Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Gastfoto's van Tom Hawthorne
Maandag 20 december 2010 Delen
Wederom een serie buitenland foto's. We zien de graanoogst op een akkerbouwbedrijf in het midden van Engeland gedurende afgelopen seizoen. Niet zomaar een bedrijf, want Flawborough Farms is een topklant van maaidorsermerk Claas.

Het bedrijf beboerd in totaal 1800 hectare akkerbouwgrond. Hierop worden wintertarwe, koolzaad en veldbonen geteeld. Alle 1800 hectares worden met één maaidorser geoogst. Dit jaar was dat een prototype Claas Lexion 770 Terra Trac met een 12 meter breed maaibord. Om een hoge capaciteit te kunnen halen is een drie assige 28 tons Annaburger HTS 33 B.16 overlaadwagen aangeschaft. Hiervoor staat een gehuurde Fendt 936 Vario Black Beauty.

Zelfs Claas twijfelde of het mogelijk was om met één combine in enkele weken 1800 hectare te dorsen. Hun vorige combine, een Lexion 600 Terra-Trac, lukte het tot voorkort maar omdat dit jaar meer hectares worden beboerd werd gekeken naar een nieuwe combine. wintertarwe is met 1080 hectare het grootste gewas op het bedrijf. In totaal heeft de Lexion dit jaar 385 uur gedraaid. Er werd begonnen op 19 juli en eind september was de oogst afgerond. Omdat er in augustus veel regen viel heeft de combine ongeveer twee weken stilgestaan die maand.

De overlaadwagen staat op zes Michelin Cargo X-Bib 750/60 30.5 banden. Hiervoor is de overlaadwagen speciaal aangepast. Om al het graan aan te kunnen werd dit jaar een nieuwe graanbewaring van 7000 ton gebouwd. Ook is er een drooginstallatie aanwezig die 50 ton per uur aankan en een buffer van 450 ton heeft voor de opslag van nat product.

De nieuwe Lexion 770 heeft ongeveer 10% meer capaciteit dan de oude 600. Ondanks dat het motorvermogen gelijk is gebleven zijn er toch een aantal aanpassingen geweest. Het meest belangrijke is de cruise control. Er kan ongeveer 80 hectare tarwe per dag worden geoogst met een opbrengst van 10t/ha bij een gemiddelde rijsnelheid van 10km/u. De capaciteit ligt rond de 85 ton per uur. Het maximum ligt bij 105t/uur.

Het lossen van 28 ton tarwe duurt twee en halve minuut. Hier wordt gelost in een Fendt 718 Vario met Richard Larrington 18 tons kipper. Beide Fendt trekkers worden gehuurd, net als een Claas Arion, die ook voor het transport zorgt met een 18 ton kipper.

Deze Unimog U500 is wel van Flawborough Farms. Gedurende het groeiseizoen hangt hier een watertank achter die de veldspuit (een Challenger Ro-Gator met 40m bomen) van water voorziet, omdat er in Engeland geen sloten zijn waar je uit kunt tanken. Voor de oogst hangt er ook achter de Unimog een 18 tonner.

Dit is de enige trekker die eigendom is van het bedrijf. Een Challenger MT865C. Deze gebruikt een 4.5m brede Sumo Trio en Simba Unipress om al het stoppelland los te trekken en later weer in te zaaien.

Omdat de trekker tijdens de oogst 24 uur per dag werkt is hij voorzien van RTK GPS. Ieder jaar draait de trekker ongeveer 1000 uur tijdens de grondbewerking en het zaaien.
Meer video's op het Agrifoto Youtube Kanaal
Advertentie
Reacties
graag reactie
tevens een goede reclame voor de Claas, die maar weer eens bewijst een topper te zijn in de graan oogst.
prachtig foto's ook
Er ligt precies graan op de cabine van de lexion (foto 2)
Claas is en blijft de oogstspecialist..
En met die overlaadwagen is het ook wel ideaal, kun je in één keer een kieper vol blazen en er kunnen twee tanks van die combine op. Wel over na gedacht!
Zo een grote trekkers ik wou dat ik dat had als tractorliefhebber liggen lekkere bandjes op en de combine op rupsen goe kwaliteit top heeft dat bedrijf een site's een wat doen ze met het graan
graag reactie
ik heb wel een of andere link gevonden met info over hun: http://www.farmersguide.co.uk/articles/hp_view.asp?ID=1494
:D
Bert: Zelfs met een 12.000 liter tank is het soms nog te weinig ;). Extra capaciteit op het dak!
Koen: Kunnen bijna 3 volle tanks van de combine in de overlaadwagen.
:+)
De cijfers komen zelf van de Claas combine via het Telematics systeem.
Ik denk dat het dan tussen new holland en claas gaat ( cr 9090 en lexion 770)
Ik heb mij wel eens laten wijsmaken dat john deere wereldwijd er jaarlijks ongeveer 15 000 nieuw verkoopt (lijkt me niet slecht:p)
weet er soms iemand hoe dit zit voor de andere 2 merken en of mijn cijfers juist zijn?
ik denk dat de beste combine gewoon de best afgestelde is;) en aangepast aan de noden van het bedrijf:)
Ik heb me zelfs laten wijsmaken dat JD van ALLEEN het type STS meer modellen per jaar verkoopt dan Claas in totaal. Ze kunnen mij ook alles wijsmaken ;)
ja er word soms veel verteld;)
maar ik zeg ng eens...als john deere liefhebber mag je voor mij de claas dorsers naast de JD's zetten hoor:)
wordt het koolzaad en de veldbonen van de stam gedorsen of vanuit het zwad?
Ze kunnen mij ook alles wijsmaken ;)
Heeft men uberhaupt wel trek in tweede hands combines of is dit alleen bij JD het geval, Niels?
Hoe zit het met het marktaandeel van Case Axial Flow machines dan en die van Cat (Claas)? Die van Case is ook nog wel behoorlijk toch?
Verschillen de Case en NH combines ook of is het hetzelfde geval als met de trekkers?
EJ: Tweedehands machines in Noord-Amerika bedoel je of in Europa? Ik heb het alleen maar van horen zeggen maar wat ik begreep was eerst bijna 95% van alle combines daar John Deere (in Amerika dan tenminste) maar ze kunnen nu de inruil niet meer kwijtraken. Al die custom cutters (als ze al niet failiet zijn want dat is ook niet zo'n beste business meer) ruilen ieder jaar of iedere 2 jaar hun maaidorsers in. Andere merken willen dan wel inruilen voor bijvoorbeeld een NH of Case. Cat heb ik geen idee van maar volgens mij wordt dat echt maar heel weinig verkocht? Ze hebben toch een fabriek in Omaha dus het geld moet ergens vandaan komen.
Case en NH combines zijn maar op enkele punten gelijk. De bouw is compleet anders en ook het dorsysteem. Case heeft alleen maar Axial-Flow machines die dorsen met een grote rotor. De CR van NH heeft 2 kleine rotors en NH heeft natuurlijk ook nog schuddermachines. Maar de maaiborden zijn wel allemaal bij NH gemaakt en ook de software etc.. zijn allemaal van NH. Motoren zijn bij Case van Cummins en bij NH van Iveco als ik het goed zeg.