GASTFOTO'S VAN JOHN MCMANIGAL III

Door Niels in Ingekomen Foto's, zaterdag 13 december 2008 17:28

In dit derde deel foto's niet zozeer erg veel shots van het dorsen of zaaien maar meer wat diepgang in de technische aspecten die men allemaal nodig heeft om dit soort kunstjes goed te doen aflopen. John verteld over hoe het vlakstellingssysteem werkt op zijn Axial Flow combines. ©J. McManigal
image
Een paar foto's genomen door John's zoon Brad tijdens het dorsen van een mooie heuvel. De Case International Axial Flow 8010 is bezig op de achtergrond om rond een 'diversion terrace' te dorsen terwijl we de Axial Flow 1670 op de voorgrond zien.

A few snaps that my son Brad took for me as I wanted some good ones as we cut on this rather nasty field. The 8010 works in the background, laying out a run underneath a diversion terrace, while I come around in the 1670.

image
Op deze foto kun je goed zien wat de 1670 anders maakt dan zijn normale broer. Je kunt de arm rechtsvoor zien naar beneden staat en de eindaandrijving en het voorwiel verticaal houdt. Het maaibord zit vast aan de vooras met kabels en wanneer de ene kant van de as naar beneden wordt gedrukt gaat het maaibord automatisch mee naar beneden terwijl de dorstrommel in de combine horizontaal blijft voor een optimaal resultaat.

A good side view of the 1670. Here you can see some of the things that make the 1670 different from it's level land cousins.Notice the right side radius arm extended down, holding the right side final drive, wheel & tire. The left side is up. The cutting platform is linked by cables to the main axle; as the right side of the main axle is pushed down by the leveling cylinder, the right side of the platform is also pulled down. The platform follows the angle of the hill as the separator remains level.

image
Detailfoto met uitleg over het vlakstellingssysteem. De foto's zijn genomen toen de combine kapot was vanwege een kapote pin. De radius arm zit vast aan de machine ongeveer in het midden terwijl de 'dogbane' de radius arm vasthoudt aan vooras. De functie van de radius arm is om de wielaandrijving en band verticaal te houden tijdens het kantelen. Rechts van het frame kan je de kabel zien waaraan het maaibord vast zit aan de vooras vanuit de transmissie.

A detail look at the linkage. This was shot while we had one of the combines laid over to change out a broken leveling pin. The radius arm is attached to the machine about mid frame. The "dogbane" link connects the radius arm to the main axle. The function of the radius arm is to keep the drive tires parallel to the separator through out the leveling cycle. In the right of the frame you can see where the platform cable attaches to the main axle. The drive line telescopes out from the transmission.

image
De andere kant. Dit laat de locatie van de linker vlakstellings cylinder zien die in de combine is gebouwd. Wanneer de linkerkant maximaal naar beneden staat (zoals op de foto) is de rechterkant helemaal omhoog getrokken. Er was een pin gebroken waar de cylinder vast zit aan de vooras. Om hierbij te kunnen moest de combine op zijn kant gelegd worden wat je kunt doen door het systeem van auto op handmatig te zetten en de 'override' knop rechts te zetten. Dit zorgt ervoor dat de rechter cylinder omhoog gaat en de linker naar beneden zodat je bij de cylinder en de pin kan. Wat er over was van de oude pin werd verwijderd, een nieuwe erin gezet en klaar is kees.

Another angle; this one reveals the location of the left side leveling cylinder, which is well inboard. When the left side is extended ( as seen here) then the right side is pulled up. We had a broken pin where the cylinder attaches to the main axle; to gain access to replace the pin the combine had to be 'laid over'. This is done by switching the leveling control from 'auto' to 'manual' then hitting the override switch to the right. This pulls the right side cylinder up, extends the left cylinder which uncovers the end of the pin. Drive out what's left of the old pin, drive in a new one, presto!! and done.

image
Terug aan het werk. Je kunt zien dat de voor en achterbanden ten alle tijden verticaal worden gehouden. Dit geeft de banden veel meer tractie op de heuvels en geeft de 1670 zeer goede stabiliteit. De 1670 heeft ook vier wiel aandrijving en grote 23.1-26 achterbanden.

Back to work. Notice that the drive tires & the steer tires are kept vertical. This gives the tires a better 'bite' on the hills and gives the 1670 tremendous stability. The 1670 also has 4 wheel drive and large (23.1 - 26) rear tires.

image
De combine bijna op zijn maximum. Ook de ladder die naar de cabine gaat is heel anders als op zijn broer de 1660 zonder hellingssysteem.

Head shot, nearing max level. The ladder is also much different on the 1670 than on the level land 1660 that it is based on.

image
Op deze foto, wanneer de combine helemaal tot de andere kant overheld is te zien dat de trap niet voor niks zo gebouwd is.

As you can see here, leveled out the other way, the ladder has to allow for the max movement of the left side tire.

image
Terwijl de 1670 zijn rondjes dorst is de 8010 bezig in een dal. De 8010 gebruikt een ander vlakstellingssysteem gebouwd door Hillco. De banden worden niet parallel tot elkaar gehouden. Het maaibord wordt op de goede snijhoogte gehouden door een hydraulisch systeem dat werkt met verschillende cylinders en de kabels overbodig maakt.

Meanwhile, the 8010 working in a cove. The 8010 uses a different leveling system, built by Hillco. Notice that the tires are NOT kept parallel. Also, the platform is kept in trim by a hydraulic system (a master/slave cylinder set up) so the platform cables have been eliminated.

image
Nog enkele foto's van toen de Axial Flow 8010 voor het eerst op het bedrijf was.

image
De 8010 heeft net gelost op een van de weinige 'vlakke' stukjes land en is op weg naar 'The Cove'.

image

image
De combine zit net iets over zijn maximale vlakstelling van 27%.

image

image
Trucks staan te wachten op de achtergrond.

image

image
De andere kant van het perceel.

image
Uitzicht vanaf waar de trucks staan.

image
Zoutdam in een perceel.

image

REACTIES

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.