GASTFOTO'S VAN GERARD BUITENHUIS
Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 21 oktober 2012 10:00
Na de aardappelen en uien is het ook de beurt aan de wortelen om gerooid te worden. Gerard Buitenhuis, de vaste fotograaf van loonbedrijf Cintégro uit Ens, ging kijken bij een van hun klembandrooiers aan het werk in de NOP.
Een kijkje bij het wortels rooien. Een Massey Ferguson 7485 Dyna-VT met Dewulf tweerijige klembandrooier en New Holland 60 serie met Keulmac kistenwagen.
Echt droog is het niet, maar het is gelukkig geen glibberpartij. Nu rijdt er een NH TS met Keulmac kistenwagen onder de afvoer.
De wortels worden volgens een eenvoudig principe gerooid, namelijk met een klemband. De wortels worden simpelweg aan het loof uit de grond getrokken.
Onderweg naar boven komen ze een aantal 'poetsers' tegen, die de losse grond van de wortels halen.
De klemband loopt over rollen om het loof goed te klemmen.
Een foto van boven, waarop de poetsers te zien zijn. Rechtsonder in beeld zijn de messen al te zien.
Deze sneldraaiende messen 'knippen' het loof van de wortel.
Dit gaat zo snel, dat het bijna niet bij te kijken is!
Als de machine even stil staat, is het geheel beter te zien.
Per rij zijn er twee sets messen die tegen elkaar in draaien. Hiertussen wordt dus geknipt.
De eerdergenoemde poetsers.
Het geknipte loof verlaat de klemband aan de achterkant.
waarna de zwaartekracht de rest doet.
De wortels gaan via een dwarsbandje richting de afvoer.
Vervolgens worden ze in kisten geladen.
Het vullen van de kisten is een kunstje dat men in de vingers moet hebben.
Met de (rode) afstandsbediening is de afvoer door de ladende chauffeur te bedienen.
De chauffeur van de rooier heeft de handen aan de knoppen voor de fijnregeling. Sturen hoeft niet, met dank aan GPS.
De volle kistenwagens vertrekken richting het erf.
Waar ze met hoge snelheid van de volle kisten worden ontdaan. Dit gaat zo soepeltjes dat het een balletvoorstelling lijkt.
In het land rooien we rustig door.
REACTIES
Door Fiat 1000 op zondag 21 oktober 2012 11:27
Mooie en duidelijke serie met goede uitleg. maar die man op de kar is niet erg arbo verantwoord bezig.
Wij rijden ze zonder man op kar vol en als je de slag een beetje te pakken hebt kun je ze ook bijna net zo goed afvullen. Het scheelt in ieders geval een gevaarlijke situatie en ik weet niet of het die paar wortels die meer in de kist komen dat waard zijn.
Wij rijden ze zonder man op kar vol en als je de slag een beetje te pakken hebt kun je ze ook bijna net zo goed afvullen. Het scheelt in ieders geval een gevaarlijke situatie en ik weet niet of het die paar wortels die meer in de kist komen dat waard zijn.
Door willempie op zondag 21 oktober 2012 12:39
wat kan er nou gebeuren met die snelheid
Door IH844 op zondag 21 oktober 2012 13:52
Wat er allemaal kan gebeuren zelfs met die snelheid wil je niet geweten hebben.Hij hoeft maar naar een wortel te grijpen en te blijven haken aan de losband en je kan de brave man ergens van tussen halen.
Op 1 van de foto's kan je zien dat hij toch een soort loopplank heeft op de ene zijde van de wagen en er zit ook een afscherming aan het wiel achteraan als ik het goed heb.
Ik heb hier op agrifoto al ergere dingen gezien.
Weet niet wat de ARBO-wet allemaal voorschrijft bij jullie, maar ik kan fiat1000 wel volgen. Hoe veiliger, hoe beter.
Op 1 van de foto's kan je zien dat hij toch een soort loopplank heeft op de ene zijde van de wagen en er zit ook een afscherming aan het wiel achteraan als ik het goed heb.
Ik heb hier op agrifoto al ergere dingen gezien.
