FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: WIES VAN LOON II

Door Niels in Agrifoto Foto's, zondag 25 december 2022 14:00

In dit tweede (afsluitende) deel met oude foto's van de Belgische loonwerker Wies van Loon uit Kalmthout zien we veel bijzondere mest- en maïsmachines aan het werk. Daarbij volgen de we ontwikkelen van eind jaren 90 en begin 2000.
image
Door het toenemende werk bij de aanwending van drijfmest werd deze tweedehands Veenhuis Combitrac 2000-6 aangeschaft.

image
Al snel werd de combinatie uitgerust met andere banden en een luchtdrukwisselsysteem.

image
Met een kipbak in plaats van mesttank.

image

image
Om de specialisatie in drijfmest verder uit te breiden werd de verhuur van mestzakken aan het takenpakket toegevoegd. Deze werden getransporteerd op een aanhanger achter een Toyota Landcruiser. Om bij het opruimen de laatste mest uit de zak te krijgen wordt met een quad heen en weer gereden om de laatste mest naar de afsluiter te krijgen. Op de foto wordt dit met de Toyota gedaan, maar die is voor dit werk eigenlijk te zwaar.

image
Tijdens het natte najaar van 2001 rustte loonbedrijf Greefs uit Essen hun Vredo VT3936 uit met een Schuitemaker silagebak.

image
De John Deere 6950 Maximizer hakselaar.

image
Hier ging het eigenlijk om. Voor de maïsoogst werkte Van Loon samen met loonbedrijf Creëlle uit Beervelde. Zij kwamen met hun Claas Jaguar FS 880C Field Shuttle bunkerhakselaar om de maïs te kunnen hakselen in dit natte jaar.

image
De Combitrac werd ook voor het maïstransport ingezet.

image
Same Titan met Duchesne silagekipper aan de overkant bij Greefs. Dit was nog voor de kippers zijn overgespoten in de nu bekende Fendt kleuren.

image
Deze silagebak, uitgevoerd als hooglosser, paste kant en klaar op de Vredo trac.

image
Lossen in een silagewagen bij een klant van Creëlle zelf.

image

image

image

image

image
Een artikel uit De Boerderij. Onder in de kantlijn staat nog de prijs vermeld: 17 miljoen Belgische frank. Omgerekend bijna €420.000.

image
De volgende aanschaf kwam in de vorm van deze Vredo VT3306 met een ZT 20500 tankoplegger.

image
De tank werd inwendig door Wies zelf aangepast zodat hij minder woog en iets meer mest kon vervoeren. Daarvoor werd ook de typeaanduiding aangepast naar ZT 21000.

image

image

image

image
De banden werden vrijwel meteen vervangen door smallere. Dit omdat Vredo destijds nog geen luchtdrukwisselsysteem kon leveren. Zo werd er gereden zonder binnenwerk in de ventielen en kon snel 40% lucht uit de banden worden gelaten. Met een meegenomen 220 volt compressor werden de banden na het werk weer opgepompt. De smalle radiaalbanden geven driemaal minder bodemdruk en het trekkerprofiel paste beter op de zandgrond. De diagonaalbanden stuiterde teveel, aldus Wies. Daardoor heeft de machine veel te lijden.

image
Om de Ford 7810 te vervangen werd een Ford 8340 aangeschaft. Ook werd er een sleepslangsysteem op één van de Kurstjens mesttanks gemonteerd. Inmiddels was namelijk ook een tweede tank op het bedrijf aanwezig.

image
Op het gebied van de mestzakken kwam er uitbreiding. Dat er op dit vlak nog steeds werd bijgeleerd zien we op deze foto. De zak ligt een klein beetje op een helling en is gaan rollen (ontluchtingsgaten zitten niet meer in het midden). Ook nu nog heeft Wies zo'n 40 mestzakken in de verhuur, verspreidt over België en Nederland.

image
De tweede Kurstjens tank.

image
Om de zoveel tijd bestelde Wies een mobiele kraan om de tanks van het chassis af te halen zodat er groot onderhoud uitgevoerd kon worden. Ook werden de tanks dan gereinigd.

image
Omdat er in het transport van de mest van put naar akker veel tijd ging zitten viel Wies zijn oog op een JCB Fastrac.
Deze kwam rond 1998 en kocht Wies als een ex-demovoertuig van Kurstjens. Deze mocht met Duitse nummerplaat op kleine autowegen tot 80km/u rijden met ABS.

