FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: KEES DE NOOD IV

Door Niels in Ingekomen Foto's, donderdag 27 december 2012 19:00

We zagen eerder al een reportage van het bieten rooien en mest strooien. Nu is het de beurt aan de 'overige' werkzaamheden. We beginnen in 1926, bij de oprichting van het bedrijf, helemaal tot vandaag de dag. Het spreekt voor zich dat er in die 86 jaar behoorlijk wat is veranderd!
image
In 1926 startte de vader van Kees, samen met twee broers, het loonbedrijf Gebroeders de Nood in Waterlandkerkje. De eerste machine die werd aangeschaft was een Lanz dorskast.

image
De dorsmachine werd aangedreven door een McCormick Deering 10-20 op ijzeren wielen.

image
Deze foto is van rond 1930. Inmiddels was er een tweede Deering 10-20 op het bedrijf. Beide trekkers zijn hier bezig met McCormick zelfbinders. Kees' vader rijdt op de eerste trekker.

image
Dorsen en stro persen op het eigen bedrijf. Naast het loonbedrijf was er ook een boerderij van 48 hectare en werd er gehandeld in stro.

image
Eind jaren 30 kreeg de eerste trekker luchtbanden.

image
Het werk met de maaibinders en dorsmachine was de hoofdactiviteit op het bedrijf. In de zomer werd er in het land gedorst en in de winter uit de schuur. Het was zwaar werk waar altijd vier of vijf man bij nodig was.

image
Vader en zoon samen bij een nieuwe Bautz zelfbinder.

image
In 1946 werd een zelfrijdende veldspuit gebouwd. Hiervoor werd een kleine legertruck gebruikt met daarop een 12 meter Patria veldspuit.

image
Een soort spuitlicentie die toen nodig was.

image
Een lokale ZLM tentoonstelling eind jaren 40. Hier werden machines van boeren en loonwerkers tentoongesteld. Van het loonbedrijf staan er een maaidorser, zwadmaaier, jakobsladder, Borga dorskast en Cletrac rupstrekker.

image
Massey-Haris No. 21 combine.

image
Nog een foto met achter de combine de Deering 10-20 met een zwadmaaier. Deze trekker had nog geen stuurbekrachtiging dus daarom hangt achterop een flink contragewicht.

image
Werklust drainage ploeg.

image
De M-H 21 combine met een opraapkleed voor graszaad of koolzaad.

image
Een foto uit 1952 van het bedrijf. De grote schuur werd eind jaren 30 gebouwd en de twee Nissen loodsen ernaast na de tweede wereldoorlog.

image
Cockshutt combine met een zeer jonge chauffeur.

image
Cletrac rupstrekker met houten blokken op de rupsen.

image
Twee Volvo trucks voor het transport van stro.

image
Een drie rijige Vicon aardappelpoter.

image
Nuffield met voorlader en Nuffield met een oude wagen.

image

image
Zwadmaaien met de Nuffield eind jaren 50.

image
De Nuffield was de eerste trekker met een petroleum motor. De zwadmaaier is van het merk Kroll.

image
Nuffield met een zadmaaier voorop om koolzaad te maaien. In 1952 werd de Braakman polder ingepolderd. Dit was een gebied van 1350 hectare tussen west en oost Zeeuws-Vlaanderen. Het eerste gewas was koolzaad en dit werd door meerdere loonbedrijven geoogst.

image

image
Nuffield met kettingen om de wielen voor extra grip. En een heel jonge chauffeur, Kees.

image
3 Vrachtwagens van Gebr. De Nood. Twee DAF's en een Magirus Deutz. De loods op de achtergrond werd eind jaren 50 nieuw gebouwd om de Nissen loodsen te vervangen.

image
Nuffield met McCormick 55 W pers.

image
Na de M-H 21 en Cockshutt combine kwamen er drie Bollinder Munktell MST 751 combines.

image
IH Farmall H met een Atlas 502 opbouwd kraan om bieten mee te laden.

