Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Landbouwmechanisatie III

Zondag 10 februari 2019

In deze fotoreportage behandelen we foto's uit de nummers mei en juni van Landbouwmechanisatie 1967. Voorlopig even de laatste. Verschillende praktijkonderzoeken worden beschreven maar ook de nieuwste technieken in Liempde komen voorbij.

foto

In het meinummer van 1967 worden verschillende trommelschudders beproeft door het Instituut voor de Landbouwtechniek en Rationalisatie. Dit is schudder A, een merk wordt niet genoemd. Hij heeft 4 rijen met dubbele veertanden.

foto

Schudder C heeft 2 rijen zware, stijve tanden.

foto

Er zijn ook trommelschudders met zwadborden zoals deze Kemper.

foto

In een ander artikel wordt stilgestaan bij de gewasverzorging van suikerbieten. De proefvelden werden door deze 5-rijïge Tank gezaaid. Ervoor staat een Fordson Dexta.

foto

Een Ferguson TE 20 met schoffelbalk en achter een Vicon Steketee slingerdunner. Het combineren van de 2 werkzaamheden geeft een arbeidsbesparing.

foto

Ook wordt beschreven hoe in de Veenkoloniën de teelt van suikerbieten geschiedt. Het land wordt in het voorjaar geploegd en moet bezakken of worden aangedrukt. Hier nog geen pakkerwals maar een cambridgerol en zig-zag eg.

foto

Een International McCormick met Fähse Monozentra 12-rijïge zaaimachine.

foto

In de Veenkoloniën wordt deze rijendunner meer toegepast omdat de beschikbare arbeid voor het dunnen afneemt.

foto

Proefboerderij De Oostwaardhoeve voerde in 1966 proeven uit met het dorsen van roodzwenkgras. Doel was het vochtpercentage zo laag mogelijk te houden. Deze Claas SFB is aangepast zodat de tankvijzel gebruikt kan worden om zakken te vullen.

foto

Beemd-langbloem dorsen op stam. De Claas Matador combine met zakkeninrichting wordt eveneens via de vijzel van de graantank gevuld. Deze keer de onderste vijzel en niet de bovenste.

foto

Een BM Volvo S-1000 A met Zwaan? Opraper. Dorsen uit het zwad leverde meer zaad op dat bovendien droger was.

foto

Nieuw is deze Älo-Quicke voorlader uit Zweden met een hefvermogen van 600 kilo.

foto

Gemaaid gras laden met een maaikneuzer staat er op de voorpagina in juni 1967. We zien een Nuffield trekker met klepel-hakselaar en Miedema? zelflossende wagen.

foto

Er is veel aandacht voor een zestal nieuwe risters op de Nederlandse markt. Hier de Duitse Eberhardt E 282 met ervoor een Same Centauro. Er werd gedemonstreerd in Flevoland bij een ploegdiepte van 22 centimeter.

foto

Het Van Rumpt (Rumptstad) 108 rister op zware kleigrond. LM merkt op dat het rister lang is en de grond volledig keert, ook bij zware grond. Eigenlijk hoe we het merk nu ook nog kennen.

foto

Een ander model Rumptstad ploeg, de IIIV. Deze ploeg werd getest voor het onderploegen van een grasgroenbemester.

foto

In 1948 werd voor het eerst op landgoed Velder een werktuigendag gehouden. 1967 was dus de 20e editie. Eén van de weinige trekkers was deze Ursus C-335 met een 2-cilinder 30 pk motor. Brustrac uit IJsselstein importeert hem.

foto

De Agricombi grondbewerkingsmachine werkt volgens een Frans principe en wordt door Kebro uit Dongen gebouwd. Naast rotorkopeg kan de machine als hooischudder worden gebruikt!

foto

De Holablazer trommelschudder is vanaf nu leverbaar in de hefinrichting. Hoopman uit Aalten, tegenwoordig Holaras, bouwt hem.

foto

Welgro uit Groenlo toonde een ‘zelfrijdende vacuümmestzuiger’. Voor de Welgro 3000 wordt een Fordson trekker gebruikt als basis. De tankinhoud bedraagt 3.000 liter. Hij kost 16.000 gulden.

foto

Miedema liet een van de eerste Nederlandse opraapwagens zien. De machine heeft een tandemstel, wat bijzonder wordt geacht, en hydraulische diepteregeling. Hij kost 6.450 gulden.

