GASTFOTO'S VAN PLEUN BOONE

Door Niels in Ingekomen Foto's, maandag 6 december 2010 18:00

Om even op te kunnen warmen van al het winterweer buiten kijken we in deze fotoserie van Pleun Boone even over de grens. Pleun was afgelopen zomer druk bezig in het Oosten van Duitsland om daar met een heel team, van Tanis Fourages, stro te persen en op te laden. Allemaal voor de klanten in Nederland.
image
Het stro wordt geperst met vier Krone grootpakpersen. Hiervan hebben er twee een gewone invoer, één een snijinrichting en één een hakselaar (pre-chop). Alle persen zijn van het type HDP. Voor drie van de persen staan Fendt 820 Vario's. De 820 op deze foto, zonder fronthef, is van Tanis Fourages uit Stellendam zelf. De andere trekkers worde gehuurd bij De Vor in Achterveld.

image
De eigen locatie vanwaar alles gebeurt is Monchhai. Dit is een gehucht naast Dingelstedt am Huy. Daarnaast worden op verschillende plaatsen opslag gehuurd om zoveel mogelijk alles onder dak te kunnen zetten en de reistijd te verkorten. Omdat het soms wel anderhalf uur rijden is naar een perceel, met de vrachtwagen, is dit zeker geen overbodige luxe.

image

image

image

image

image
Fendt 936 Vario met een Krone HDP pers, uitgevoerd met een pre-chop hakselaar. Deze hakseld het stro kort voor gebruik als bijvoorbeeld veevoer. Hakselen tijdens het persen is gemakkelijker in de opslag en geeft geen stof op het erf van de klant.

image
Veel van het stro wordt gebruikt voor het afdekken van bollen en als ruwvoer. Het koolzaadstro gaat veelal naar Agristro waar het wordt verhakseld en verpakt. Bijna al het stro gaat terug naar Nederland. Soms wordt er lokaal wel wat verhandeld aan veehouders. Hooi wordt ook geperst en gekocht van andere boeren en loonwerkers.

image

image

image

image
Deze Claas Scorpion verreiker kwam als demo.

image

image
Voor het laden van de pakken stro wordt onder andere deze Volvo L90F shovel gebruikt. Die wordt gehuurd van Kuiken CE.

image
Verder zijn er op het bedrijf ook nog twee Ford 8210's III aanwezig om stro te schudden en harken.

image
De drie Fendt 820's.

image
Kuhn vier rotor hark.

image
Fendt Farmer 308LS Turbomatik en een Hawe strohakselaar.

image

image
Het stro wordt door allerlei combines gedorst. Dit zijn zowel machines met schudders als axiaalrotor machines en hybride combines. "Er rijden veel Massey Ferguson combines rond die een mooi stro product leveren" verteld Pleun. "Verder zie je ook veel John Deere (voornamelijk kort stro) en een enkele Claas. Opvallend weinig eigenlijk voor Duitsland."

image
Dit jaar was het stro zowiezo erg kort en bros doordat het overrijp was en verweerd.

image

image

image

image

image

image

image

image
Inmiddels wordt het volgende perceel door de combines alweer afgewerkt.

image
Het opladen van de stropakken met de Volvo L90F shovel en een 7-paks Meijer balenklem. De vrachtwagens zijn van Tanis zelf.

image

image

image
Verder zijn er ook twee Manitou Manireach verreikers aanwezig.

image
Het stro was dit jaar niet altijd mooi van kleur en kwaliteit. Dat is ook wel aan de klamp te zien.

image

image

image

image

image
Fendt 308 met een Elho trommelschudder.

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image
Even verderop wordt ook nog compost uitgereden.

image

image

image

image

image

image

image
Het land was soms ook weleens nat en vettig. De trekkers moeten dan de vrachtwagens erdoor slepen.

image
De pakken die bovenop de klamp hebben gelegen gaan naar CNC in Moerdijk voor de champost. Zolang de pakken nog maar enigsinds in vorm zijn kunnen ze worden gebruikt. Een beetje schimmel is dan ook niet erg.

image

image

image

image
Het meeste stro van deze klamp is naar de bollenteelt gegaan.

image
Pakken die nat geperst zijn of nat geregend worden bovenop gelegen.


Meer video's op het Agrifoto Youtube Kanaal
Een filmpje van het stro laden.

REACTIES

comment Door xc70 op maandag 6 december 2010 18:57 quote
knappe reeks foto's met filmke , gaat wel vooruit laden met 6 of 7 pakken Cool
comment Door ITALFREAK op maandag 6 december 2010 19:32 quote
Echt een interessante en mooie fotoreeks!! Biggrin
comment Door John_Deere_Power op maandag 6 december 2010 23:51 quote
SÚPER Mooie Foto ReportageBiggrin
Die balen klem hebben ze zeker met 1 pak verbreed? Omdat hij alleen leverbaar is in 6 klemmen? Zo past het zeker precies op een vrachtwagen?
comment Door REDPOWER op dinsdag 7 december 2010 16:59 quote
mooie foto's PLEUN
alleen jammer dat er geen
mf voor staan
comment Door pleunboone op dinsdag 7 december 2010 17:40 quote
@John_Deere_Power
De klem is in samenwerking met Meijer gemaakt, de 6-pak klem is een vaste uitvoering, deze is opklapbaar. Dit is om niet voor ieder perceel de klem op een aanhangwagen te moeten leggen.
Inderdaad is hier voor gekozen zodat het goed past bij het materieel, op de voorwagen passen 6 pakken en op de aanhanger 7 pakken.
@REDPOWER
Ik weet niet of dat jammer is, maar er is voor Fendt gekozen omdat de Krone dealer in die regio ook Fendt dealer is. Voor de service ed werkt dat wel zo makkelijk. Dit was voor het eerst dat ik met Fendt reed, een fijne trekker om mee te werken.
comment Door Tim op dinsdag 7 december 2010 18:30 quote
Heel interessante reportage en heel mooie foto's!
Als ik zo dat filmpje zie lijkt het me dat de shovel en balenklem wel erg te lijden hebben onder dat gewicht!

