Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie - 1951
Zondag 01 maart 2020 Delen
De prille landbouwhistorie toont soms bijzondere ontwikkelingen. Wat te denken van bijvoorbeeld een zelfrijdende maaier met 5 maaibalken? En dat in 1951! Desondanks worden ook nog de voordelen van het paard bepleit, al krijgen machines snel de overhand.

Op de Parijse landbouwsalon waren zelfs Russische machines aanwezig, zoals deze wieltrekker. De Russen kwamen met 30 zware vrachtwagens naar Parijs, vol machines geladen. Deze trekker is gebaseerd op een licentie van IH Farmall. Deze petroleumtrekker heeft 22 pk.

Een zelfrijdende Russische maaimachine met 5 maaibalken die ieder 6 voet breed zijn.

Op de voorpagina van het meinummer prijkt deze mooie foto van een spuittafereel. In het nummer dan ook aandacht voor spuittechniek. Helaas is het merk onbekend. Ervoor staat een IH McCormick Farmall.

In Parijs toonde Bolinder-Munktell hun nieuwe MST 92 maaidorser. De machine heeft een 9 voets maaibord. Hij wordt door een 65 pk Volvo motor aangedreven. Met 3.900 kilo wordt het een tamelijk zware machine genoemd.

Meer nieuws van de Parijse landbouwsalon in de vorm van deze Garnier wijnbouwtrekker. Deze heeft een vrije ruimte van 1,20 meter. De Garnier maakt gebruikt van Renault onderdelen.

Een John Deere met hooischuiver veegt hooi bij elkaar. Het artikel gaat over de hooioogst in de VS. Daar wordt de hakselaar als grootste kanshebber voor de toekomst aangemerkt. Een goede vooruitziende blik, al bleek ook de pers onmisbaar.

Voorsorterend op de oogst prijkt op het nummer van juni deze mooie John Deere No. 55 maaidorser, bezig met het dorsen van koolzaad.

In juni bezocht de redactie van LM de D.L.G. tentoonstelling in Hamburg. Daar was deze L.H.B. Robot rupstrekker te zien. De trekker heeft een aparte rupsconstructie. Dubbele tandwielen aan de voorzijde drijven de rupsen aan.

Zeer afwijkend is deze werktuigdrager van Ruhrstahl. Er zijn verschillende werktuigen aan te bouwen. De trekker heeft 20 pk uit een 2-cilinder dieselmotor.

Een andere werktuigendrager die werd getoond is deze Lanz 12 pk trekker, die motor-werktuigdrager wordt genoemd. Hier uitgerust met een aardappelrooimachine.

En met een wiedraam. De as afstand bedraagt 225cm.

Dezelfde trekker met een sproeimachine.
_NWqDdJGQ7W.jpg)
Deze foto wordt gebruikt bij een trekker over de paard versus de trekker. Tijdens een vergadering van de Warmbloedpaardenstamboek werd door de heer Joh. C. Gehrels uit de Grote IJpolder uit de doeken gedaan welke voordelen paarden hebben en wat het verschil in kosten is met een trekker.

Köla hakselmachine-blazer achter een normale (Ködel) dorsmachine om gehakseld stro op te slaan. Dit neemt minder plek in in de schuur.

Catchpole Vedette bietenlader die werd gedemonstreerd in het Noord-Franse Soissons.

Catchpole Major Mark I die zowel voor het blad als de bieten een afvoer heeft.

De zelfrijdende F.L. bietenlader van Mericourt-Ribemont uit Somme. De machine bestaat uit het onderstel van een vrachtauto, waar een laadinrichting op is gebouwd. De prijs bedraagt 10.000 gulden en de machine kan 6 rijen bieten tegelijk laden.

Een Maring lichter voor het rooien van suikerbieten.

Fordson E27N met een Hudson bietenlichter tijdens een rooidemonstratie in Rilland-Bath.
Advertentie
Reacties
Prachtig wederom Niels de Bolinder-Munktell MST92 was de opvolger van de MST91 die in 1950 de eerste Europeese zelfrijdende maaidorser was.
Prachtig weer en leuk om te zien dat men in het oosten best goede en vooruit stevende ideen had al waren ze qua materiaal keuze niet altijd zo sterk . Die ene werktuigdrager met aard rooier lijkt mij toch meer iets van een bietenrooier als ik de bek goed bekijk.:s
Beste Niels in bovenstaande link staat dat de MST91 in 1950 op de markt kwam als voorloper(prototype) van de MST92 maar nogmaals het maakte inderdaad niet veel verschil in datum want de een kon natuurlijk niet achterblijven voor de ander.