Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie II

Zondag 29 december 2019

Een dubbele reeks met oude foto's op deze zondag, gewoon omdat het kan. We slaan de nummers van april en augustus 1963 open van LandbouwMechanisatie. Uit het rijke fotoarchief kunnen we weer vele mooie foto's plukken met interessante informatie.

foto

Het bedrijf Fa. Hoegen Dijkhof uit Doetinchem krijgt uitgebreid aandacht in het nummer van april 1963. Tien jaar eerder betrad het bedrijf de landbouw met het importeurschap van Unimog. Ook is het dealer van 3 automerken: DAF, Peugeot en Mercedes. Hier de garage in Doetinchem.

foto

Eén van de landbouwmerken die het bedrijf importeert is Ködel en Böhm, sinds 1960. Hier de Rivale II hogedrukpers. Ervoor staat een Hanomag Brillant 600. Niet zo gek, want van dit merk was het ook importeur.

foto

Ook uit Duitsland is het bietenrooiermerk Stoll. In 1954 werden de eerste bietenrooiers naar Nederland gehaald, na goede ervaringen in Duitsland. Het bleek een fiasco. Echter, HD liet de rooiers aanpassen naar de Nederlandse wensen. Uiteindelijk werd het een groot succes. Hier de 2-rijïge Z-rooier.

foto

In 1961 volgde het importeurschap van Hanomag. De Perfekt 300 is een nieuw licht model met een 2-cilinder 25 pk motor.

Wellicht leuk om ook te vermelden is dat het bedrijf naast Doetinchem ook in Emmeloord en 's-Heer Arendskerke een vestiging begon. In totaal had het in 1963 170 man personeel in dienst. Daarnaast waren 35 dealers aangesteld voor de landbouwmerken. De eigen constructie-afdeling bouwde allerlei machines. Van vuilniswagens tot zandstrooiers. Voor de landbouw zijn vooral de HD veldspuiten bekend. Deze werd op de Unimog geconstrueerd, met een 20 meter spuitboom en 1.000 liter tank.

foto

Sinds mei 1961 heeft de British Petroleum Company (BP) een eigen landbouwservice-programa. Voor het verlenen van service in Nederland zet de Nederlandse BP-tak een 3 tons Commer bestelwagen met caravan in. Deze wordt gebruikt om service aan trekkers te verlenen.

foto

De combinatie heeft ook een dynamometer om trekkers te testen, die hier in Zuid-Holland wordt ingezet.

foto

Een nieuwe machine is deze lagedrukopraappers van Bautz, geïmporteerd door Massee uit Zwolle.

foto

De K.G. hooi- en schelvendrager. K.G. staat voor Kverneland-Globus.

foto

LM beschrijft de situatie in de aardappelteelt anno 1963. Omdat steeds vaker gebruik wordt gemaakt van een 'verzamelrooier' zijn er meer problemen met kluiten in de aardappelpartij. De reinigingscapaciteit is daarom beperkt. Door de grond in de aardappelrug fijner te maken wordt dit probleem tegen gegaan. Dat kan onder andere met een geuleg. Hier is een Farmall bezig met een raamwerk waar Flier veertandverkruimelaars aan zijn bevestigd.

foto

Een andere methode is het gebruik van rijenfrezen, die tussen de ruggen werken. Hier de Struik rijenverkruimelaar aan het werk.

foto

Een detail van de bekende Mélotte rijenfrees die de grond sterk verkruimeld.

foto

Een detail van de machine van Struik.

foto

Het Rijksarbeidconsulent voor Arbeidsvraagstukken nam deel aan een studiereis naar Engeland. Het beschrijft verschillende innovaties. Onder andere deze zelfbouw bak aan een voorlader, die weer aan een Fordson Power Major is bevestigd. Zo kan de kunstmeststrooier razendsnel worden gevuld zonder handwerk. De kunstmest wordt in bulk gebruikt en met kipwagens aangevoerd.

foto

Een alternatief is de Bulkveyor. Een vijzel aan de kipper bevestigd. Deze is bedoeld voor graan en krachtvoer.

foto

Het grootste artikel gaat over de Parijse Salon. De show die wij nu als Sima kennen. Eén van de grootste shows in Europa. Porsche toonde deze Standard T. Een smalle uitvoering van de Standard die geschikt is voor wijn- en boomgaarden.

foto

Maaidorsnieuws uit eigen land: Braud 405 met een 10 of 12 voet maaibord en dubbele reiniging. De motor is een 6-cilinder Perkins met 77 pk.

foto

John Deere tonde verschillende nieuwe trekkers in Parijs. Onder andere deze 303, die in Frankrijk wordt geassembleerd, met materiaal uit Mannheim. De 303 kan in een verhoogde uitvoering worden geleverd, speciaal voor de Franse markt. Hij heeft 37 pk.

foto

Deze grote John Deere-Lanz 700 komt wel uit Mannheim. Hij levert 52 pk.

foto

De nieuwe Hanomag Perfekt 400. Uiterlijk gelijk aan de Perfekt 300, alleen met een 4-cilinder motor die 40 pk levert. In juli 1963 wordt de trekker in productie genomen.

