FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: PIET REGNERUS II

Door Niels in Ingekomen Foto's, zaterdag 11 april 2020 14:00

Opnieuw zien we de bedrijfshistorie van agrarisch loonbedrijf Regnerus uit het Friese Marrum in beeld. Hoe de oogst van granen, suikerbieten en wortelen evolueren. Vervolgens zien we hoe de constructie een steeds belangrijkere plek inneemt.
image
Graszaad was een belangrijke teelt in het Fries kustgebied. Met alleen een Kuhn schijvenmaaier achterop (die een slijtgevoelige Busatis messenbalk verving) ging het loonwerker Bauke Regnerus niet snel genoeg. Daarom werd in de werkplaats zelf een frontmaaier gebouwd. Vandaar dat deze International 844-S met een zelfbouw fronthef en PTO is uitgerust, zoals we in de vorige serie al zagen.

image
Als basis diende een achtermaaier, die direct werd gesloopt en verbouwd. Kuhn was zo onder de indruk dat het bedrijf een aantal frontmaaiers bestelde bij de loonwerker. Dit was in 1987.

image
En vervolgens dorsen met een New Holland Clayson 8050 waarbij Piet Regnerus achter het stuur zit.

image
Ook deze NH Clayson 8060 was onderdeel van het machinepark. Hier hing een zelfbouw bak voor met daarin een Zwaan opraapkleed.

image
Combine nummer 3 is een NH Clayson S-1550.

image
Een stukje verder met weer een nieuwe generatie trekker. Deze Massey Ferguson 3635 verving een MF 2640. Een Accord zaaimachine werd uit elkaar gehaald zodat een fronttank kon worden geconstrueerd. Erachter hangt een Celli spitmachine met Accord kouterbalk. Dit was in 1996.

image
Piet's broer Wilko samen met hun vader tijdens het graszaad dorsen in 1988.

image

image
Bauke Regnerus bij zijn vertrouwde Toyota Hilux in 1990. De vriend van iedere loonwerker.

image

image
Zaaien met een Renault 85.14 en Howard rotorkopeg en Accord zaaimachine in 1992. Achterop de machine is een sticker van loonbedrijf Marrum te zien. Een tijdelijke herstart van het bedrijf.

image
Dezelfde trekker, maar dan met 2 nieuwe Mörtl schijvenmaaiers voor het graszaad dorsen.

image
Deze vervingen de Kuhn maaiers en hadden een plattere maaibalk met schijven, zodat minder verlies optrad. De fronthef met sideshift is opnieuw zelf gebouwd. Dit was in 1992.

image
Bieten rooien op de oude vertrouwde manier. De IH 844-S met WKM bietenlader en IH 1046 met Miedema kipper.

image
Het 2 fase systeem maakte plaats voor een gebruikte Vervaet & Heyens rooimachine die door mechanisatiebedrijf Steenbergen was gereviseerd.

image
De rooiunit ervoor is niet van Vervaet maar geconstrueerd door loon- en constructiebedrijf Hack uit Kruisland. Deze rooier werd in 1991 aangeschaft.

image
Rooien een klant samen met een Case International 845XL of 856XL.

image
Ook op het maaidorserfront veranderde het nodige in 1992. Een jaar eerder werd een Laverda M152 gekocht (in de vorige serie te zien) maar die beviel niet. Daarom werd op een veiling van de Rijksdienst in Flevoland 2 8080's aangeschaft. De loonwerkers voelde zich bij NH Clayson beter thuis. Deze machine is er een van de 2e generatie. Er zitten geen beugel meer in de cabine. Ervoor hangt een 5,10m maaibord, omdat de boeren het originele 20 voet (6m) te breed vonden.

image
Voorop de tweede NH Clayson 8080 met wel een 6m maaibord. Inmiddels had Piet de beugels in de cabine en het roterende luchtfilter zwart geverfd.

image
Het loonbedrijf zat in het dorp Marrum gevestigd, maar had daar geen mogelijkheden meer. Daarom werd naar een boerderij net buiten het dorp verhuisd in 1996, tussen Ferwert en Blija.

