Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Loonbedrijf Brasser en v.d Sluis I

Zondag 16 december 2018

Kees de Nood heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. Ruim 300 foto's scande hij in uit het archief van loonbedrijf Brasser en Van de Sluis uit het Zeeuwse Zuidzande. We starten in 1963 en lopen in de komende 5 series de historie door tot de jaren 90.

foto

Door het overnemen van het loonbedrijf van Kees de Winne uit Retranchement was het ontstaan van loonbedrijf Brasser en Van de Sluis een feit in 1963.

foto

De eerste aankoop was een nieuwe Claas Matador Gigant waarvan er een jaar later nog een werd aangeschaft. Zowel Andries Brasser als Johan van de Sluis hadden thuis een akkerbouwbedrijf, zodat tractoren en werktuigen voor grond bewerking en zaaien enz. al aanwezig waren.

foto


foto


foto

In 1967 werd een 3-rijïge Nobel aardappelfrees aangeschaft. Aardappelen werden in die tijd nog veel met 3 rijers geplant. In 1967 kwam er een Volvo A500 6-rijïge bietenrooier op het bedrijf, geleverd door de firma Frans Pateer uit St. Jansteen (destijds dealer van BM Volvo machines voor Zeeuws-Vlaanderen). Naast de Volvo was er ook nog een Stoll C45 1-rijer voor de bladwinning.

foto


foto

Ford 3000 Select-O-Speed met Vicon Monozentra bietenzaaier.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

In 1970 werd een Claas Senator aangeschaft. Begin jaren 70 wordt er niet alleen steeds meer snijmaïs geteeld maar, er word ook korrelmaïs gezaaid.

foto

Dus werd de Senator voorzien van een 4-rijïge maïsbek en een cabine. Het graan werd afgezet via de CZAV.

foto


foto


foto

De eerste mobiele kraan op het bedrijf. De toen zeer bekende Atlas 1200.

foto

1971: De Volvo 6-rijer werd ingeruild op een RVV werktuigdrager met Moreau kopper en zwadrooier. Ook zat er een bladband aan. Geladen werd met een Barrault Lépine lader met Ford 5000 ervoor.

foto


foto


foto


foto

Begin jaren 70 stond er in Z-V zeer veel koolzaad, dus werd een Hesston 300M zwadmaaier gekocht.

foto


foto

Hier bezig met karwij maaien. Langs de kust werd dit veel geteeld als volgvrucht na erwten.

foto


foto

De Senator in zomer uitvoering: raam eruit en deur open.

foto


foto


foto


foto

De 1200 werd omgeruild voor een modernere AB 1202.

foto


foto

Kraanwerk voor de EOD en dan op afstand kijken.

foto

Vanaf 1973 werden de bieten gerooid in samenwerking met loonbedrijf Francke uit Cadzand. Naast de RVV kwam er een Riecam wagenrooier en een losse ontbladeraar. Ervoor staat de Deutz D50 van Francke. Loonbedrijf Francke rooide met een Kleine1-rijer en enkele jaren met een Rustica zelfrijdende 3-rijer maar, dit was praktisch en technisch geen succes.

foto


foto


foto


foto

1974: Het werd steeds natter.

foto

De wagenrooier werd op dubbellucht gezet. In het land geen probleem, op de weg wel met ruim 4,5 meter breedte.

foto


foto

170 pk voor enkele tonnen bieten.

foto

En weer een vrachtje op de kant.

foto

Het werd zelfs zo nat dat er hulp moest komen uit andere delen van ons land waar men al klaar was. Deze Riecam 1-fase wagenrooier kwam van het landbouwbedrijf van de stad Groningen. Met de zware ontbladeraar op de voorwielen verzakte hij regelmatig.

foto


foto


foto

In 1976 kwamen er 2 nieuwe Tank bietenzaaimachines. Tank was in die tijd een bekend merk en een degelijke zaaimachine.

foto

Met de 6-rijer/8-rijer werden ook bruine bonen gezaaid.

foto

Ervoor staat een Steyr. Een vreemde eend in het bijt want het hoofdmerk was Ford.

foto


foto

Voor het zaaien van erwten had men een Nodet Gougis 8-rijer op lucht.

foto

De Nobel frees werd vervangen door een 4-rijïge Rumptstad met losse aanaarders. Ervoor staat een Ford 5000.

foto

Tot 1977 was het bedrijf gevestigd in de loodsen van De Winne, middenin het dorp. Niet altijd praktisch.

foto


foto

Blauwmaanzaad dorsen door een Claas Dominator 80.

foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

bolinder
16-12-2018 14:47 uur
Prachtig Kees en als je de combine van binnen blank wilt hebben dan karwij dorsen zowel Brasser als Francke kwamen door omstandigheden vanuit Walcheren in Zeeuws-Vlaanderen terecht hebben hun kans gegrepen en er een sucses van gemaakt net als Aarnoudse in Oostburg,Aarnoudse en Brasser kwamen uit Koudekerke en Francke uit Serooskerke.
  • Reageer
  • Quote
Msluis
16-12-2018 15:06 uur
Beste Bolinder, deze Brasser kwam niet uit Koudekerke maar van Arnemuiden. De loonwerkers op Walcheren zijn wel familie. De Van de Sluis komt uit Retranchement waar het bedrijf ruim 35 jaar was gevestigd.
  • Reageer
  • Quote
Niels
16-12-2018 15:09 uur
bolinder schreef
Prachtig Kees en als je de combine van binnen blank wilt hebben dan karwij dorsen zowel Brasser als Francke kwamen door omstandigheden vanuit Walcheren in Zeeuws-Vlaanderen terecht hebben hun kans gegrepen en er een sucses van gemaakt net als Aarnoudse in Oostburg,Aarnoudse en Brasser kwamen uit Koudekerke en Francke uit Serooskerke.
Met omstandigheden bedoel je door de inundatie tijdens WO2 Corné of de watersnoodramp?
  • Reageer
  • Quote
JSluis
16-12-2018 15:36 uur
Hallo Kees,

heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank.
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
16-12-2018 15:43 uur
Bedankt Jan inderdaad het was eerst de 80 en de 100 heb ik niet aan gedacht. Wacht maar af je komt nog meer in beeld.
  • Reageer
  • Quote
bolinder
16-12-2018 16:22 uur
Beste Niels Francke kwam door de inudatie van Walcheren in Zeeuws Vlaanderen terecht en Brasser door de liefde zijn vrouw een echte Zeeuws-Vlaamse werkte op Walcheren en zo hebben ze elkaar ontmoet ze zijn daarna naar Zeeuws-Vlaanderen vertrokken zover ik weet naar het bedrijf van zijn schoonvader de oorsprong van de Brassers is de korenmolen van Biggekerke zijn broer Lijn had een loonbedrijf in Koudekerke en zijn neef Lijn heefd een Loonbedrijf in St Lourens zijn broer Karel heefd een Akkerbouw bedrijf in de Oranjepolder tussen Arnemuiden en Kleverskerke en het kan best zijn dat Martin gelijk heefd dat hij daar vandaan kwam voor hij naar Zeeuws-Vlaanderen kwam maar ik dacht dat hij nog een tijd bij zijn broer in Koudekerke geweest was,maar dat heb ik dan waarschijnlijk mis maar nogmaals een prachtige serie ga zo door.
  • Reageer
  • Quote
Niels
16-12-2018 19:48 uur
JSluis schreef
Hallo Kees,

heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank.
Hallo Jan,

Die fout is van mijn kant. Ik ken de Dominator 80 en 100 wel maar ik dacht dat de kans veel groter zou zijn dat het een 85 betrof, omdat de 80 zo weinig is verkocht toen in ons land. Een erg grote maaidorser voor zijn tijd? Nu weet ik het verschil, bedankt!

Corné dank voor de uitgebreide historie!
  • Reageer
  • Quote
Erik_Koolhof
17-12-2018 07:37 uur
Genieten dit (h)
  • Reageer
  • Quote
niewiem
17-12-2018 08:02 uur
Prachtig. Zo zie je maar weer dat de trekkers vroeger echte pk's hadden:Ford 5000 met 75 pk voor de frees en rijden maar.Tegenwoordig heeft een trekker met 120 pk er al moeite mee.:)
  • Reageer
  • Quote
ErnstJan
17-12-2018 11:00 uur
niewiem schreef
Prachtig. Zo zie je maar weer dat de trekkers vroeger echte pk's hadden:Ford 5000 met 75 pk voor de frees en rijden maar.Tegenwoordig heeft een trekker met 120 pk er al moeite mee.:)
Toen hoefden er nog geen grote oliepompen en airco's aangedreven te worden ;)
  • Reageer
  • Quote
niewiem
18-12-2018 07:54 uur
Klopt helemaal.Duidelijk minder stofvreten nu.:)
  • Reageer
  • Quote
Huib_Zonderland
19-12-2018 18:22 uur
je moet toch met minimal 200pk aardappels poten tegenwoordig? :)
met een Renaultje 751 en structural 2 rijer van '81 hoor je er toch niet meer bij? :D
  • Reageer
  • Quote
niewiem
20-12-2018 07:55 uur
Maar voor 4 rijen frezen,poten en aanaarden in een keer heb je toch wel wat pk's nodig.:):)
  • Reageer
  • Quote
Huib_Zonderland
20-12-2018 13:53 uur
ja, maar vroeger reden we met ook met een 4 rijer en kopeg in de fronthef met 90pk er tussen en dat pootte ook als de brandweer...
  • Reageer
  • Quote
Niels
20-12-2018 16:43 uur
Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
21-12-2018 10:21 uur
Niels schreef
Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?

Prachtig antwoord Niels
:7
  • Reageer
  • Quote
Mafex
22-12-2018 13:59 uur
Niels schreef
Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?
toen had je ook nog houten schepen, en mannen van staal
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
24-12-2018 09:25 uur
Iedereen bedankt voor de leuke reactie.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.