foto

De SOM (Someca) 35 GD is een verhoogde uitvoering van de SOM 35. De bodemvrijheid bedraagt 60 centimeter.

foto

Een Ernterotor maaikneuzer met voorraadkorf.

foto

De Fahr M60T getrokken maaidorser wordt hydraulisch bediend vanaf de trekker en heeft een 220cm maaibord.

foto

Kongskilde triltandcultivator.

foto

Ook uit eigen land de Someca M 06 pers.

foto

De Claas Maximum 'stamperpers'

foto

Bautz Exakt veldhakselaar. Benodigd vermogen is 25 pk.

foto

John Deere gooit het letterlijk over een andere boeg. Dit model 500 heeft een midden-aftakas gekregen om een frees mee aan te drijven. Zo kan in 1 werkgang geploegd en bewerkt worden.

foto

De schudeg is in Frankrijk een opkomend fenomeen.

foto

Op de voorpagina van het augustusnummer zien we een Fordson Major vlas?schoven binnenbrengen. Helaas geen uitgebreide informatie erbij.

foto

Steeds meer grupstallen worden begin jaren 60 gebruikt, waardoor ook de productie van drijfmest toeneemt. De opslag en het uitrijden vergt om nieuwe mechanisatie. Hier een zuigerperspomp en een wagen met open bak, waar de mest mee wordt uitgereden.

foto

Een alternatief is de vacuümtank, die uiteindelijk als winnaar uit de bus kwam.

foto

Op 12 september 1962 werd op het bedrijf 'Waterloo' van de Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder in Wilhelminadorp een grote rooidemonstratie met aardappelrooiers georganiseerd. In totaal werden 16 verzamelrooiers gedemonstreerd om de Bintje's te rooien. De volgende merken waren aanwezig: Amzone, Wisent, Hassia, Kromag, Bergmann, Romas, Grimme, Amac, Krakei, Devoc en BAV. Alleen Grimme kennen we vandaag de dag nog als rooierfabrikant. Op deze foto zien we de Romas VMB. De voorloper van de Wühlmaus.

foto

Naast bunkerrooiers waren er wagenrooiers, zoals deze Amac C2. Een eenvoudige en degelijke machine, zo wordt gerapporteerd. Het is een doorontwikkeling op de 1-rijïge C1.

foto

Amac produceert ook deze ZW 2. Deze is voorzien van een Lockwood leeskettingrooster. De machine is ook met een krielkneuzer uitgerust.

foto

Het enige merk dat nu nog bestaat is Grimme. Ook zij namen deel met hun Universal SPL. Deze machine is vooral bekend in de uitvoering met voorraadkipbak, maar deze heeft een dwarstransporteur.

foto

De Belgische Decov rooier met een zeefkorf en kettingrooster.

foto

Achter een IH McCormick D-430 toont Amazone zijn nieuwe S 61 verzamelrooier.

foto

Als enige fabrikant toonde Amac ook een zelfrijdende rooimachine die 3 rijen tegelijk rooit. De rooidiepte kan per element worden afgesteld. Over de rooikwaliteit was men minder te spreken.

foto

De rooibek wordt hydraulisch bediend door de chauffeur, die goed zicht heeft. De rooiketting is enorm steil en de loofafscheiding matig. Ernaast een 4WD met Same. De transporteur wordt hydraulisch bediend.

foto

Op de Z.L.M. tentoonstelling in Kruiningen is de nieuwe IH McCormick 504-D voorgesteld. De trekker komt uit Neuss, maar is bijna volledig uit Amerika afkomstig. Daarom heeft de trekker 'snufjes die op de meeste Europese trekkers nog niet worden aangetroffen.' Voorbeelden zijn een koppelversterker, waarmee je kunt schakelen zonder te koppelen. Ook is hij van hydraulische besturing voorzien 'waarmee met 1 vinger het stuurwiel verdraaid kan worden'. Ook is de zitting zeer
comfortabel. De prijs bedraagt 15.400 gulden.

foto

Ook deze Fordson Super Major is een nieuwe trekker, die eind juni 63 aan de Nederlandse dealers is getoond. De kleur is nu blauw-grijs in plaats van blauw-oranje. Nieuw is onder andere een groter motorvermogen (van 53,7 pk), een geveerde stoel, andere transmissie en verbeterde hydrauliek. Het bleek het laatste model Major te zijn en de laatste trekker waar Fordson op de motorkap prijkte. Een jaar later werd de 'Force-serie' voorgesteld die een heel andere weg insloeg. De naam veranderde in Ford.

foto

Massee uit Zwolle introduceert de Bautz Exact veldhakselaar die in het aprilnummer op de Parijse Salon werd getoond.

foto

Op de ZLM-tentoonstelling (Zeeuwsche Landbouwmaatschappij) werden nog meer nieuwe werktuigen getoond. Hier de Moza pakkenlader van Z.V. Hoefijzer-fabriek te Stoppeldijk. Hij past op iedere trekker en kost 1.585 gulden. Hier is hij aan een David Brown 900 gemonteerd.

