FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: MARC VERPLANKE

Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 11 december 2016 19:00

Met deze 'oude doos' serie trappen we een nieuw winterseizoen met oude foto's af op Agrifoto. Een dag later dan vorig jaar. Marc Verplanke heeft de eer. Kees de Nood stelde een mooie serie samen van allerlei trekkers en machines in Zeeuws Vlaanderen.
image
Stro persen door een International McCormick Farmall BM met een Rousseau Orléans lagedrukpers. Marc kreeg deze, en de volgende vier foto's, van een medewerker van loonbedrijf Riemens uit IJzendijke. Het bedrijf ging later steeds meer reparatie- en constructiewerk doen waarna het loonbedrijf is gestopt.

image
Koolzaad op zwad maaien met dezelfde Farmall. Dit was in de Braakmanpolder die ingepolderd werd in 1953. Op de zoute oude zeebodem kon alleen koolzaad worden geteeld.

image
Na het maaien moet er ook gedorst worden. Links twee Massey-Harris model 20 of 21 combines en rechts twee Cockshutt combines van loonbedrijf Riemens.

image
De Farmall werd ook gebruikt voor het bieten transport. De grote kipper rechts maakt gebruik van bietennetten. Die wordt aan de vier hoeken opgehesen en vervolgens (boven het schip) voor de helft losgelaten.

image
Een Ford 8N Dearborn met cambridgerollen in het graan.

image
Schoffelen door een IH Farmall model A met schoffelbalk van akkerbouwbedrijf Dekker. Marc kocht deze trekker in 1988 en knapte hem helemaal op.

image
Een Renault D30 met opgebouwde Urgent veldspuit. Marc redde de trekker van de oud ijzer boer en haalde de spuit eraf. De trekker heeft een andere verzamelaar gekocht.

image
Een getrokken Claas combine op een show.

image
McCormick Deering 10-20 trekker met een McCormick Little Genius No. 9 ploeg. Marc probeert de combinatie uit tijdens een ploegdemonstratie bij mechanisatiebedrijf Riemens.

image
Ploegen in de natte en zware klei.

image
Aan de wielen plakt het behoorlijk

image
Deze trekker is ruim 86 jaar oud.

image
Bieten zaaien met een wel heel bijzondere IH 423 en Vicon Monozentra zaaimachine. De chauffeur heeft subliem zicht op de markeurstreep.

image
De IH 423 werktuigdrager met een zelfgemaakte mesttank met zodebemester. De gier (dunne fractie van de mest) wordt erin gepompt. Rijdende weg zet je een kraan open en de wagen loopt vanzelf leeg. Vooral een zeer goedkoop ontwerp.

image
Bruinebonenstro laden door een IH 585 XL met aftakas aangedreven Oldenhuis pakkenlader. Dit was in 1992 op het bedrijf bij Marc thuis in IJzendijke.

image
Kunstmest strooien met een Amazone ZAU strooier achter de IH 585 XL. De 423 staat voor een enkelas kipper. Een foto uit 1991

image
De collectie oldtimers: McCormick Deering 10-20 uit 1930, Farmall Super A uit 1953 (met schoffelbalk), Farmall C uit 1948, Farmall H uit 1949, Farmall Super BMD en Farmall D-430.

image
En de trekkers van het akkerbouwbedrijf. De 585 XL en omgebouwde 423.

image
Roodzwenk graszaadhooi persen door loonbedrijf Guiljam-Hoek uit Hoek met een John Deere 7810? en Freeman 1590 grootpakpers.

image

image
Graan afvoeren met de 585 XL met een 5 tons enkelas kipper en 5 tons vier wielige wagen. Ervoor de 423 met net zo'n combinatie. De combine is een Claas Dominator 106 van loonbedrijf Haverbeke uit IJzendijke.

image
Tussen 1992 en 1999 werkte Marc bij loonwerker Lex Haverbeke in IJzendijke. Inmiddels bestaat ook dit loonbedrijf niet meer. We beginnen op de suikerfabriek in het Belgische Moerbeke-Waas waar ook Nederlandse bieten werden verwerkt. Eigenaar Iscal Sugar sloot de fabriek in 2008. In de tijd van deze foto's was De Suikergroep de eigenaar. Het lossen van de bieten uit vrachtwagens, trekkers met kippers en treinwagons zelfs gebeurt met waterstralen.

image
Het water stonk zo enorm dat je goed op moest passen niet nat te worden, aldus de fotograaf.

image
Een rit van IJzendijke naar Moerbeke kostte vier uur. Op een goede dag kon je vier ritten maken. En dat op een 2wd Fiat 880 met twee forse wagens.

image
Terug in de wachtrij voor het leeg wegen. Rechts zie je de 'Rupro' wat staat voor RÜben PRObe installatie ofwel; de monstername van de bieten. In Moerbeke zullen ze waarschijnlijk over 'stalen' hebben gesproken.

image
Blad verzamelen met een drie rijïge Moreau kopper. Ervoor staat een Fiat 680. Ernaast een Fiat 880 met enkelas Spijkstaal kipper.