foto

De Goudland cirkelmaaier heeft 1 maaischijf met een werkbreedte van 1,25 meter. Voor transport zwenkt de machine 90 graden naar achteren.

foto

Machinefabriek Brouwer uit Oudenbosch toont de B.A.V. 6-tons kipwagen met stalen bak en automatisch achterschot.

foto

Huisman & Zn uit Pingjum importeert deze bijzondere Adams kipper uit Engeland. Het is zowel een 2- als 4-wielige wagen. De voorwielen zijn zwenkwielen en de trekboom zit vast gemonteerd. Door hem met de hefinrichting op te tillen kun je hem als 2-wielige kipper gebruiken.

foto

Miedema stortbak voor het lossen van kipwagens.

foto

En om ze op te laden heeft Breston uit Nieuwe-Tonge een opschepmachine die 2 meter uit kan schuiven. Hij kost 7.500 gulden.

foto

Deze speciale Vicon Acrobat werd door de heer Vollebregt uit Wieringerwerf gefabriceerd. Hij is bedoeld om slootkanten uit te harken.

foto

Sinds enkele jaren is er interesse om stro te verhakselen, noteert LM. Vooral in het zuidwesten. Er werden in Nederland 40 machines verkocht. Van Gemeren Greup, Clayson importeur, levert deze Rekord aan een M103 combine. ‘H. Janse Wolfaartsdijk’ staat er op de kont.

foto

Claas levert als enige fabrikant zelf een hakselaar. Hier aan een Matador. Hij snijdt tevens het korst van de 4 geteste machines.

foto

Het doen van de proeven waarbij een Landrover als meetvoertuig fungeert.

foto

Voor wie het stro wil persen is er ook een artikel. Door de komst van maaidorsers is de stro-oogst aan verandering onderhevig. Balen worden met de hand opgestapeld en vervolgens door een klem opgeladen. Hier aan een Allis-Chalmers met voorlader.

foto

Een eenvoudige houten wagen voor stropakken. Door de lage bouw passen er veel balen op. Hij is slechts 55 centimeter hoog.

foto

Pakkenverzamelwagen.

foto

Nieuw is de Same Atlanta 45 met een luchtgekoelde V-motor die 36 pk aan de aftakas levert. De trekker is ook met vierwielaandrijving leverbaar.

foto

De Universele Stoll type N voorlader aan een Ford 3000.

foto

Ferrari MT 65 tuinbouwtrekker die Hoegen Dijkhof importeert. Hij heeft een 20 pk Slanzi dieselmotor en vierwielaandrijving.

foto

De heer Legasse, directeur van de Ford trekkerfabriek in Antwerpen, draagt de 5000e Ford trekker over aan de heer Drijver, van de Nederlandse Ford Automobielfabriek.

foto

Ford heeft meer te vieren. Vijftig jaar eerder lanceerde Henry Ford namelijk zijn eerste trekker. Ford groeit al snel uit tot de grootste trekkerfabrikant van de jaren 20. Het heeft 75% van de Amerikaanse productie in handen! De productie bestond uit slechts 1 model. Pas in 1955 komen er meer modellen, met de komst van een 11-koppige serie. In 1929 gaat het in Ierland trekkers bouwen, waarna de productie snel naar Engeland wordt verplaatst.
Advertentie

Reacties

xc70
10-02-2019 19:04 uur
prachtige reeks (h)
  • Reageer
  • Quote
niewiem
11-02-2019 07:26 uur
Heel mooi, Niels.:)
  • Reageer
  • Quote
Bollenbouwer
11-02-2019 12:24 uur
prachtig
  • Reageer
  • Quote
bolinder
11-02-2019 12:42 uur
weer een heel mooie serie.
  • Reageer
  • Quote
Niels
11-02-2019 13:19 uur
niewiem schreef
Heel mooi, Niels.:)
Bedankt Ed maar ik heb de foto's alleen maar ingescand en de tekst erbij gezocht. Gelukkig dat LM zijn archief beschikbaar stelt.
  • Reageer
  • Quote
KoosvdPloegh
11-02-2019 15:41 uur
Schudder A is dat een Victoria schudder van Cebeco?
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
11-02-2019 17:39 uur
Volledig met de vorige schrijvers eens top.:7
  • Reageer
  • Quote
Niels
11-02-2019 19:09 uur
KoosvdPloegh schreef
Schudder A is dat een Victoria schudder van Cebeco?
Ik weet het niet Leen er stonden geen merken bij vermeld.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.