image

image
Ook voor het injecteren op de graanstoppel werd iets gevonden. Een cultivator diende als injecteur volgens het Amerikaanse principe. Deze werd met een vangmuilkoppeling aan- en afgekoppeld en bleef op het land. Een spreidbuis op de mesttank legde de mest af voor de cultivator en de cultivator werkte het onder. Als de mesttank leeg was werd de cultivator afgekoppeld om de volgende vracht te gaan laden. Er werd dan eerst steeds een stuk recht vooruit gereden. Zo kon bij terugkomst precies in hetzelfde spoor worden gereden om de cultivator gemakkelijk aan te kunnen koppelen.

image

image
Een maaiarm werd aangekocht voor het onderhoud van sloten, bermen en hagen. Deze werd vooral verhuurd. Op deze foto zien we een Deutz-Fahr Agrotron van een plaatselijke boer.

image

image
In 2000 startte de werken voor een hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Rotterdam, voor o.a. de Thalys en Eurostar. Dit zorgde voor veel werk bij lokale loonbedrijven. Wies had er geregeld één of meerdere mesttanks voor het verspreiden of transport van water en betoniet. Deze foto's van enkele Steyr trekkers met dumpers is daar genomen.

image
Omdat Wies een grote interesse had in techniek, en dan vooral voor de mestverwerking, kwam hij op veel plaatsen en bij veel bedrijven. Vaak ging de fotocamera ook mee. Hier een foto van loonbedrijf Colpaart in Woensdrecht.

image
Poseren bij een John Deere 8430 van landbouwbedrijf Bathpolders in Rilland-Bath. Later werd de trekker verkocht aan de KMWP. Het dozerblad werd vermaakt zodat hij als sneeuwschuif aan een Volvo shovel paste. De hefinrichting op de 8430 werd gebruikt voor een Lely fronttank om tarwe mee te zaaien.

image
In 1983 ging Wies kijken bij de Werklust DK1 van de firma Kurstjens uit Milsbeek. Werklust bouwde de machine in opdracht van deze klant.

image
Deze machine had een 25m³ tank en wordt hier ingezet om Betacal te verspreiden. Uiteindelijk zijn er 3 van gebouwd. Deze machine werd later verkocht aan loonbedrijf Joossen die hem eveneens inzette voor betacal. Daarna werd hij aan loonbedrijf De Nood in Waterlandkerkje verkocht en omgebouwd tot bietentransporteur. Via enkele omzwervingen is de machine in Suriname terechtgekomen waar hij is aangepast om suikerriet mee te transporteren.

image

image

image
Een andere bijzondere combinatie is deze van collega-loonwerker Jos van Dijck uit Loenhout, waar we vorig jaar een oude doos reportage van zagen. Zij kochten een Claas Xerion met Kaweco mestopbouw en experimenteerde met een extra mesttank om de capaciteit te vergroten.

image

image
Op de kopakker bleek het geen succes.

image
Ford TW-25 met Kurstjens 3-asser van loonbedrijf G. Kurstjens uit Grubbenvorst.

image
Veenhuis 4-assige mesttank achter een Massey Ferguson 3690 van loonbedrijf A. van Strien uit Oosteind. De tank werd later overgenomen door loonbedrijf Van Ginneken.

image
Een New Holland FX 450 omgebouwd tot containerhakselaar van groenvoerdrogerij J.G. Timmerman uit Kortgene.

image
Op de terugweg van Kurstjens werd een Kurstjens chassis met kabelsysteem en JKG mesttank meegenomen om onderweg af te leveren.

image
Sleepslang bemesten op de tarwestoppel door loonbedrijf Van der Maas uit Oosterland.

Met veel dank aan Maarten Suykerbuyk voor het inscannen van alle foto's en het maken van de bijschriften!

REACTIES

comment Door modest op zondag 25 december 2022 19:28 quote
zelfbouw en eigen aanpassingen blijven toch het mooiste wat er is. Prachtig !
comment Door niewiem op maandag 26 december 2022 09:10 quote
Heel mooi. Die Zelfrijder met die vierkante tank heette toch Max als ik het me goed herinner ?Confused
comment Door KeesdeNood op maandag 26 december 2022 10:26 quote
2 prachtige serie,s over de evolutie in de mest. Ed die vierkante is inderdaad MAX die naam kreeg hij bij ons door toedoen van een klant. Loveit
comment Door MilanLegrand op woensdag 18 januari 2023 20:24 quote
wij zijn nu in het bezit van die ford 8340 van wies Smile

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.