FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: BRAM BROUWER

Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 10 december 2017 14:00

We zijn beland in de donkere dagen voor kerst. Een ideaal moment om te starten met de befaamde 'uit de oude doos' fotoreportages. We starten met prachtige plaatjes en een mooi verhaal van loonbedrijf Stoffel Brouwer uit het Zeeuwse Oostkapelle.
image
Al deze foto's zijn van het loonbedrijf van Stoffel Brouwer, de vader van Bram Brouwer. Hij begon in 1953 in Oostkapelle, op Walcheren, een loonbedrijf. Hier het machinepark in 1958. Op de voorgrond een David Brown 880 met new Holland pers, Claeys MZ, Claas SF en een Claeys M103 met opzakinrichting.

image

image

image

image

image
Een Fiat SOM 50 met Vicon Acrobat hark voorop en Jones balenpers.

image
De nieuwe Claeys M103.

image
En Claeys MZ combine.

image
En de Claas SF.

image
Graan dorsen met de Claas SF.

image

image
Vlas trekken met de DB 880 en een Union vlastrekker.

image
Graan dorsen met enkele M103 combines. Begin jaren 60 waren deze al voorzien van een graantank.

image

image

image
Een andere activiteit van loonbedrijf Brouwer was bieten rooien. Halverwege de jaren 60 werd met 3 Stoll C45 1 rijïge rooiers geoogst. Ze worden getrokken door de Fiat SOM 50, een Massey Ferguson 65 en een Hanomag Granit.

image
De Hanomag is voorzien van een Sirocco trekkerjas. Een luxe in die dagen maar zeker geen overbodige.

image
De MF 65.

image

image

image

image
Afgevoerd werd er door een Deutz D40 met een zelflossende wagen. Het is geen JF. Misschien een Krone?

image

image

image

image
Terug naar het dorsen.

image
De Claas SF is inmiddels vervangen door een Claas Matador Gigant. Toentertijd de tegenhanger van de M103.

image

image
We maken even een sprong vooruit in de tijd. Graszaad dorsen halverwege de jaren 70 met een New Holland Clayson 1550 en M140.

image
In totaal bestaat de vloot uit 1 Clayson 1550 en maar liefst 4 M140 machines. Allemaal zijn ze met dubbele oprapers uitgerust.

image
Lossen op een DAF 160 vrachtwagen van Wegtransport Middelburg.

image
Iets nieuws: Een Atlas 512 achterop een Fordson Major.

image
De DB 880 met een Krone 4 ton mestverspreider. De Atlas mag de mest laden.

image
Bieten laden op een vrachtwagen in de jaren 70. Er worden geen netten meer gebruikt.

image
En grond laden.

image
Terug naar het bieten rooien in de jaren 60.

image

image

image

image

image
Dat het de jaren 60 betreft zien we aan het lossen. Op de wagen liggen namelijk netten, aldus Kees. Voor de wagen een MF 65.

image
Deutz D40 met 2 DAF wagens op weg naar de kade in Middelburg waar ze gelost werden in het schip met bestemming de CSM of de Coöperatief in Sas van Gent. In de volksmond werd die laatste de 'koper'n' genoemd.

image
Tarwe zaaien met de Deutz D40 en Saxonia zaaimachine.

image
De Deutz D40 aan het 'slechten'. Slechten is Zeeuws Vlaams voor cultiveren.

image

image
Op de achtergrond een vlietberg.

image
Tarwe dorsen met 4 machines. De eerste M103 (rechts) heeft nog een opzakinrichting.

image

image

image
Poseren voor de werkplaats van Brouwer met de Ford Taunus 20 M.

image
Een nieuwe New Holland 278 opraappers.

image
Met ervoor de Deutz D40.

image

image
Zo werd stro geladen in die tijd. Opsteken met 2 man.

image

image

image
Deze jongedame had blijkbaar meer belangstelling voor de fotograaf dan om te helpen met stro laden.

image

image
Even tijd voor een pilsje bij de Claeys M103. In 1978 werd het bedrijf overgenomen door loonbedrijf Lein Brasser uit St. Laurens. Bram Brouwer, de zoon van eigenaar Stoffel Brouwer, ging verder in het grondverzet. Hij is hiermee gestopt in 2015.

image
Bij de foto's zat ook een folder van een Krakei aardappelrooier die was te gebruiken als bietenrooier. In de tweede helft van de jaren 70 heeft onder andere Amac en andere geprobeerd bieten te rooien met hun aardappelrooiers. Op zeer lichte (zand)grond kon dat maar op iets zwaardere grond was de reiniging niet effectief. Er zullen er maar enkele gelopen hebben en het was geen succes. Na enkele jaren hoorde je er niet meer van.

Met dank aan Bram Brouwer voor de foto's, Corné Goedhart voor de informatie en Kees de Nood voor het scannen en de tekst.

REACTIES

comment Door KoosvdPloegh op zondag 10 december 2017 16:13 quote
Is de stroauto van C de Visser de voorloper van Gebr de Visser en nu Kees de Visser?
comment Door Erik_Koolhof op zondag 10 december 2017 17:13 quote
Prachtig
comment Door bolinder op zondag 10 december 2017 17:45 quote
Leen je hebt helemaal gelijk kees is naar zijn opa Cornelis genoemd en nu heefd Kees de fourage handel overgenomen,maar achter het stuur zit Johan de Visser en zijn zoon Pieter heefd ook een fourage handel.
comment Door niewiem op maandag 11 december 2017 08:42 quote
Prachtig. Wat is een vlietberg ?
comment Door Rijpma op maandag 11 december 2017 12:31 quote
Prachtige fotoserie.
comment Door bolinder op maandag 11 december 2017 12:48 quote
Ed vlied is een oud woord voor vloed toen er nog geen goede dijken of soms zelfs helemaal geen dijken waren,werden op laag gelegen gebieden bergen gemaakt om bij vlied(dus vloed dat is hoog water eb is laag water)te kunnen vluchten tot het weer eb werd op zulke bergen stond van oorsprong een soort hut voor beschutting men beweerd dat die bergen soms al 800 jaar oud zijn ik weet dat er kort na de oorlog een paar afgegraven zijn,maar dat hoef je nu niet meer te proberen ze zijn allemaal bescherm je zult er gewoon omheen moeten boeren,je mag er wel schapen op laten grazen.
comment Door niewiem op donderdag 14 december 2017 08:14 quote
Bedankt, bolinder. Wij in Limburg hadden natuurlijk niet dat probleem maar toch hebben we heuvels. ( grapje ) Onze boerderij lag aan de Maas en bij hoog water moesten we ook wel eens een provisorisch dijkje bouwen maar de enige die we moesten evacueren was de waakhond want zijn hok liep net onder.Smile

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.