Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie - 07-08-09 1966
Zondag 08 december 2019 Delen
Begin dit jaar publiceerde we regelmatig een fotoreportage met oude foto's van vakblad Landbouwmechanisatie. Die draad pakken we nu weer op, met de nummers juli, augustus en september van 1966. Een prachtige reis in de tijd.

Een uitgebreid artikel in het julinummer staat stil bij de trekkrachtmetingen bij pakkenverzamelaars achter opraappersen. Eén van de metingen werd uitgevoerd bij deze B.Z.B bemande pakkenslede.

Een Cook automatische pakkenslede die 8 balen in dwarszwaden afzet.

Een Borga pers die is uitgerust met een goot om 4-wielige wagens te laden. De hoogst gemeten trekkracht van deze wagen was 500 kilo bij een lading van 2.133 kilo (89 pakken).

De Van Driel pakkenslede achter een New Holland pers.

Blijvend bij het onderwerp stro is deze nieuwe Cook klemlader uit Engeland, die wordt geïmporteerd door Schipper N.V. uit Goes. Hij hangt aan een voorlader op een Massey Ferguson 35.

Een ander oogstgerelateerd onderwerp is het 'stukslaan en verdelen van stro'. Daar is deze aangepaste maaikneuzer voor bedoeld.

In het artikel 'Heeft machinaal looftrekken nog toekomst?' wordt stilgestaan bij de loofdoding in aardappelen. Deze vlammenspuit wordt als mogelijk alternatief voor looftrekkers gezien.

De Olu looftrekker in actie.

Verder met het nummer van augustus. Helaas heb ik (Niels van der Boom) dit nummer niet in mijn collectie. De bijschriften zijn daarom iets kariger. We zien in ieder geval een 1-rijïge Krakei wagenrooier die de aardappelen in een Schuitemaker zelflossende wagen lost.

'Smeson' staat er op deze zwenkbare transportband met transporteur van fabrikant Douw? Deze wordt net onder een Spijkstaal zelflossende wagen gereden. Aan het nummer op de wagen te zien, en de bouw van de schuur, lijkt het erop dat dit op de Ambachtsheerlijkheid Cromstrijen is.

Ploegen en vorendrukken in 1 werkgang.

Een getrokken pakkerwals achter een Rumptstad 5-schaar ploeg.

Een Massey Ferguson 100-serie met pakkerwals voorop.

Een hele combinatie van rollen.

Een BAV aardappelrooier met zwad afleg functie.

Voorraadrooien, waarschijnlijk pootaardappelen.


De zwaden opladen met een andere BAV rooier.

Een Vicon balentransporteur aan het werk.

De fabriek van Fiat in Turijn.

Onderdelenmagazijn.

Automatische lakstraat.



Het septembernummer trapt af met deze foto van de aardappeloogst. Gezinsarbeid bij de aardappeloogst in de N.O.P. zo luidt het bijschrift. Hij prijkt op de kaft en deze foto is gemaakt door U.D. Kalverkamp.

Het hoofdartikel gaat deze maand over transportwerk bij het oogsten van suikerbieten. Er worden 4 methoden van rooien en afvoeren vergeleken. Bijzonder is deze 3-wielige Solobeet zelfrijder van de Engelse fabrikant Peter Standen. De bunker meet 2.500 kilo en als aandrijfunit is een MF 35 gemonteerd.

Verreweg de meeste bietenrooiers rooien halverwege de jaren 60 nog 1 rij. Zo ook dit systeem van Vicon met een verzamelbak boven de trekker. In dit geval staat er een Fiat 312R tussen. De bunker is geconstrueerd door Schipper N.V.

Als het om capaciteit gaat kan niets tippen aan de BM Volvo A500. Hiermee is een capaciteit van 1 hectare per uur mogelijk (bij 60 ton/ha bruto), waarmee maar liefst 7 Vicon rooiers vervangen kunnen worden. Echter, hiervoor zijn afhankelijk van de transportafstand wel 7 chauffeurs nodig.

Dit systeem behaalt zijn capaciteit dankzij deze Överum bietenlader die met 10 km/u zijn werk kan doen.

We zien hier een Nuffield met enkelas BAV? kipper in actie van loonbedrijf Van Unen uit Emmeloord.

In de categorie Handel en Industrie een vermelding voor Same-importeur Cebeco. Zij zijn nu importeur geworden voor Baas voorladers. Hier uiteraard aan een model Atlanta uitgerust met messenbalk.

Op 12 augustus 1966 heeft landbouwmechanisatiebedrijf Hulst in De Krim een vestiging geopend in een boerderij. Dit bedrijf heeft het Massey Ferguson dealerschap voor zuidoost Drenthe en noordoost Overijssel.

Deutz kan de D8005 sinds kort met vierwielaandrijving leveren.
Advertentie
Reacties
Later werd het beter met een diesel er op .
Maar natuurlijk t.a.v een Vicon of Stoll 1 rijer was het al een grote stap vooruit.:7
Prachtig Niels maar 1 Ha /uur met de Volvo vergeet het maar 3,5 / 4 ha per dag . Reken maar uit rooi snelheid 1,5/ 2 Km / uur hoog uit .
Later werd het beter met een diesel er op .
Maar natuurlijk t.a.v een Vicon of Stoll 1 rijer was het al een grote stap vooruit.:7
[..] Ja zo stond het in de LandbouwMechanisatie Kees.
En ik heb het zelf ervaren .
[..] Dat neem ik graag aan maar je weet papier is geduldig.
En ik heb het zelf ervaren .
Tja, 10 km per uur met een breedte van 3 meter is 3 ha per uur,Niels. Theoretisch natuurlijk. :)
:7:s