FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 1960 I

Door Niels in Agrifoto Foto's, zondag 30 januari 2022 19:00

We maken de sprong naar een nieuw decennium en breken de sixties aan. Een periode van grote ontwikkeling in de landbouwmechanisatie. Niet alleen van meer techniek maar bijvoorbeeld ook de opkomst van het gewas snijmaïs.
image
Van 18 tot en met 23 januari 1960 werd voor het eerst in de R.A.I. gebouwen te Amsterdam de beurs ‘Het Landbouwwerktuig’ gehouden. Al snel in de volksmond bekend als ‘de RAI’. Ook toen was het organiseren van een beurs soms lastig. Tot 1953 werd in het najaar in Utrecht een beurs gehouden. Na onvrede werd dit verplaatst naar juni. Deze beurs vond tot 1957 plaats. Uiteindelijk werd besloten het in januari te houden in Amsterdam. LM blik vast vooruit op wat te zien is. Sieberg toont er de Deutz D40 S. Een beursprimeur voor deze 35 pk 3-cilinder.

image
Importeur Agincore uit Amsterdam toont de 13 pk Bungartz trekker met maaibalk voor het maaien van taluds.

image
De Bolinder-Munktell Bamse rupstrekker die Kuiken in Amsterdam laat zien. Het gebruik van 6 luchtbanden moet de onderhoudskosten laag houden. De motor is een 30 pk 2-cilinder diesel.

image
De Wilmo 555 schotelstrooier in transportstand. Nieuw is een aandrijving met oliebadkast.

image
De Solus GS-4 Kombi meststrooier afkomstig uit Denemarken en geïmporteerd door Van Driel en Van Dorsten.

image
Fahr harkschudder model ZWR.

image
De Steb Coccinelle. Een kleine lagedrukpers afkomstig uit Frankrijk.

image
Amazone bunkerrooier met loofafscheider.

image
De nieuwe BAV hydraulische kipwagen heeft een eigen hydraulisch systeem.

image
In een artikel over landbouwwagens wordt ingegaan op de diverse toepassingen. Door de zijkleppen uit te klappen kan de laadvloer worden vergroot, zoals op deze Miedema wagen.

image
Voor gebruik met een hooilader zijn zijhekken met gaas gewenst.

image
In combinatie met een hakselaar is een wagen met huif benodigd.

image
JF AV universele wagen met opvoertransporteur voor het lossen van bijvoorbeeld suikerbieten.

image
Universele tweewielige wagen van Schuitemaker.

image
Op 14 december 1959 heeft de firma Veldkoning zijn 5000e Porsche trekker geïmporteerd. Porsche bouwde in dat jaar 18.500 trekkers. Omdat ook de service belangrijk is wordt hierop extra geïnvesteerd.

image
Het combineren van werkzaamheden heeft de voorkeur Niet alleen vanwege het kostenaspect maar vooral om de bodem te sparen. Achter een trekker met eggen is hier een schotelstrooier bevestigd. Een staaf achter de strooier sleept de grond extra vlak. Ervoor een Farmall.

image
Trekker met eg en zaaimachine met verhoogde trekboom.

image
In de driepuntshef een schotelstrooier en daarachter een zaaimachine met eveneens een verhoogd trekpunt.

image
Sinds 2 seizoenen wordt in Nederland op bescheiden schaal gewerkt met maaikneuzers. Hier een David Brown Albion Hurricane bij het oogsten van luzerne.

image
Om het benodigd vermogen van een maaikneuzer te meten trekt een tweede trekker de combinatie voort. We zien een IH McCormick die een MF 65 trekt.

image
Fordson met Taarup voor het maaikneuzen van snijmaïs.

image
Door een lage afvoerkoker te monteren kan de maaikneuzer ook worden toegepast voor de hooiwinning en om stro te verhakselen.

image
Hooi hakselen met een Lundell maaikneuzer achter een Fordson Major.

image
Snijrogge hakselen door een Fordson Major en Taarup hakselaar.

image
Voor de JF hakselaar levert het bedrijf een gesloten zelflossende AV3 wagen.

