FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LOONBEDRIJF LOUWERSE II
Door Niels in Ingekomen Foto's, maandag 6 maart 2017 19:00
Met deze tweede prachtige fotoserie doorlopen we de verdere historie van loonbedrijf Louwerse uit het Zeeuwse Serooskerke. Van de eind jaren 60 tot aan vandaag de dag. Daarbij zien we een steeds grotere focus op het uitvoeren van oogstwerkzaamheden.

Hanomag Briljant met Stoll C45 bietenrooier.

En David Brown 990 met Stoll C45 rooier.


Ook uien rooien was een nieuw voor het bedrijf. Dat gebeurde door een DB 770 met Rumptstad schijvenrooier en zwadlegger.

Klappen werd in die tijd nog niet gedaan.


In 1970 kwam er op het bedrijf een nieuwe DB 990. Eén van de eerste witte. Deze werd onder andere gebruikt om stro te hakselen.

Daarnaast werden er suikerbieten mee gezaaid. In dat jaar kwam ook de zoon van Willem, Henk Louwerse, in het bedrijf.

De Clayson Armada combine aan het werk in de tarwe.


En de twee Clayson M103 combines in het graszaad. Dat werd nog lang in zakken gedaan.


Ook de Armada werd gebruikt om graszaad mee te dorsen.


De Armada had geen opzakinrichting. Daarom werd een losse tank op wielen gebruikt om toch op te kunnen zakken op de kopakker.

In 1970 werd één van de eerste nieuwe New Holland Clayson 1550 combines aangeschaft. De eerste serie was niet zonder kinderziektes, waaronder de aandrijving van de losvijzel.

In die tijd kwam een Walcherse boer nog kijken bij het dorsen op de Solex. Grote kans dat hij in kledendracht liep. Het kan ook de vrouw van Henk zijn die kwam kijken hoe de nieuwe combine het deed.

In 1964 nam het Amerikaanse Sperry New Holland een meerderheidsbelang in de firma Claeys. In 1967 veranderde de naam op de combines. In 1986 nam Ford het bedrijf over.


Uien rooien met de DB 770.


Suikerbieten zaaien met de DB 990. In de fronttank zat Pyramin, of later Lindaan, om direct tegen onkruid in de rij te spuiten.

Stro hakselen met een DB 1200.

Begin jaren 70 was er nauwelijks vraag naar stro waardoor het bijna allemaal werd gehakseld.

De 1550 bezig met het dorsen van erwten vanaf ruiters. Maaidorsers maakte in die tijd nog veel uren in allerlei gewassen.



In 1974 hadden inmiddels twee John Deere 2130 trekkers hun intrede op het bedrijf gedaan. Het merk dat vandaag de dag ook nog wordt gevoerd. Hier een 2130 met de Stoll rooier.


In 1972 werd gestart met een nieuwe activiteit: Het oprapen en inkuilen van gras met een Kemper opraapwagen.


Tarwe dorsen met de M103. De opzakinrichting werd inmiddels vervangen door een graantank.



In 1973 werd een NH 1880 hakselaar met drie rijïge maïsbek gekocht. De eerste zelfrijdende hakselaar op Walcheren.

Ernaast een Ford met Schuitemaker silagewagen.

In 1975 werd er een provisorische 'cabine' op gebouwd om de chauffeur te beschermen.



Later werd er een originele NH cabine opgebouwd.


In 1980 kwam er een nieuwe NH 1895 hakselaar.

Tussen 1976 en 1979 werden de bieten gerooid met een zeldzame zelfrijdende Schmotzer bunkerrooier. Het was geen succes dus de machine werd vrij snel weer ingeruild.

Omdat het bietenblad en de koppen in die tijd nog belangrijk veevoer waren werd een getrokken Moreau ontbladeraar met kopper en afvoerband aangeschaft. Ervoor een Fiat trekker.

De bieten werden gerooid door één van de eerste Vervaet & Heyens bunkerrooiers, uitgerust met een Laforge ontbladeraar en geen rooizonnen maar pennenbanden. Een wat ongewoon systeem maar het spaart wel een losse rooier en lader uit. Bovendien kan de Vervaet ook zelf zijn rooiwerk doen.
In de vorige serie vertelde we dat Louwerse zijn Zetor Super 50 inruilde op een JD model R van Gebr. de Nood. Begin jaren 70 ruilde Kees de Zetor in op een andere trekker. Na enkele andere eigenaren kwam hij terecht bij Eduart Kindt in Kloosterzande. Daar kocht Henk Louwerse hem van terug in 2004.

De dorspoelie was inmiddels verdwenen. Henk Louwerse vond uiteindelijk een Zetor met dorspoelie tegen een boom. De poelie mocht eraf worden gehaald, maar de boom niet beschadigd. Na enkele uren sleutelwerk lukte dat.

De Zetor voor restauratie bij Henk voor de loods.

De Zetor na de restauratie in 2007 samen met een nieuwe Vervaet Hydro Trike.
In 2009 kwam Kees de trekker weer tegen. Hij is geheel gereviseerd en overgespoten.
In 2015 maakte Kees enkele foto's van de Zetor, samen met de eveneens mooi gerestaureerde McCormick WD 9 van Lein Brasser.

Enkele andere plaatjes uit het archief: De productie van Zetor Super trekkers in Ghana.

De historie leeft bij loonbedrijf Louwerse niet alleen in de fotoboeken. Jaarlijks wordt door de OTMZ uit Nisse een dorsdag georganiseerd op en rond het terrein van het loonbedrijf.
Foto's hiervan kun je vinden in deze fotoserie.
Ook nu weer een M103. Louwerse stopte niet als zoveel andere loonbedrijven maar is ook vandaag de dag nog actief.
Met dank aan Kees de Nood voor het scannen van de foto's en aanleveren van alle informatie.
REACTIES
Heerlijk om te bekijken.
Is ook mooi om te zien hoe de techniek in de laatste 30 a 40 jaar is veranderd.
Is ook mooi om te zien hoe de techniek in de laatste 30 a 40 jaar is veranderd.
Prachtige serie Kees van Louwerse.
Laatst aangepast door: Rijpma op donderdag 9 maart 2017 19:20.
Laatst aangepast door: Rijpma op donderdag 9 maart 2017 19:20.
Bedankt Jan en Gerrit .
VOEG EEN REACTIE TOE
U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaamen wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.