Resultaat 1 van 4 getoond

Gastfoto's van Herman Deuling XVI

Maandag 16 december 2013

Gras, suikerbieten en cichorei is wat we zien in deze zestiende fotoserie van Herman Deuling. Zo fotografeerde hij een CMC containerhakselaar aan het werk, het rooien van suikerbieten met een twee fase systeem en een Vervaet rooier aan het werk in de cichorei.

foto

Een CMC Saturne 5800 containerhakselaar van grasdrogerij BV Oldambt uit Oostwold.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

John Deere 6830 met een Gilles ontbladeraar en WKM bietenrooier van akkerbouwbedrijf Schuitema uit Mussel.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Valtra N111 met WKM bietenlader van akkerbouwbedrijf Manning uit Mussel en een JD 6620 met BKH Profiline kipper van Schuitema.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

JD 6530 met een BKH Profiline kipper van Schuitema.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Vervaet 17T bietenrooier van loonbedrijf Bruggers uit Vlagtwedde/Onswedde aan het cichorei rooien bij Willem Robben in Ter Apelkanaal.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Lossen bij een Massey Ferguson 6130 Dynashift met BAV enkelas kipper.

foto


foto


foto


foto


foto

MF 3070 Autotronic van Robben met een Jako Tiger kipper van Bruggers.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

charel
17-12-2013 20:31 uur
waarom wordt er in Drenthe nog zoveel in 2 fasen gerooid? is dat vanwege de lichte grond of zo? hier zijn het allemaal zelfrijders van de loonwerker
  • Reageer
  • Quote
Niels
17-12-2013 21:36 uur
Ik denk inderdaad een combinatie van lichte grond, kleine loonbedrijven of akkerbouwers die graag zelf rooien.
  • Reageer
  • Quote
Mafex
18-12-2013 11:48 uur
drenthe is wel groot, maar denk dat deze foto`s in groningen gemaakt zijn.......
  • Reageer
  • Quote
ghm
19-12-2013 14:09 uur
Wat is er mis met 2-fase? Met 6 kmh schiet het lekker op, De bodemdruk is peanuts vergeleken bij grote bunkerrooiers die met soms met wel 20 ton bieten in de bunker door het land zeulen en qua kostprijs en kwaliteit van het werk durven we de concurrentie wel aan. Het is trouwens geen volledige WKM- rooier. Het rollenbed is afkomstig van WKM. De bieten worden gelicht door zgn Oppel-wielen (ook bekend van de Tim-drierijers).Dit heeft als voordeel geen puntbreuk en bijna geen onderhoudskosten (ze worden door de bodem aangedreven). Het lichtsysteem is trouwens afkomstig van een oude steenbergen (toenmalige Tim importeur) rooier waar we jaren probleemloos mee gerooid hebben. Omwille van de capaciteit (toen 4 kmh) hebben we vorig jaar er een Wkm reinigingsbed achtergebouwd. Het is dus best wel een bijzondere machine, waarschijnlijk de enigste in z'n soort.
  • Reageer
  • Quote
Niels
20-12-2013 10:16 uur
Bedankt voor de informatie, interessant om te horen! Is het rooisysteem met oppelwielen nu van Tim of van Steenbergen zelf?
  • Reageer
  • Quote
ghm
21-12-2013 13:08 uur
Het lichtsysteem met oppel-wielen is b.w.z. van spreken net zo oud als de weg naar Rome. Ben in oude vakliteratuur het wel tegenkomen als een-rijig systeem achter een paard (alleen om de bieten te lichten, je moest dan met een kop-schoffel het blad met kop er afhalen) volgens mij waren het tekeningen van bijna 100 jaar geleden! In Noord-amerika en Canada wordt volgens mij ook het gros van de bieten met Oppel wielen gerooid (o.a machines van Wic ). In oude landbouwmechanisaties kom je soms reportages tegen uit de voormalige ddr en ussr, ook hier zie je meestal oppel-wielen. In Engeland heb je momenteel nog de getrokken Garfords die er mee werken, lopen er ook twee van in Nederland, in Noord Groningen en de Noord-oostpolder. Ik denk zelf dat over de hele wereld de meeste bieten met Oppelwielen gerooid worden, maar misschien ben ik daar mis aan. Tim paste het systeem toe, misschien was het wel gepatendeerd, en Steenbergen in Dronten importeerde toen de Tim drierijers en ze hebben toen volgens mij zelf een aantal zesrijervoorraadrooiers van gemaakt. Wij hadden een met 3 axiaalrollen als reinigingsbed, deze was afkomstig van Snoeing uit Witteveen en is rond 1990 gemaakt. In oude LM's van eind tachtiger jaren heb ik ook een keer een gezien met zeefraderen. Grimme past het systeem toe op de rootster, al of niet aangedreven. Maar wie het systeem ooit uitgevonden heeft? Ben benieuwd. Het rooit in ieder geval als een trein.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.