foto

De Lely centrifugaalstrooier kan worden aangepast om te strooien in stroken voor de boomteelt.

foto

De Fahr FHS-130 maaikneuzer met een werkbreedte van 1,30 meter.

foto

Tijdens een reis door de Verenigde Staten werd de landbouw daar bestudeerd. Meerdere artikelen worden er aan besteed. Dit artikel gaat over schuurbouw. We zien een geprefabriceerde schuur met gegalvaniseerd ijzeren golfplaten. Ook leuk, binnen zien we een IH 340, Farmall 404 en een Massey Ferguson 35.

foto

De redactie van LM bezocht in de zomer van 63 een grote inkuildemonstratie in Noordwest-Duitsland. Sinds 1960 is het inkuilen van gras populair geworden in Duitsland. Hiervoor worden veelal hakselaars gebruikt. We zien hier een Piccola Super van de Duitse fabrikant Fa. Esterer aan het werk met een Hanomag ervoor. In totaal werden 10 hakselaars gedemonstreerd. Het zijn allemaal radhakselaars en geen hakselaars met een messenkooi, zoals in de VS populair.

foto

Fahr hakselaar aan de trekhaak.

foto

Deutz met Fahr hakselaar en rechte aanspanning.

foto

Speiser Super hakselaar naast de trekker. De trekker is een Güldner.

foto

Köla hakselwagen met een scharnierende kap.

foto

Het lossen van de Köla wagen bij de Harvestore silo's.

foto

De Mengele Blitz hakselaar met Mengele Doppel-Trumph wagen.

foto

Lossen op de kuil met een Krone landbouwwagen-meststrooier en een forse silage-opbouw.

foto

Tot slot gaan we nog even terug naar de aardappelen. LM volgt een interessante studie. Drie akkerbouwers in Zuid-Holland gingen samenwerken voor de aardappeloogst. Het gaat om de bedrijven Diephout in Benthuizen en G. en A. van Straalen in Zoetermeer. Zij telen ieder 8 hectare poot- en consumptieaardappelen. Omdat personeel een steeds groter probleem wordt moet efficient worden gewerkt. De rooicapaciteit bedraagt 0,75 tot 1 hectare per dag. Er wordt gerooid door de boeren met een 2-rijïge Amac C2. Het pootgoed is van het ras Meerlander, met een opbrengst van 43 ton/ha (67,5cm rijafstand). De consumptieaardappelen zijn van het ras Alpha met een opbrengst van 46 ton/ha. Niet slecht!

foto

De opstelling van de transporteurs met reinigingsinstallatie. Onder de reiniger staat een BAV wagentje om de losse grond op te vangen. De uitzeefinstallatie komt ook van BAV en is een prototype.

foto

In totaal wordt bij de oogst 5 man ingezet. Eén man op de rooier, 3 met zelflossende wagens en 1 in de schuur. De machine reinigt ook veel loof uit de partij. De maximale dagcapaciteit lag op 2,8 hectare.

foto

De uitzeefinstallatie bestaat uit een zeefketting met schokelementen.

foto

De losse grond wordt gestort. Voor de BAV wagen een Fordson E27N Major. Voor die tijd al een oude trekker.

foto

Alle 3 de akkerbouwers hebben geïnvesteerd in een Schuitemaker zelflossende wagen. Gemiddeld woog een vracht 2,7 ton.
Advertentie

Reacties

KeesdeNood
29-12-2019 19:20 uur
Prachtig weer Niels onder de 3 rijer AMAC zat een Ford Major. Aard handel De Feijter uit Breskens bouwde aan de hand van dit voorbeeld zelf 2 3 rijers onder de een zat een Porsche trekker en onder de andere een Nuffield. De Porsche was te licht in vermogen draai stuk en er werd even een Mc Cormick 624 onder gebouwd midden in het seizoen.:s
  • Reageer
  • Quote
xc70
29-12-2019 19:33 uur
prachtig (h)
  • Reageer
  • Quote
manus
29-12-2019 19:35 uur
Mooie serie Niels:7
  • Reageer
  • Quote
HPdeB
29-12-2019 19:56 uur
Mooie foto's en kraak helder.
  • Reageer
  • Quote
Niels
29-12-2019 20:21 uur
KeesdeNood schreef
Prachtig weer Niels onder de 3 rijer AMAC zat een Ford Major. Aard handel De Feijter uit Breskens bouwde aan de hand van dit voorbeeld zelf 2 3 rijers onder de een zat een Porsche trekker en onder de andere een Nuffield. De Porsche was te licht in vermogen draai stuk en er werd even een Mc Cormick 624 onder gebouwd midden in het seizoen.:s
Bedankt Kees voor de informatie!
  • Reageer
  • Quote
niewiem
30-12-2019 07:46 uur
Super, Niels. :)
  • Reageer
  • Quote
evert
30-12-2019 10:51 uur
Hoegen Dijkhof had ook een vestiging in Finsterwolde , dit is later verhuisd naar een nieuw gebouwd pand in Winschoten.
En later aan het eind is dit opgedoekt en zijn ze even doorgegaan met een kleine vestiging in Oude Pekela, wat later ook opgeheven is.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.