FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE - 1960 I
Door Niels in Agrifoto Foto's, zondag 30 januari 2022 19:00
We maken de sprong naar een nieuw decennium en breken de sixties aan. Een periode van grote ontwikkeling in de landbouwmechanisatie. Niet alleen van meer techniek maar bijvoorbeeld ook de opkomst van het gewas snijmaïs.

Van 18 tot en met 23 januari 1960 werd voor het eerst in de R.A.I. gebouwen te Amsterdam de beurs ‘Het Landbouwwerktuig’ gehouden. Al snel in de volksmond bekend als ‘de RAI’. Ook toen was het organiseren van een beurs soms lastig. Tot 1953 werd in het najaar in Utrecht een beurs gehouden. Na onvrede werd dit verplaatst naar juni. Deze beurs vond tot 1957 plaats. Uiteindelijk werd besloten het in januari te houden in Amsterdam. LM blik vast vooruit op wat te zien is. Sieberg toont er de Deutz D40 S. Een beursprimeur voor deze 35 pk 3-cilinder.

Importeur Agincore uit Amsterdam toont de 13 pk Bungartz trekker met maaibalk voor het maaien van taluds.

De Bolinder-Munktell Bamse rupstrekker die Kuiken in Amsterdam laat zien. Het gebruik van 6 luchtbanden moet de onderhoudskosten laag houden. De motor is een 30 pk 2-cilinder diesel.

De Wilmo 555 schotelstrooier in transportstand. Nieuw is een aandrijving met oliebadkast.

De Solus GS-4 Kombi meststrooier afkomstig uit Denemarken en geïmporteerd door Van Driel en Van Dorsten.

Fahr harkschudder model ZWR.

De Steb Coccinelle. Een kleine lagedrukpers afkomstig uit Frankrijk.

Amazone bunkerrooier met loofafscheider.

De nieuwe BAV hydraulische kipwagen heeft een eigen hydraulisch systeem.

In een artikel over landbouwwagens wordt ingegaan op de diverse toepassingen. Door de zijkleppen uit te klappen kan de laadvloer worden vergroot, zoals op deze Miedema wagen.

Voor gebruik met een hooilader zijn zijhekken met gaas gewenst.

In combinatie met een hakselaar is een wagen met huif benodigd.

JF AV universele wagen met opvoertransporteur voor het lossen van bijvoorbeeld suikerbieten.

Universele tweewielige wagen van Schuitemaker.

Op 14 december 1959 heeft de firma Veldkoning zijn 5000e Porsche trekker geïmporteerd. Porsche bouwde in dat jaar 18.500 trekkers. Omdat ook de service belangrijk is wordt hierop extra geïnvesteerd.

Het combineren van werkzaamheden heeft de voorkeur Niet alleen vanwege het kostenaspect maar vooral om de bodem te sparen. Achter een trekker met eggen is hier een schotelstrooier bevestigd. Een staaf achter de strooier sleept de grond extra vlak. Ervoor een Farmall.

Trekker met eg en zaaimachine met verhoogde trekboom.

In de driepuntshef een schotelstrooier en daarachter een zaaimachine met eveneens een verhoogd trekpunt.

Sinds 2 seizoenen wordt in Nederland op bescheiden schaal gewerkt met maaikneuzers. Hier een David Brown Albion Hurricane bij het oogsten van luzerne.

Om het benodigd vermogen van een maaikneuzer te meten trekt een tweede trekker de combinatie voort. We zien een IH McCormick die een MF 65 trekt.

Fordson met Taarup voor het maaikneuzen van snijmaïs.

Door een lage afvoerkoker te monteren kan de maaikneuzer ook worden toegepast voor de hooiwinning en om stro te verhakselen.

Hooi hakselen met een Lundell maaikneuzer achter een Fordson Major.

Snijrogge hakselen door een Fordson Major en Taarup hakselaar.

Voor de JF hakselaar levert het bedrijf een gesloten zelflossende AV3 wagen.