Is een 'balenverzamelwagen' ooit overwogen?
comment Door pleunboone op dinsdag 7 december 2010 21:07 quote
@Tim
Dat valt wel mee, je moet alleen geen gekke dingen doen als je, zoals hier, met 6 pakken rijdt. Als je dan scherp stuur dan helt de shovel snel over. De shovel kan het gewicht (2.500 kg voor de klem en 3.500 tot 3.900 kg voor de pakken) net aan. Een zwaardere shovel is geen optie vanwege het hogere gewicht.
De balenverzamelwagen is net voor het seizoen verkocht (zie mijn favorieten op YouTube), dit werkt te langzaam. Daarnaast moet je met de verreiker alsnog de vrachtwagens laden, en na een dag met de verreiker is het een genot om met de shovel te rijden, alleen al op de weg! Met bijna 50 km/u!
comment Door Niels (Administrator) op dinsdag 7 december 2010 21:25 quote
Ik weet nog wel een mooie verzamelwagen die een stuk beter is als zo'n Arcusin Wink . Stapelt ze drie lagen hoog ipv 2 en kan er 24 of 30 meenemen. Super sterk gebouwd en kost de helft.
comment Door hup1990 op dinsdag 7 december 2010 23:00 quote
ik ben vorig jaar hier geweest. op vakantie met vrienden. wat gaat dat machtig mooi daar ! toen stond er een fendt 926 voor de hark.
comment Door pleunboone op woensdag 8 december 2010 22:39 quote
@Niels
Dat is best mogelijk, maar dan zit je nog met een extra trekker en een extra man die je nodig hebt. Plus dat er dan nog iemand een hele dag met een verreiker op het land moet rijden. Alleen al het rijden tussen de percelen is geen doen.
Daarnaast speelt ook dat de meest boeren niet zo graag een klamp op hun kopakker hebben, die willen zo snel mogelijk het land kunnen bewerken.
comment Door Niels (Administrator) op woensdag 8 december 2010 22:50 quote
Waarom een extra man en een extra trekker? Anders heb je een man en shovel nodig. Die verreikers kunnen toch vrachtwagens laden? Ik snap dat je een klamp op je land houdt staan maar die kan je natuurlijk ook gelijk naar de opslag rijden. Het stro wat op vrachtwagens gaat vertrekt direct naar Nederland of wordt dat eerst naar de opslag gereden en later pas verkocht?
comment Door pleunboone op woensdag 8 december 2010 23:51 quote
Het stro wordt binnen een dag na het persen opgeladen, het streven is om aan het eind van de dag alles op een van de opslag locaties te hebben. Het stro wordt inderdaad eerst opgeslagen en dan verkocht. Op een drukke dag hebben ze met 6 vrachtwagens hun handen vol om alles te vervoeren, zoals ik al zei zijn de afstanden groot. Dus zul je de klampen met een verreiker op de vrachtwagen moeten zetten. De shovel laad een vrachtwagen in een kwartier vol, het lossen duurt meestal iets langer omdat ze langs de achterkant gelost moeten worden. Maar de meeste tijd zit in het rijden over de weg, als ze gemiddeld ieder uur een vracht doen is het veel. Als het kan worden er 4 lagen op de vrachtwagen geladen, dan kunnen er tot 52 balen op, afhankelijk van de lengte, dat is het dubbele van een (grote) verzamelwagen.
Wanneer de auto's geladen worden voor Nederland, gebeurt dit met de verreikers, zoals op de foto's. Op deze manier kunnen er meer pakken op en/of blijft alles binnen de max. afmetingen. Meestal rijdt er wel steeds een vrachtwagen heen en weer naar Nederland, maar die is wel 2 dagen onderweg, ook omdat ze retourvracht meenemen.
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 9 december 2010 10:14 quote
Hebben de boeren er geen problemen mee dat er vrachtwagens en shovels met smalle banden op hun percelen rijden of is het daar meestal zo droog tijdens de oogst dat je geen insporing hebt?
comment Door pleunboone op donderdag 9 december 2010 17:39 quote
Het is daar inderdaad zo droog dat je weinig last van insporing hebt, van de zomer was het wel wat natter en dan gaat het wel lastiger allemaal. Dan bleven de vrachtwagens op de weg, vaak ligt er wel een mooie platenbaan tussen de percelen waar de auto's kunnen rijden.
comment Door jaco op dinsdag 30 augustus 2011 22:04 quote
mooie foto's en filmpje
waar is dit in duitsland misschien kan ik dan volgend zomer daar ook eens kijken
volgens mij is de stro race al voor bij of niet ??
comment Door pleunboone op zaterdag 22 oktober 2011 23:36 quote
Staat in de beschrijving bij de eerste foto's, Monchhai am Huy. Als je op googlemaps kijkt kun je het stro zien staan! Ben dit jaar weer geweest, ik ben de eerste week van september terug gekomen, toen moest er nog een klein deel gebeuren. Binnenkort zal ik de foto's sturen voor op Agrifoto.
Laatst aangepast door: pleunboone op zaterdag 22 oktober 2011 23:37.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.