Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Fordson Super Major
Vrijdag 07 mei 2010 Delen
De Fordson Super Major viert dit jaar zijn vijftigste verjaardag. Wij kijken terug naar dit trekker icoon van de Engelse fabrikant die zijn populariteit nog niet verloren heeft en nog steeds een schare fans achter zich heeft staan.
In 2010 viert de Fordson Super Major zijn vijftigste verjaardag. Het eerste model werd namelijk gelanceerd in 1960 en is, net als alle Fordson trekkers vanaf 1933, gebouwd in de Dagenham fabriek in Essex. De Super Major is een doorontwikkeling van de originele E1A New Major die werd geïntroduceerd in 1951 en in 1958 werd omgevormd tot de Power Major.De oudere trekkers waren zeer succesvol maar, na de lancering van de Super Major, schoten de verkoopcijfers naar een ongekende hoogte. Naast een 52 PK vier cilinder dieselmotor was de trekker ook uitgevoerd met schijfremmen, differentieelslot, Qualitrol positieregeling en het Flow Control hydraulisch systeem.
Origineel werd het model geleverd in het lichtblauw met oranje/rode velgen maar in 1963 werd een nieuw kleurenschema, het blauw en donker wit, geïntroduceerd om beter naast de Amerikaanse trekkers te passen. De naam werd veranderd tot New Performance Super Major met wat extra vermogen tot 54 PK. De Super Major was niet alleen een populaire trekker op zichzelf maar werd ook veel gebruikt als basis voor vele honderden rupstrekkers en vier wiel aangedreven conversies die bekende firma's als Roadless, County en Doe hebben gebouwd.Tekst & Foto's: Jonathan Whitlam & Stephen Richmond
Advertentie

Reacties
mijn traktor rijden is ook begonnen bij een fordson major Diesel uit de jaren 50 waarmee ik alles heb kunnen leren .
en die fordson werkt tot op vandaag nog steeds bij die landbouwer samen met een ford 5610 .(h)(h)(h)
dit alles kan je lezen in het boek " the Ford Tractor Story " part one : Dearborn to Dagenham 1917 - 1964 :)
Op dit moment ben ik bezig om 'm om te bouwen naar een 6 cilinder. (h)
Gaaf hoor, zo n 6cil. Heb je al een zware carterpan?
Ik begreep dat ze daar nog veel geld voor vragen.
Leuk stuk verder.
Helaas heb ik geen gietijzeren carterpan. Die zijn zowat hun gewicht in goud waard. :s
Ik heb een aluminium carterpan en maak de nodige verstevigingen en een nieuw frame voor de vooras.
beter dan dat blauwe spul wat ze nu maken.