Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie III

Zondag 05 januari 2020

We duiken de historie weer in en snuffelen door de nummers september en november 1963. Veel interessante onderwerpen passeren de revue. Van slootonderhoud tot grondverbetering. Maar, wat de denken van de historie van het maïs hakselen?

Voor deze fotoseries ben ik op zoek naar oude nummers van Landbouwmechanisatie. Het gaat om de jaargangen vanaf 1950 tot en met 1964. Mag eventueel ook te leen, zodat ik de tekst bij de foto's kan plaatsen. Mailen kan naar info@agrifoto.nl.

foto

Onder de kop 'Machines op cultuurtechnische werken in Nederland' worden verschillende grondverzetmachines besproken en hun taak binnen de landbouw. Hier wordt een kavelsloot verruimd door een 50 PK wieltrekker met aangebouwde kraan. Deze is van Constructie Verschoor uit Almkerk. Dit bedrijf zou later uitgroeien tot het merk Conver.

foto

De aanleg van een kavelsloot met 300l dragline. De Boom BM9 dragline is van de firma Eekels uit Amsterdam. De trekker een Nuffield? met enkelas dumper. Beter bekend als 'klapkar'.

foto

Grof grondverzet met een Caterpillar scraper. De bulldozer is er om hem voort te duwen.

foto

Grondtransport met kipwagen. De kosten bedroegen 8 gulden per uur.

foto

Het alternatief is een GMC vrachtwagen. De kosten hiervan bedragen 12 gulden. Hij wordt geladen door een Ruston Bucyrus 22-RB dragline.

foto

De teelt van snijmaïs heeft in 1961 zijn intrede gedaan in Nederland. Inmiddels is het 1963 en is meer bekend over het oogsten van dit gewas. Daar zijn nieuwe machines voor beschikbaar. We zien een Fordson Major hakselen met een Kölastar hakselaar en wagen. Dit is een grashakselaar met een voorzetstuk voor maïs.

foto

Systeem Teela op een hakselaar No. 33 van New Holland.

foto

Een Same 240 met aangepaste JF hakselaar en hakselwagen.

foto

Deze JF FH is eveneens uitgerust met een Teela voorzetstuk.

foto

Een International McCormick met Kidd Rotaflail hakselaar uit Engeland. Met het 'duwstuk' voorop de trekker worden eerst de rijen maïs platgedrukt.

foto

Schuitemaker wagen met verdeelhaspels die lost in een sleufsilo.

foto

LFE Opti-Mist stalmeststrooier die lost op een 'grondkuil'. Het product wordt door de meststrooier verdeeld.

foto

En dan de kuil aanrijden, met kleine baaltjes stro als keerwand. Let ook op de tuinbouwtrekker met frees voor het bijwerken van de kantjes.

foto

Taarup hakselaar met Teela-voorzetstuk.

foto

Lossen met de hand.

foto

Aandacht voor Claas, die in 1963 25 jaar maaidorserproductie vieren. Ook is de fabriek in Harsewinkel me 2,1 hectare uitgebreid. De capaciteit ligt nu op 100 tot 200 maaidorsers per dag, afhankelijk van het type. Zo schrijft LM.

foto

Tot slot een mooie foto van Fordson. Een maand eerder dan vorig jaar heeft de Nederlandse Ford Automobiel Fabriek zijn 1000e trekker van het jaar afgeleverd. Op 31 juli 1963 werd deze Fordson Super Major afgeleverd aan de Fa. A. Cammeraat uit Moerkapelle. Dit mechanisatiebedrijf had ook een eigen loonbedrijf met 8 trekkers en 6 zelfrijdende maaidorsers. Leverancier was 'Official Ford Tractor Dealer' Van Niel in Hoofddorp.

foto

Op de voorpagina van het novembernummer deze mooie foto van een IH Farmall aan het ploegen. Ergens in Noord-Brabant.

foto

Ook in november vinden we een artikel over cultuurtechnische werkzaamheden. Er is onder andere aandacht voor grondverbetering in de Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder. De Fa. van Damme gebruikte hun zelfgebouwde mengwoeler met een werkdiepte van 65cm. Ervoor staan 2 verschillende Caterpillar D8 rupstrekkers met vermogens van 131 en 167 pk. Deze foto is in Flevoland gemaakt.

foto

Het bovenploegen van ondergrond om sloten te dempen.

foto

Aanbouwploegen van de Koninklijke Nederlandse Heidemij. Aan deze Cat D6 (met verbrede 75cm rupsen) hangt een diepploeg die 1 meter diep werkt.

foto

Aanbouwdiepploeg van de Heidemij aan een Cat D7 met verbrede rupsen. De maximale werkdiepte is 1,50m. Afhankelijk van het perceel is 275 pk tot 492 pk vereist om hem te trekken.