image
Een unieke drie rijïge zelfrijdende bunkerrooier. De machine werd ontwikkeld en gebouwd door een lokaal constructiebedrijf.

image
De machine had een Scania zescilinder motor. De vooras met hydrostatische aandrijving was afkomstig van een Claas Dominator 106.

image
Voor het lossen kantelde de gehele bunker met ringelevator. Je kon dus niet rijdend lossen.

image
Na de bietenoogst ploegen met een Fiat 90-90 DT en Rumptstad drie schaar ploeg. De Hydrac voorlader volgeschept met grond doet dienst als frontgewicht.

image
Ploegen onder heel wat betere omstandigheden op tarwestoppel.

image
Een Claas Dominator 96 combine en IH 1055 met Spijkstaal kipper.

image
Het ontzaden van vezelvlas. Vlasplukkers trekken de zaadbollen van de plant maar een combine is nodig om uiteindelijk het dorsen te doen. Dat kon later wel op een stationaire plek.

image
IH 844-S? met aanhanger voor het zaad. Het kaf werd op een bult gedraaid omdat het gewild paardenvoer was. Dit was in 1998.

image
De Fiat 90-90 aan het zomergerst zaaien in het voorjaar van 1994.

image
En vlas zaaien voor een Belgische vlasser. Meestal doen de bedrijven dit zelf omdat een speciale zaaimachine vereist is die aangepast is voor het zaaien van fijn zaad. De meeste boeren hebben niet zo'n machine. De combinatie bestaat uit een Rabe Werk? rotorkopeg en Hassia zaaimachine.

image
Suikerbieten zaaien met de Fiat 880 (vier cilinder) en een twaalf rijïge Vicon Monozentra bietenzaaimachine.

image
Alle Fiat trekkers van Haverbeke op een rij v.l.n.r: 680, 880 viercilinder, 880 vijfcilinder en de 90-90 DT.

image
De 880 en een Spijkstaal zes ton kipper in de wei, die iets te nat bleek.

image
De bieten werden eerst naar de fabriek in Sas van Gent vervoerd en later naar Moerbeke in België. Deze fabriek ging als laatste dicht. Het totaal gewicht bedraagt 30 ton met een lading van 20 ton bieten plus 10 ton aan aanhangers en trekker. Een aardig vrachtje voor de 88 pk vijfcilinder Fiat. Die had het er soms moeilijk mee wat volgens Marc in het donker vaak goed merkbaar was.

image
Graszaad, roodzwenk, dorsen met de Claas Dominator 96 en Dominator 106 van het loonbedrijf.

image

REACTIES

comment Door manus op zondag 11 december 2016 19:50 quote
Zeer mooie serie, kun je nu niet meer voorstellen om zo met de bieten te gaan rijden. Loveit
comment Door Erik_Koolhof op zondag 11 december 2016 21:14 quote
Prachtig !
comment Door Gerrit57 op zondag 11 december 2016 21:19 quote
Zeer mooie serie.Smile
comment Door Verplanke op zondag 11 december 2016 21:35 quote
manus schreef: Zeer mooie serie, kun je nu niet meer voorstellen om zo met de bieten te gaan rijden. Loveit Dat kun je inderdaad nu niet meer voorstellen! Met zo'n lange remweg, tussen het huidige drukke verkeer zou niet meer meevallen. Het totaalgewicht was trouwens 30 ton, en het leeggewicht 10 ton. Dus 20 ton nam je mee.
comment Door KeesdeNood op maandag 12 december 2016 08:17 quote
Leon Erik Gerrit en Marc bedankt .
comment Door Henny op maandag 12 december 2016 08:46 quote
Prachtige serie jongens
comment Door bolinder op maandag 12 december 2016 12:43 quote
Prachtig de renault vrachtwagen die voor de combine staat te lossen bij het vlas lijkt die van Doens-Vermue wel hij had als chauffeur Walter Doens,bij ons in de buurt zijn nog twee zulke Urgentsproeiers aanwezig een op een Fendt dieselros die is al een keer door kees op de site gezet,en een op een Allis-Challms
comment Door ErnstJan (Crewlid) op maandag 12 december 2016 13:02 quote
Verplanke schreef: [..] Dat kun je inderdaad nu niet meer voorstellen! Met zo'n lange remweg, tussen het huidige drukke verkeer zou niet meer meevallen. Het totaalgewicht was trouwens 30 ton, en het leeggewicht 10 ton. Dus 20 ton nam je mee. In Duitsland gebeurd het nog best veel met aardappels hoor. Twee wagens erachter waar 15 tot 18 ton in gaat. Maar goed, daar zit dan wel een zwaardere trekker voor met luchtremmen, dus in dat opzicht een stuk veiliger Smile
comment Door Fendt104s op maandag 12 december 2016 20:41 quote
Wat een geweldige foto serie!! Mooie foto's met een duidelijke uitleg.
Hopelijk volgen er nog vele foto series uit de oude doos van Zeeuws Vlaanderen.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.