image
In een interessant artikel wordt stilgestaan bij de historie van Machinefabriek Erven P. Brouwer N.V. te Oudenbosch kortweg: BAV. Helaas is alleen deze foto bewaard gebleven. Omstreeks 1850 startte het bedrijf al met een smederij en wagenmakerij in Vlaardingen. Begin jaren 20 specialiseerde Brouwer zich met het ombouwen van T-Ford auto’s tot een 5 tons vrachtwagen. Daarvoor werden zelf assen gefabriceerd. Na een gesprek met boeren in West-Brabant begon BAV in de oorlogsjaren met het bouwen van een aardappelrooier. Sinds 1950 is het bedrijf in Oudenbosch gevestigd. De toevoeging Erven in de bedrijfsnaam duidt erop dat de heer Brouwer overleed voor zijn zoon en opvolger meerderjarig was. Op de foto een BAV kipper met strooimechanisme van Amazone.

image
De BAV XIV 2-rijïge aardappelrooier die ook kan worden ingezet om suikerbieten mee op te laden.

image
Geen info

image
Mechanische onkruidbestrijding met de neteg voor het opéénzetten van suikerbieten. Ervoor een Farmall Cub.

image
In 1 werkgang schoffelen en rijenwieden met een Vicon slingerdunner.

image
Ontwikkelingen bij de aardappeloogst gaan razendsnel eind jaren 50. Zakkenrooiers worden in rap tempo door verzamelrooiers vervangen. Hier de 2-rijige BAV wagenrooier. De afvoer is hydraulisch verstelbaar.

image
Een loofrol op de overgang van de zeefketting naar de dwarstransporteur.

image
Kipwagen lossen via de graanschuif. Kan nooit eenvoudig zijn geweest bij veel grond!

image
Veilingkisten kunnen prima worden gebruikt om grond op te vangen.

image
Een klep die in het achterschot is gebouwd om te kunnen lossen.

image
Voor de aardappelpootmachine van McCormick is een ombouwset beschikbaar. Met een tweede bak is kunstmest in de rij toe te dienen.

image
‘Het einde van de dagtaak op een klein bedrijf’, zo luidt de tekst bij deze sfeervolle foto van een IH McCormick.

image
Op de Franse ‘Salon’ in Parijs werd deze Autoculteur getoond. Een 3-wielige trekker die allemaal in hoogte verstelbaar zijn.

image
Voor het oogsten van gras en luzerne voor drogerijen is deze Field-Queen bedoeld. Een naam die wij vooral van de Hesston kennen.

image
De Franse Lux koolzaadzwadmaaier voorop een Renault trekker.

image
Case komt met de F200 opraappers.

image
Een grote 2-rijïge aardappelrooier helaas zonder merknaam.

image
Het zwadmaaien van graan in de Noordoostpolder met een Praestö zwadmaaier waarmee in Nederland wordt geëxperimenteerd.

image
Köla Favorit aan het rogge dorsen. Het gewas was meer dan 2 meter lang, waardoor de haspel het erg plat drukte.

image
In Noord-Groningen is deze Oliver-Hofherr aan het werk.

image
De nieuwe Braud A 2840 V in Friesland aan het werk.

image
Vijf voets Thermaenius maaidorser met graantank. Door het tekort aan arbeidskrachten wordt op de Zuid-Hollandse eilanden steeds vaker met graan in bulk gewerkt.

image
Op een eenvoudige manier graan vervoeren met landbouwwagen. In de vloer zijn 2 gaten gemaakt die met schuiven kunnen worden afgesloten. Voor het lossen worden buizen onder de gaten bevestigd.

image
Om zaadverliezen te meten wordt achter de maaidorser een kleed van 10 meter bevestigd. Hiermee deed de RIJP proeven in Oost-Flevoland. De combine is een Bolinder-Munktell. In koolzaad bedroeg het verlies 0,5%.

image
De heer A. Hoogendoorn uit Kamerik bouwde van een oude sleephark deze slootreiniger.

REACTIES

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.