foto

Diepploegen in de Wieringermeer met de Cat D6 van Fa. van Damme. Een diepploeg is aangebouwd die tot 1,75m diep kan ploegen. Met de 'voorschaar' wordt de zeer lichte zavel in de open voor gebracht.

foto

De Dechentreiter 'zelfladende loswagen' wordt door Lely geïmporteerd. Mogelijk de eerste opraapwagen in ons land?

foto

Ook nieuw van Lely is deze vacuümgiertank met een inhoud van 200 liter.

foto

In dezer dagen is de nieuwe Fordson Super Dexta geïntroduceerd in Nederland. Hij heeft een motorvermogen van 44,5 pk. Dat is 5 pk meer dan de oude Super Dexta. Nieuw is een automatische diepteregeling.

foto

Fordson Super Major uitgerust met een Horndraulic voorlader. Deze voorladers worden door de Nederlandse importeur in Nederland verkocht.

foto

In de categorie praktische problemen: Een boer wil in 1 werkgang maaikneuzen met 1 trekker. Daarvoor heeft hij een Fordson Super Dexta aangeschaft, een Taarup hakselaar en een Schuitemaker wagen.

foto

De Taarup SM 1100 aanbouwhakselaar van dit bedrijf.

foto

Schuitemaker loswagen.

foto

Het originele hulpstuk voor montage van de hakselaar en trekhaak. Deze combinatie paste echter niet.

foto

Het gewijzigde hulpstuk dat door de 2 fabrikanten is uitgedokterd.

foto

In een stuk over het reinigen van sloten mag uiteraard de korfmaaier van de Gebr. den Herder niet ontbreken. Hij is gemonteerd aan een Atlas 1200 kraan.

foto

Wibo maaibalk met taludhark. De trekker is een Gutbrod.

foto

Zelfrijdende Berkenheger taludmaaier met Busatis maaibalk.

foto

De nieuwe gebogen maaibalk van de firma P. Wissekerke uit Anna Paulowna. Gemonteerd aan een Fordson Super Major.

foto

Klaus taludmaaier gemonteerd op een Unimog.

foto

Tot slot een artikel over werkmethoden bij het oogsten van stoppelknollen. Traditioneel was dit handwerk en werden de knollen getrokken. Na het trekken worden ze met een vork geladen.

foto

Of direct trekken en laden.

foto

De 1-rijïge Hola stoppelknollentrekker die zowel door een paard als trekker kan worden getrokken.

foto

En als laatste een demonstratie van de Massey Ferguson 30 trekker. Na het oprichten van een nieuwe trekkerfabriek in het Franse Beauvais komen ook Franse MF-modellen op de Nederlandse markt. Ook de Perkins motoren komen uit Frankrijk. Ze worden in Parijs gebouwd. Hier demonstreert een MF 30 een 5-schaar ploeg. Vervolgens wordt aan een ketting een tweede MF 30 getrokken met een 2-schaar ploeg. De trekker stond in zijn vrijloop.
Advertentie

Reacties

bolinder
05-01-2020 14:15 uur
Heel mooi weer Niels de Atlas van de Voogd komt uit mijn Dorp Grijpskerke de firma Den Herder zat een Dorp verder Serooskerke Allebei loonbedrijven die later een andere weg inslaan Den herder heefd zich na verloop van tijd helemaal op de maaikorven en maaitechniek toegepast en zijn daar nog steeds toonaangevend in de Voogd is een middelgroot GWW aannemersbedrijf geworden.
  • Reageer
  • Quote
Gerbert
05-01-2020 16:14 uur
Mooi Niels, interessant hoe die bedrijven begonnen zijn en machines hebben uitgevonden.
Ik heb nog wel nummers van landbouwmechanisatie uit de jaren 80 en 90, maar die heb je zeker wel?
  • Reageer
  • Quote
Niels
05-01-2020 16:50 uur
Corné: Herder is natuurlijk bij iedereen zeer bekend geraakt. Wanneer je al die nummers doorbladerd kom je bijna alleen namen tegen die niet langer bestaan. Leuk om een uitzondering te zien daarop!

Gerbert: Die heb ik inderdaad allemaal, maar bedankt voor het vragen! Ik weet misschien wel iemand die nog zoekende is. Welke jaren gaat het om?
  • Reageer
  • Quote
chrisknijnenburg
05-01-2020 17:57 uur
Mooie reeks, zeker de foto's van het diepploegen. Op 1 foto staat een twee wielige Gutbrot. Ik vraag me af of dat geen Agria is, omdat het plaatwerk exact het zelfde eruit ziet als dat van een Agria?
  • Reageer
  • Quote
xc70
05-01-2020 19:19 uur
prachtig
  • Reageer
  • Quote
Bollenbouwer
07-01-2020 17:28 uur
Machtig mooi. Lijkt me geen lekker werkje zonder stuurhut of oorkleppen met zo'n hakselaar op pad.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.