FOTO'S UIT DE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE 1974 V
Door Niels in Ingekomen Foto's, maandag 12 februari 2024 19:00
Juni en juli komen aan bod deze keer. Daarin veel aandacht voor de stroverwerking in Groningen t.b.h.v. de strokartonindustrie. Er zijn nieuwe machines te bespreken, bedrijfsbezoeken en er wordt aandacht besteedt aan de oogst van maïs met toedieningen.
Het bijschrift bij deze foto luidt: Het werk van een instituutfotograaf brengt hoofdzakelijk technische foto’s met zich mee. Af en toe verloochent zijn ware aard zich niet en ziet hij het echte plaatje. S. van Heulen maakte deze foto van een cirkelhark.
Het Duitse Holder introduceerde op de vorige DLG tentoonstelling transportabele apparatuur voor het controleren van spuitapparatuur.
Sinds enkele jaren wordt in de VS de Freeman stapelwagen gebruikt. In 1973 is de machine ook in Nederland beproeft en geïmporteerd door Brinkmann en Niemeyer. De machine stapelt in 7 lagen van totaal 66 of 67 balen gestapeld. Naast een Borga K460 opraappers werd ook een Freeman 28 pers gebruikt die met 3 trouwen bindt en nog stevigere pakken maakt van 40 kilo.
De klampen van 2,40x2,40x2,90m worden 2 hoog afgezet. Het ILR schafte deze machine aan samen met de strokartonfabrieken De Combinatie Hoogezand, De Dollard Nieuweschans, De Eendracht Appingedam, De Halm Hoogkerk en De Vrijheid Veendam. Loonbedrijf Bakker te Oldehove heeft de machine gebruikt op het akkerbouwbedrijf van de heer R. Leemhuis te Drieborg.
De wagen is voor Nederland uitgerust met brede Trelleborg 500-22,5 banden.
In 30 minuten kan een vrachtwagen worden geladen. In 250 uur kan 2 ha per uur of 8t/uur worden geladen. Dat betekent 500 ha of 2000 ton per seizoen. De machine kost 100.000 gulden.
Een vrachtwagen beladen met stapels. De truck is wel aangepast voor de stapels. De voorste bordessen zijn niet afneembaar.
Bij het lossen van de vrachtwagen wordt de volledige klamp in 1 keer afgenomen.
Met een hefmast en klemlader aan de trekker kunnen de stapels worden gehanteerd. Hier ter illustratie de machine van Schipper Noord te Goes.
Alfa Laval heeft het Unicar-systeem ontwikkeld voor ligboxenstallen. Koeien worden op karretjes door de stap verplaatst. Idee is dat de koe naar het voer, water, mest en melk wordt verplaatst en niet andersom.
Een blik in de stal waar wordt gekeken of de productie per dier zo wordt verhoogd.
In Engeland blijft gras nog weleens in de loswagen hangen. Bateson Trailers heeft daarom deze wagen met een scharnierbare vloer ontwikkeld.
Het Engelse Bruff Manufacturing heeft een machine ontwikkeld om spruiten mee klaar te maken voor de diepvriesindustrie.
Gebr. van den Brand importeren de Franse Laureau regeninstallatie. De L110 is op een trekker gemonteerd.
De Laureau L150 is op een zelfrijdend onderstel bevestigd die tevens dienst doet als buizendrager.
De Mélotte Kompakt kuilvoeruithaler achter de trekker. Bovenop een voorraadbak voor krachtvoer en mineralen.
De Mélotte Mega freest het voer los.
De nieuwe Lely L3000 kunstmeststrooier heeft een extra grote bak van 1500 liter.
De Deutz Intrac wordt nu ook in verschillende niet-landbouwuitvoeringen geleverd. Deze zijn geel-oranje.
Op donderdag 18 april leverde Cebeco Handelsraad via dealer CAF Leeuwarden 6 Same trekkers en 10 Welger opraapwagens af aan Coöp. Grasdrogerij Gaasterland-Oosterzee te Harich. Met de order is een kwart miljoen gulden gemoeid.
Op donderdag 25 april bestond mechanisatiebedrijf Rotink te Hengevelde 50 jaar. De grondslag werd gelegd in 1924. In 1962 werd het bedrijf dealer van Massey Ferguson.
Directeur Van Meer van Brinkmann en Niemeyer opende het pand officieel en arriveerde per helikopter.
Eveneens op 25 april werd het melkveebedrijf van de familie P. Vogelaar in Lelystad geopend. Het vullen van de torensilo zal door loonbedrijf Maris te Dronten worden uitgevoerd. In tegenstelling tot de eerdere 2-wielige silagewagens worden nu naastrijdende kipwagens naast een Fox hakselaar gebruikt. Via een doseerinstallatie en dwarsband komt het gras in de blazer.
Een zomers plaatje van H. Lovink.
New Holland 1880 hakselaar uitgerust met een Cocentall doseerapparaat voor het toedienen van ureum en mineralen.
New Idea hakselaar met Ebra doseerapparaat die op alle merken kan worden opgebouwd.
Een Cocentall doseerapparaat op een 2-rijige getrokken Gehl hakselaar.
De 145 pk County 1454 met Dowdeswell 6-schaar wentelploeg. Het aanbod van zware wieltrekkers neemt toe in ons land en het is de vraag waar de grens ligt. Onder de 1,6 kg druk per cm² is er geen structuurschade te verwachten schrijft de auteur.
Een 160 pk John Deere 7020 met cultivator. Een 550 tot 660 pk zware trekker is in de toekomst mogelijk, maar dat is moeilijk te voorspellen. De auteur ziet vooral problemen in de mechanisering omdat een 25 tot 30 schaar ploeg voor deze trekkers vereist is.
Een primitieve blokkenrem met waterkoeling om het vermogen van trekkers te meten.
Lamborghini R 485 voor een wervelstroomrem.
Eén van de nieuwe type trekkers van International, de 844. De opvolger van de 824. De motoren en transmissies zijn beproefde techniek en op details gewijzigd.
De nieuwe Landini 8500 geïmporteerd door Motrac te Zutphen. Hij heeft een Perkins 4-cilinder 80 pk motor. Vierwielaandrijving en een Topfit/Sekura cabine is ook leverbaar.
Van Driel en van Dorsten brengt de Hassia Z2U op de markt. Hij kost 25.775 gulden
REACTIES
Er zijn nog geen reacties geplaatst.VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.