image
Foutje bedankt. Tijdens laswerkzaamheden vatte enkele zakken vlam. Afgezien van een werkplaats vol rook (kijk maar door het raam) verbrande er niets.

image
Buiten staat een MF 690 met Accord Monopill geparkeerd.

image
Na enkele jaren werd de bietenrooier aangepast. De naar binnen staande bunkerrekken werden rechtop geplaatst. Zo konden er een paar tonnen meer in de bunker. Dit was in 1994. Het idee kreeg Piet van Vervaet, die hetzelfde deed.

image

image
Ook gaat er weleens wat mis. De remmen zijn van zo'n machine niet zijn sterkste punt.

image
Een Ford 7810 van de klant probeert hem eruit te slepen nadat de bunker is leeg gedraaid. In de sloot zie je nog een hoopje bieten.

image
Een collega-loonwerker moet hulp bieden met zijn Atlas 1404.

image
De MF 3635 aan het wortelruggen trekken begin jaren 90 met een Struik frees.

image
Loofklappen in pootgoed met de Renault en voorop een Struik rijenfrees. Erachter werd een aangepaste Douven veldspuit gehangen.

image
De 8080 nummer MDD 36 werd gepimpt naar gelijkenis van de nieuwere TX-modellen. Piet schilderde het haspel zwart en rode strepen achterop.

image
De MF 3635 met Vaia kipper.

image
Nog steeds indrukwekkend zo'n 20 voet maaibord ervoor.

image
Beide combines terwijl ze van de veiling naar huis werden gereden. Deze foto maakte Piet vanaf de dijk thv. de golfbaan in Lelystad. De voorste combine met zijn 5,10m maaibord kon zo naar huis. Het 20 voet maaibord van de tweede machine werd apart gebracht met de vrachtwagen.

image
Wortels rooien door de Renault 85.14 trekker met een 1-rijïge Asa-Lift klembandrooier in 1994.

image
En Same met kistenwagen.

image
Deze werd opgevolgd door een 2-rijïge Asa-Lift rooier en Keulmac kantelwagens in 1997.

image
Ervoor een MF 8110 als opvolger van de 3635.

image

image
De trekker was geen succes en kon de rooier niet aan op elektrisch gebied.

image
Zoals we reeds hebben gezien waren vader en zoons Regnerus niet vreemd met een lasapparaat, slijptol en wat al meer. Machines werden verbouwd of volledig zelf gebouwd. Samen met de Wageningen Universiteit en mechanisatiebedrijf Weevers Marknesse werd een hydraulische diepteregeling bedacht voor het looftrekken. De plukelementen kwamen van Nimos. De rest bouwde Rema (Regnerus Machines) nieuw. Hier het eerste model dat op hun eigen bedrijf dienst deed.

image
Vervolgens werd een eerste productiemodel gebouwd waarbij de losse olietanks in het frame werden geïntegreerd. De eerste hydraulisch aangedreven looftrekker die Rema Machinery nog steeds bouwt en verkoopt als de Envimaxx.

image
Op transport naar de Noordoostpolder.

image

image

image
Deze machine werd gekocht en gebruikt door loonwerker Corné Vinke uit Luttelgeest en later Cintégro. Na beëindiging van het loonbedrijf werd hij door een boer in het noorden gekocht en nog steeds gebruikt.

image
De loofklapper is een Nimos. Een speciale loofklapper was vereist om boven op de rug wat langere stengels te laten staan die de trekker beter kan pakken.

image

Meer in deel 3.

REACTIES

comment Door manus op zaterdag 11 april 2020 18:58 quote
Mooie fascinerende serie Niels
comment Door KeesdeNood op zaterdag 11 april 2020 21:45 quote
Prachtig en mooi om de ontwikkeling en verandering van een loonbedrijf te zien Loveit
comment Door Bollenbouwer op woensdag 15 april 2020 07:02 quote
Vergeleken met een Oldenhuis moest je voor die loofplukker wel een paar jaar HBO werktuigbouw gestudeerd hebben

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.