is met een houtgasgenerator uitgerust. Ook een overblijfsel uit de oorlog. De foto is van 1947

image
De eerste jaren waren veel percelen nog te drassig om met een wieltrekker op te werken. Daarom wordt hier gedorst door een Cletrac rupstrekker, met erachter een Allis-Chalmers All Crop 60 maaidorser. De combine heeft zijn eigen motor, die dezelfde is als een model B trekker.

image
De combines stonden erg goed bekend om hun dorskwaliteit en hoge capaciteit. Deze foto's zijn in 1947 of 1948 gemaakt.

image
De M-H 55, met petroleummotor, voor de dorskast.

image
Afwegen van de graanzakken.

image
Met de lunchpauze was je nooit alleen tijdens het dorsen.

image
Inmiddels had het bedrijf ook een Zetor 25A aangeschaft voor lichtere werkzaamheden als land klaarleggen.

image
In 1956 werd een Claeys MZ maaidorser aangeschaft. Dit was er een uit de eerste serie (met een trommel variator, voor de kenners). Erachter werd een Raussendorf lagedrukpers gebouwd. Dat gebeurde in die streek van Zeeland wel vaker.

image
Ook hier weer een hele club voor het dorsen en afzakken. En de jeugd kijkt het vast af.

image

image

image

image
De Zetor werd ook gebruikt om graan te binderen.

image

image
Begin jaren 60 kwam er een nieuwe David Brown 990 op het bedrijf. Hier samen met een 1,50 meter brede messenfrees voor grasland.

image
En een Structural schudeg.

image

image
De DB aan het stro persen met een McCormick B56 pers die aftakas aangedreven is.

image

image
In 1956 kocht Willem Louwerse een Zetor Super 50. Op de foto onderweg met een vracht tarweschoven. In die tijd nog een heel normaal beeld. De trekker werd in 1961 ingeruild op een John Deere model R diesel. Afkomstig van loonbedrijf Gebr. de Nood uit Waterlandkerkje. Kees kan het zich nog goed herinneren dat de JD weg ging en de Zetor er voor terugkwam.

image
Bomen rooien met de DB en JD.

image

image
De JD werd ook gebruikt om de dorskast aan te drijven.

image

image

image

image

image
Dorsen met de machine in de schuur en de pers erbuiten.

image
Met de aandrijfriem langs de pers is het naalden steken een gevaarlijk klusje.

image
De DB dreef de combinatie aan met een poelie achterop.

image

image

image
Met de DB en dorscombinatie onderweg.

image

image

image

image

image

image
In 1967 viel het doek voor de Borga. Ze werd niet meer gebruikt. De assen, wielen en riemen werden verwijderd. Vervolgens de kast simpelweg met stro gevuld en in brand gestoken. Het ijzer werd verschroot. Zo verging het vele machines.

image
Een triest einde.

image
In 1958 werden twee Clayson M103 combines aangeschaft met een graantank en opzakinrichting.

image
De graanwagens begonnen langzaam hun intrede te doen.

image
Beide machines samen in het graszaad met en zonder tank.

image
Rijdend lossen in de tarwe.

image

image

image
In 1962 werd er een Clayson Armada gekocht. Later bekend als de M140. Het was de grootste maaidorser die Clayson had. De eerste machines werden met dezelfde motor als de M103 geleverd. Een zescilinder 90 pk. De maaibord breedte was maximaal 18 voet (5,4m). Gigantisch voor die tijd.

image
Samen met de M103 op een perceel.

image
Een keurende blik op het lossen van zaaizaad in kisten.

image
De M103 bleef ondertussen ook gewoon dienst doen.

image
Het loonwerk breidde uit met onder andere het oogsten van suikerbieten. De DB 990 en een Hanomag Briljant werden beide met Stoll C45 rooiers ingezet.

image

Met dank aan Kees de Nood voor het scannen en aanleveren van alle informatie.

REACTIES

comment Door xc70 op zaterdag 4 maart 2017 19:06 quote
prachtige reeks
comment Door Danny op zaterdag 4 maart 2017 20:20 quote
van welke jaren waren die Stoll C-45 ? en mooie reeks
comment Door manus op zaterdag 4 maart 2017 20:58 quote
Mooie hoor prachtig Kees
comment Door KeesdeNood op zaterdag 4 maart 2017 21:20 quote
Danny schreef: van welke jaren waren die Stoll C-45 ? en mooie reeks
Even uit mijn hooft zo rond 65 Danny.
Laatst aangepast door: Niels op zondag 5 maart 2017 11:23.
comment Door Tancu op zaterdag 4 maart 2017 23:16 quote
Schitterend!
comment Door bolinder op zondag 5 maart 2017 11:35 quote
Prachtig Henk en Kees bedankt,alleen ik denk dat de cormick pers een type 56 is.In de zomer van 1944 viel de haven van Antwerpen onbeschadigt in geallieerde handen,maar hij was onbereikbaar voor schepen want de scheldemond tussen Breskens en Vlissingen was nog in Duits bezit en dat zouden ze nooit opgeven beweerden ze,omdat die haven voor de bevrijding van heel nederland van levensbelang was werd er een verschrikkelijk maar helaas noodzakelijk idee bedacht,heel de kuststrook van West-zeeuwsvlaanderen werd platgebombardeerd en op Walcheren werd de dijk op vier plaatsen kapotgebombardeerd zodat het hele plateland van Walcheren onder water liep en zodoende konden de Duisers de Scheldemond niet meer verdedigen zodat de haven van Antwerpen voor de geallieerden bereikbaar werd.(als compensatie kregen de kleinere boeren uit Walcheren na de oorlog als ze geschikt bevonden werden voorrang voor een bedrijf in de Noordoostpolder).Ik weet dat dit niets met onze hobby te maken heefd maar het verklaard waarom Walcheren aan het eind van de oorlog moedwillig onder water gezet werd.
comment Door KeesdeNood op zondag 5 maart 2017 12:56 quote
Corne bedankt voor deze perfecte uitleg ook dat hoort er bijSmile
comment Door KeesdeNood op vrijdag 10 maart 2017 11:45 quote
Bedankt xc70, Danny ,Leo ,Tancu en Corne

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.