Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Loonbedrijf Louwerse I

Zaterdag 04 maart 2017

Kees de Nood wist weer een prachtige oude fotoserie te vinden. Deze keer van collega-loonwerker en Zeeuw Henk Louwerse. Een rijk fotoarchief toont de enorme sprong op mechanisatiegebied die het loonbedrijf doormaakte tussen 1953 en vandaag de dag.

foto

Met de aankoop van een Massey-Harris 55 trekker in 1953 was het ontstaan van loonbedrijf Louwerse uit Serooskerke, Walcheren, een feit. De grille mist hier op de foto.

foto

Echter, met alleen een trekker ben je nog geen loonwerker.

foto

Daarom werd een Borga B 1.50 dorsmachine en pers aangeschaft om in loonwerk te kunnen dorsen en persen.

foto

De originele rekening. Een investering van 18.500 gulden. Voor die tijd een enorm bedrag. Vergelijk het met de prijs van een moderne grote combine.

foto

En de rekening voor de pers. Inclusief vetspuit, sleutels en andere benodigdheden voor bijna 9.000 gulden.

foto

Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd het eiland Walcheren onder water gezet door de Duitsers. Het zoute water heeft veel nadelig effect op de bodem. Vooral koolzaad gedijt goed op een zoute bodem. In die jaren werd het veel geteeld. We zien een Fordson model N (Standard) een Lanz dorskast aandrijven. Ernaast een bandenwagen op luchtbanden. Bijzonder voor die tijd. De trekker is met een houtgasgenerator uitgerust. Ook een overblijfsel uit de oorlog. De foto is van 1947

foto

De eerste jaren waren veel percelen nog te drassig om met een wieltrekker op te werken. Daarom wordt hier gedorst door een Cletrac rupstrekker, met erachter een Allis-Chalmers All Crop 60 maaidorser. De combine heeft zijn eigen motor, die dezelfde is als een model B trekker.

foto

De combines stonden erg goed bekend om hun dorskwaliteit en hoge capaciteit. Deze foto's zijn in 1947 of 1948 gemaakt.

foto

De M-H 55, met petroleummotor, voor de dorskast.

foto

Afwegen van de graanzakken.

foto

Met de lunchpauze was je nooit alleen tijdens het dorsen.

foto

Inmiddels had het bedrijf ook een Zetor 25A aangeschaft voor lichtere werkzaamheden als land klaarleggen.

foto

In 1956 werd een Claeys MZ maaidorser aangeschaft. Dit was er een uit de eerste serie (met een trommel variator, voor de kenners). Erachter werd een Raussendorf lagedrukpers gebouwd. Dat gebeurde in die streek van Zeeland wel vaker.

foto

Ook hier weer een hele club voor het dorsen en afzakken. En de jeugd kijkt het vast af.

foto


foto


foto


foto

De Zetor werd ook gebruikt om graan te binderen.

foto


foto

Begin jaren 60 kwam er een nieuwe David Brown 990 op het bedrijf. Hier samen met een 1,50 meter brede messenfrees voor grasland.

foto

En een Structural schudeg.

foto


foto

De DB aan het stro persen met een McCormick B56 pers die aftakas aangedreven is.

foto


foto

In 1956 kocht Willem Louwerse een Zetor Super 50. Op de foto onderweg met een vracht tarweschoven. In die tijd nog een heel normaal beeld. De trekker werd in 1961 ingeruild op een John Deere model R diesel. Afkomstig van loonbedrijf Gebr. de Nood uit Waterlandkerkje. Kees kan het zich nog goed herinneren dat de JD weg ging en de Zetor er voor terugkwam.

foto

Bomen rooien met de DB en JD.

foto


foto

De JD werd ook gebruikt om de dorskast aan te drijven.

foto


foto


foto


foto


foto

Dorsen met de machine in de schuur en de pers erbuiten.

foto

Met de aandrijfriem langs de pers is het naalden steken een gevaarlijk klusje.

foto

De DB dreef de combinatie aan met een poelie achterop.

foto


foto


foto

Met de DB en dorscombinatie onderweg.

foto


foto


foto


foto


foto


foto

In 1967 viel het doek voor de Borga. Ze werd niet meer gebruikt. De assen, wielen en riemen werden verwijderd. Vervolgens de kast simpelweg met stro gevuld en in brand gestoken. Het ijzer werd verschroot. Zo verging het vele machines.

foto

Een triest einde.

foto

In 1958 werden twee Clayson M103 combines aangeschaft met een graantank en opzakinrichting.

foto

De graanwagens begonnen langzaam hun intrede te doen.

foto

Beide machines samen in het graszaad met en zonder tank.

foto

Rijdend lossen in de tarwe.

foto


foto


foto

In 1962 werd er een Clayson Armada gekocht. Later bekend als de M140. Het was de grootste maaidorser die Clayson had. De eerste machines werden met dezelfde motor als de M103 geleverd. Een zescilinder 90 pk. De maaibord breedte was maximaal 18 voet (5,4m). Gigantisch voor die tijd.

foto

Samen met de M103 op een perceel.

foto

Een keurende blik op het lossen van zaaizaad in kisten.

foto

De M103 bleef ondertussen ook gewoon dienst doen.

foto

Het loonwerk breidde uit met onder andere het oogsten van suikerbieten. De DB 990 en een Hanomag Briljant werden beide met Stoll C45 rooiers ingezet.

foto


Met dank aan Kees de Nood voor het scannen en aanleveren van alle informatie.
Advertentie

Reacties

xc70
04-03-2017 19:06 uur
prachtige reeks
  • Reageer
  • Quote
Danny
04-03-2017 20:20 uur
van welke jaren waren die Stoll C-45 ? en mooie reeks
  • Reageer
  • Quote
manus
04-03-2017 20:58 uur
Mooie hoor prachtig Kees
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
04-03-2017 21:20 uur
Danny schreef
van welke jaren waren die Stoll C-45 ? en mooie reeks

Even uit mijn hooft zo rond 65 Danny.
  • Reageer
  • Quote
Tancu
04-03-2017 23:16 uur
Schitterend!
  • Reageer
  • Quote
bolinder
05-03-2017 11:35 uur
Prachtig Henk en Kees bedankt,alleen ik denk dat de cormick pers een type 56 is.In de zomer van 1944 viel de haven van Antwerpen onbeschadigt in geallieerde handen,maar hij was onbereikbaar voor schepen want de scheldemond tussen Breskens en Vlissingen was nog in Duits bezit en dat zouden ze nooit opgeven beweerden ze,omdat die haven voor de bevrijding van heel nederland van levensbelang was werd er een verschrikkelijk maar helaas noodzakelijk idee bedacht,heel de kuststrook van West-zeeuwsvlaanderen werd platgebombardeerd en op Walcheren werd de dijk op vier plaatsen kapotgebombardeerd zodat het hele plateland van Walcheren onder water liep en zodoende konden de Duisers de Scheldemond niet meer verdedigen zodat de haven van Antwerpen voor de geallieerden bereikbaar werd.(als compensatie kregen de kleinere boeren uit Walcheren na de oorlog als ze geschikt bevonden werden voorrang voor een bedrijf in de Noordoostpolder).Ik weet dat dit niets met onze hobby te maken heefd maar het verklaard waarom Walcheren aan het eind van de oorlog moedwillig onder water gezet werd.
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
05-03-2017 12:56 uur
Corne bedankt voor deze perfecte uitleg ook dat hoort er bij:)
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
10-03-2017 11:45 uur
Bedankt xc70, Danny ,Leo ,Tancu en Corne
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.