In een interessant artikel wordt stilgestaan bij de historie van Machinefabriek Erven P. Brouwer N.V. te Oudenbosch kortweg: BAV. Helaas is alleen deze foto bewaard gebleven. Omstreeks 1850 startte het bedrijf al met een smederij en wagenmakerij in Vlaardingen. Begin jaren 20 specialiseerde Brouwer zich met het ombouwen van T-Ford auto’s tot een 5 tons vrachtwagen. Daarvoor werden zelf assen gefabriceerd. Na een gesprek met boeren in West-Brabant begon BAV in de oorlogsjaren met het bouwen van een aardappelrooier. Sinds 1950 is het bedrijf in Oudenbosch gevestigd. De toevoeging Erven in de bedrijfsnaam duidt erop dat de heer Brouwer overleed voor zijn zoon en opvolger meerderjarig was. Op de foto een BAV kipper met strooimechanisme van Amazone.

De BAV XIV 2-rijïge aardappelrooier die ook kan worden ingezet om suikerbieten mee op te laden.

Geen info

Mechanische onkruidbestrijding met de neteg voor het opéénzetten van suikerbieten. Ervoor een Farmall Cub.

In 1 werkgang schoffelen en rijenwieden met een Vicon slingerdunner.

Ontwikkelingen bij de aardappeloogst gaan razendsnel eind jaren 50. Zakkenrooiers worden in rap tempo door verzamelrooiers vervangen. Hier de 2-rijige BAV wagenrooier. De afvoer is hydraulisch verstelbaar.

Een loofrol op de overgang van de zeefketting naar de dwarstransporteur.

Kipwagen lossen via de graanschuif. Kan nooit eenvoudig zijn geweest bij veel grond!

Veilingkisten kunnen prima worden gebruikt om grond op te vangen.

Een klep die in het achterschot is gebouwd om te kunnen lossen.

Voor de aardappelpootmachine van McCormick is een ombouwset beschikbaar. Met een tweede bak is kunstmest in de rij toe te dienen.

‘Het einde van de dagtaak op een klein bedrijf’, zo luidt de tekst bij deze sfeervolle foto van een IH McCormick.

Op de Franse ‘Salon’ in Parijs werd deze Autoculteur getoond. Een 3-wielige trekker die allemaal in hoogte verstelbaar zijn.

Voor het oogsten van gras en luzerne voor drogerijen is deze Field-Queen bedoeld. Een naam die wij vooral van de Hesston kennen.

De Franse Lux koolzaadzwadmaaier voorop een Renault trekker.

Case komt met de F200 opraappers.

Een grote 2-rijïge aardappelrooier helaas zonder merknaam.

Het zwadmaaien van graan in de Noordoostpolder met een Praestö zwadmaaier waarmee in Nederland wordt geëxperimenteerd.

Köla Favorit aan het rogge dorsen. Het gewas was meer dan 2 meter lang, waardoor de haspel het erg plat drukte.

In Noord-Groningen is deze Oliver-Hofherr aan het werk.

De nieuwe Braud A 2840 V in Friesland aan het werk.

Vijf voets Thermaenius maaidorser met graantank. Door het tekort aan arbeidskrachten wordt op de Zuid-Hollandse eilanden steeds vaker met graan in bulk gewerkt.

Op een eenvoudige manier graan vervoeren met landbouwwagen. In de vloer zijn 2 gaten gemaakt die met schuiven kunnen worden afgesloten. Voor het lossen worden buizen onder de gaten bevestigd.

Om zaadverliezen te meten wordt achter de maaidorser een kleed van 10 meter bevestigd. Hiermee deed de RIJP proeven in Oost-Flevoland. De combine is een Bolinder-Munktell. In koolzaad bedroeg het verlies 0,5%.

De heer A. Hoogendoorn uit Kamerik bouwde van een oude sleephark deze slootreiniger.
REACTIES
Er zijn nog geen reacties geplaatst.VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.