image
In de wagens liggen netten om de bieten weer te kunnen lossen met een kraan.

image
De volgende combinatie was een IH Farmall Super BMD met Atlas 512 kraan. Deze had een knikgiek.

image
In 1961 werden er twee nieuwe Claeys M103 combines gekocht. Op de achtergrond een eveneens nieuwe Volvo truck.

image
Nuffield en McCormick pers, met opbouw motor.

image
Stro laden.

image
In 1950 werd een John Deere model R gekocht om de dorsmachine aan te drijven.

image
Om het stro laden gemakkelijker te maken werd een transportband met motor gebouwd. Deze hing achter een platte wagen die hier door de JD R wordt getrokken.

image
Cockshutt en de McCormick 55 W pers. Op de achtergrond zie je nog een tarweschelf.

image
In 1963 werd een nieuwe Atlas 1200 gekocht.

image
Laden van de Magirus truck.

image
Henschel truck van Gebr. Bron, waarmee werd samengewerkt tijdens de bietenoogst.

image
Stro laden met een Magirus truck.

image
Weer een stap vooruit. Zetor 4011 met voorlader.

image
Spuiten met het vliegtuig. Kees deed het werk op de grond; brandstof en spuitmiddelen vullen. In die tijd werden er koolzaad, karwij en bonen gespoten. Ook aardappelen wanneer het te nat was voor trekkers.

image
De landingsbaan is gewoon een stuk luzerne.

image
Vliegtuig-sproeibedrijf Van Beek uit Groningen.

image
Een nieuwe schuur bouwen in de herfst van 1969.

REACTIES

comment Door xc70 op donderdag 27 december 2012 19:12 quote
toen er nog veel hand werk nodig was
comment Door IH844 op donderdag 27 december 2012 19:41 quote
Het spuitvliegtuig? Was deze techniek gebruikelijk in die tijd?
comment Door Niels (Administrator) op donderdag 27 december 2012 20:11 quote
Vanaf de jaren 40/50 tot en met de 00s zijn er altijd spuivliegtuigen, en ook helicopters, gebruikt. Nu is het geheel verboden. Deze website: http://www.agplane.nl/ gaat alleen maar over vliegtuig spuiten.
Laatst aangepast door: Niels op donderdag 27 december 2012 20:11.
comment Door steef op donderdag 27 december 2012 20:16 quote
prachtige foto's dat was nog eens hard werken (naar de verhalen van mijn opa)Smile
comment Door JohnDeerePower op donderdag 27 december 2012 22:50 quote
Machtig mooi die foto`s uit de oude doos, met goede beschrijvingen erbij.Smile
comment Door ITALFREAK op vrijdag 28 december 2012 13:17 quote
In 1 woord: PRACHTIG!
comment Door manus op zaterdag 29 december 2012 20:20 quote
Mooi werk met die vliegtuigen ik weet nog goed toen ze hier in de polders kwamen spuiten
comment Door karel op maandag 25 februari 2013 14:39 quote
Mooie oude zwart wit foto's doen mij denken aan de jaren 1955-1965 er staat een foto van een tractor bestuurder bij zoals zei bij ons op de trekker zaten ,een pet op hun hoofd,blauwe overall aan laarzen of klompen aan een brede 15 tot 20 cm lederen steun gordel om,die gordel was nodig daar de vering van de trekkers slecht was in die tijd. Smile
comment Door Dieleman op zaterdag 22 november 2014 22:53 quote
De cleytrac rups is volgens mij een inter t9 kan dat kloppen?
comment Door natureboy op maandag 8 februari 2016 18:35 quote
wij hebben nog zo,n oude jf aanbouwzwadmaaier voorop de trekker. we zijn de hele dag bezig om hem dan voorop de trekker te maken. international 453 2wd frame jas en ruit.
nog elk jaar maaien we daar ongeveer 10 ha koolzaad mee

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.