Weet niet wat de ARBO-wet allemaal voorschrijft bij jullie, maar ik kan fiat1000 wel volgen. Hoe veiliger, hoe beter.
Door Cintegro op zondag 21 oktober 2012 14:48
De medewerker loopt op een aparte loopplank aan de machine, met een trappetje aan de voor- en achterkant en een afscherming bij het achterwiel. Vlakken bij een kist die nog gevuld wordt is uit den boze - om te voorkomen dat de medewerker in contact komt met de afvoer.
Het is in ieder geval goed dat jullie er kritisch op zijn, dat is altijd het begin van verbetering.
Het is in ieder geval goed dat jullie er kritisch op zijn, dat is altijd het begin van verbetering.
Door Fiat 1000 op zondag 21 oktober 2012 17:17
oke maar hoe stapt die man op????
Als de kistenwagen vol is vlakt hij de laatste kist en op dat moment stuurt de chauffeur de wagen bij de rooier weg.
De man stapt af onderwijl dat de kar stil staat en de man oogcontact heeft met de chauffeur. Dan loopt hij naar de volgende wagen die dan echter al aan het laden is bij de rooier en de man stapt 9 van de 10 keer op een rijdende wagen en trekt zich via een kist op de plank. weer met oogcontact met de chauffeur, maar als er een slechte kist tussen zit trekt hij de plank eraf en ligt achterover in het wortelloof. Dat is de praktijk want de ladende wagen stopt niet om de man op te laten stappen dat kost teveel tijd.
Als de kistenwagen vol is vlakt hij de laatste kist en op dat moment stuurt de chauffeur de wagen bij de rooier weg.
De man stapt af onderwijl dat de kar stil staat en de man oogcontact heeft met de chauffeur. Dan loopt hij naar de volgende wagen die dan echter al aan het laden is bij de rooier en de man stapt 9 van de 10 keer op een rijdende wagen en trekt zich via een kist op de plank. weer met oogcontact met de chauffeur, maar als er een slechte kist tussen zit trekt hij de plank eraf en ligt achterover in het wortelloof. Dat is de praktijk want de ladende wagen stopt niet om de man op te laten stappen dat kost teveel tijd.
Door Cintegro op zondag 21 oktober 2012 18:06
De man stapt via het trappetje aan de achterkant op, zodat hij zich op kan trekken aan de afscherming die daar zit. Hij hoeft geen kist vast te pakken, dus het afbreken van planken is niet aan de orde. Bij een eventuele misstap beland de medewerker dus ook niet ónder de wagen, wat natuurlijk levensgevaarlijk is.
Nogmaals, complimenten voor de alertheid. Wij hebben er nog nooit (bijna) ongelukken bij meegemaakt, vooral omdat we er goed op bedacht zijn dat een slippertje snel gemaakt is.
Nogmaals, complimenten voor de alertheid. Wij hebben er nog nooit (bijna) ongelukken bij meegemaakt, vooral omdat we er goed op bedacht zijn dat een slippertje snel gemaakt is.
Door IH844 op zondag 21 oktober 2012 23:28
Ik heb geen ervaring met dergelijke laadwagens,maar waarom worden de wortels eigenlijk niet gewoon in wagens geladen en dan op het bedrijf in de kisten geladen, zoals men bij aardappelen doet? Lijkt me veel makkelijker dan met een speciale wagen vol kisten over het land te sleuren.
Door Fiat 1000 op maandag 22 oktober 2012 06:16
zoals jij voorsteld IH 844 wordt het gedaan met industriepeen. In kiepers rooien en op het erf in vrachtwagens overladen. Maar dan heb je veel meer gebroken wortelen en voor de consumptie peen kan dat niet want in het schap van de winkel liggen alleen maar hele wortels vandaar rooien direct in kisten.
En Cintegro een goed wortelrooiseizoen toegewenst.
Groeten Fiat 1000
En Cintegro een goed wortelrooiseizoen toegewenst.
Groeten Fiat 1000
Door Cintegro op maandag 22 oktober 2012 07:37
Exact, dat is omdat niemand graag gebroken wortels in het schap ziet liggen.
En Fiat 1000, hartelijk dank!
En Fiat 1000, hartelijk dank!
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.