Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Loonbedrijf Brasser en v.d Sluis I
Zondag 16 december 2018 Delen
Kees de Nood heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten. Ruim 300 foto's scande hij in uit het archief van loonbedrijf Brasser en Van de Sluis uit het Zeeuwse Zuidzande. We starten in 1963 en lopen in de komende 5 series de historie door tot de jaren 90.

Door het overnemen van het loonbedrijf van Kees de Winne uit Retranchement was het ontstaan van loonbedrijf Brasser en Van de Sluis een feit in 1963.

De eerste aankoop was een nieuwe Claas Matador Gigant waarvan er een jaar later nog een werd aangeschaft. Zowel Andries Brasser als Johan van de Sluis hadden thuis een akkerbouwbedrijf, zodat tractoren en werktuigen voor grond bewerking en zaaien enz. al aanwezig waren.



In 1967 werd een 3-rijïge Nobel aardappelfrees aangeschaft. Aardappelen werden in die tijd nog veel met 3 rijers geplant. In 1967 kwam er een Volvo A500 6-rijïge bietenrooier op het bedrijf, geleverd door de firma Frans Pateer uit St. Jansteen (destijds dealer van BM Volvo machines voor Zeeuws-Vlaanderen). Naast de Volvo was er ook nog een Stoll C45 1-rijer voor de bladwinning.


Ford 3000 Select-O-Speed met Vicon Monozentra bietenzaaier.









In 1970 werd een Claas Senator aangeschaft. Begin jaren 70 wordt er niet alleen steeds meer snijmaïs geteeld maar, er word ook korrelmaïs gezaaid.

Dus werd de Senator voorzien van een 4-rijïge maïsbek en een cabine. Het graan werd afgezet via de CZAV.



De eerste mobiele kraan op het bedrijf. De toen zeer bekende Atlas 1200.

1971: De Volvo 6-rijer werd ingeruild op een RVV werktuigdrager met Moreau kopper en zwadrooier. Ook zat er een bladband aan. Geladen werd met een Barrault Lépine lader met Ford 5000 ervoor.




Begin jaren 70 stond er in Z-V zeer veel koolzaad, dus werd een Hesston 300M zwadmaaier gekocht.


Hier bezig met karwij maaien. Langs de kust werd dit veel geteeld als volgvrucht na erwten.


De Senator in zomer uitvoering: raam eruit en deur open.




De 1200 werd omgeruild voor een modernere AB 1202.


Kraanwerk voor de EOD en dan op afstand kijken.

Vanaf 1973 werden de bieten gerooid in samenwerking met loonbedrijf Francke uit Cadzand. Naast de RVV kwam er een Riecam wagenrooier en een losse ontbladeraar. Ervoor staat de Deutz D50 van Francke. Loonbedrijf Francke rooide met een Kleine1-rijer en enkele jaren met een Rustica zelfrijdende 3-rijer maar, dit was praktisch en technisch geen succes.




1974: Het werd steeds natter.

De wagenrooier werd op dubbellucht gezet. In het land geen probleem, op de weg wel met ruim 4,5 meter breedte.


170 pk voor enkele tonnen bieten.

En weer een vrachtje op de kant.

Het werd zelfs zo nat dat er hulp moest komen uit andere delen van ons land waar men al klaar was. Deze Riecam 1-fase wagenrooier kwam van het landbouwbedrijf van de stad Groningen. Met de zware ontbladeraar op de voorwielen verzakte hij regelmatig.



In 1976 kwamen er 2 nieuwe Tank bietenzaaimachines. Tank was in die tijd een bekend merk en een degelijke zaaimachine.

Met de 6-rijer/8-rijer werden ook bruine bonen gezaaid.

Ervoor staat een Steyr. Een vreemde eend in het bijt want het hoofdmerk was Ford.


Voor het zaaien van erwten had men een Nodet Gougis 8-rijer op lucht.

De Nobel frees werd vervangen door een 4-rijïge Rumptstad met losse aanaarders. Ervoor staat een Ford 5000.

Tot 1977 was het bedrijf gevestigd in de loodsen van De Winne, middenin het dorp. Niet altijd praktisch.


Blauwmaanzaad dorsen door een Claas Dominator 80.




Advertentie
Reacties
Prachtig Kees en als je de combine van binnen blank wilt hebben dan karwij dorsen zowel Brasser als Francke kwamen door omstandigheden vanuit Walcheren in Zeeuws-Vlaanderen terecht hebben hun kans gegrepen en er een sucses van gemaakt net als Aarnoudse in Oostburg,Aarnoudse en Brasser kwamen uit Koudekerke en Francke uit Serooskerke.
heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank.
Hallo Kees,
heel erg mooi gedaan, ik bekijk die plaatjes uit de oude doos graag, en nou sta ik zelf ook nog een paar keer op, mooi hoor.
Misschien wil je een kleinigheidje nog korrigeren.
De Dominator 85 die je beschrijft is hier (nog) een Dominator 80. De 85 kwam later en is te herkennen aan een 6 hoekige haspel en raampjes in de graantank.
Die fout is van mijn kant. Ik ken de Dominator 80 en 100 wel maar ik dacht dat de kans veel groter zou zijn dat het een 85 betrof, omdat de 80 zo weinig is verkocht toen in ons land. Een erg grote maaidorser voor zijn tijd? Nu weet ik het verschil, bedankt!
Corné dank voor de uitgebreide historie!
Prachtig. Zo zie je maar weer dat de trekkers vroeger echte pk's hadden:Ford 5000 met 75 pk voor de frees en rijden maar.Tegenwoordig heeft een trekker met 120 pk er al moeite mee.:)
met een Renaultje 751 en structural 2 rijer van '81 hoor je er toch niet meer bij? :D
Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?
Prachtig antwoord Niels
:7
Vroeger toen de lucht schoon was, seks vies en je nog echte winters had met een Elfstedentocht?