Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Fam. Visser

Zondag 10 mei 2020

Een prachtige oude fotoserie schotelen we jullie voor op deze zondag. Daarvoor reizen we af naar het Zeeuwse dorpje Colijnsplaat, waar loonbedrijf Visser was gevestigd. Vanaf de jaren 50 zien we de mechanisatie zich ontwikkelen.

foto

Het verhaal start eigenlijk met deze foto, afkomstig uit het blad LandbouwMechanisatie. In het julinummer van 1955 stond deze Oliver 88 met kenteken K-19851. Kees de Nood werd nieuwsgierig en zocht het kenteken (K staat voor Zeeland) op op de website Kentekens Zeeland. De eigenaar bleek Marien Visser uit Colijnsplaat te zijn. Een onbekende naam voor hem. Corné Goedhart ging op onderzoek uit en vond de zoon van Marien, Adrie Visser. Deze man had nog een prachtige serie oude foto's van het loonbedrijf van zijn vader.

foto

Een luchtfoto van de boerderij van de familie Bom uit Colijnsplaat. Een bekende boerderij in Zeeland en ook daarbuiten want, dit is tegenwoordig proefboerderij De Rusthoeve. Marien Visser was hier bedrijfsleider aan het einde van de jaren 30 en begin jaren 40. Eigenaar Piet Bom deed ook loonwerk in die tijd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was het niet toegestaan om zowel boer als loonwerker te zijn. Zo nam Marien Visser in 1942 de loonwerktak over van Piet Bom.

foto

De eerste zelfrijdende maaidorser. Een Massey-Harris No. 21 van net na de oorlog. Hiervoor werd gedorst met een Borga combinatie, waar geen foto's van zijn.

foto


foto

De besproken Oliver 88 trekker aan het vlas trekken met een Union vlastrekker. Deze foto is begin jaren 50 genomen.

foto

In het kader van de Marshallhulp kwamen veel Noord-Amerikaanse trekkers de oceaan over in de jaren 50. In Zeeland gebeurde dat nog eens extra, om boeren te ondersteunen na de watersnoodramp van 1953.

foto


foto

De enige kleurenfoto van deze trekker, voor de bedrijfsloods (achterste schuur rechts).

foto

Een Fordson E27N 'blauwe reiger' met een opgebouwde Hume zwadmaaier bezig erwten te maaien. De wielen werden op breed spoor gezet om plaats te maken voor de chauffeur, die de machine bediende én de trekker bestuurde. De tweede man reed de trekker weer vooruit, en zo werd vanaf 1 kant gemaaid. Ook waren 2 mensen vereist om de zwadmaaier op te heffen. Deze trekker had immers nog geen hefinrichting. Een derde man was soms vereist om verstoppingen op te lossen met een hooivork.

foto

Het team van 3 aan het werk.

foto

Onder de erwten is karwij als tweede vrucht gezaaid. Karwij is een traag groeiend tweejarig gewas dat onder erwten of blauwmaanzaad wordt geteeld.

foto

De bedrijfswagen van Visser. een Dodge WC51 jeep, die na de oorlog door de Geallieerden beschikbaar werd gesteld in het kader van de wederopbouw van Nederland.

foto

Deze Caterpillar D2 was al voor de oorlog op het bedrijf aanwezig. Zoals zoveel trekkers in die tijd kreeg ook deze een zelfgebouwde houten cabine aangemeten, zodat op de koude winterdag tot enigszins comfortabel geploegd kon worden.

foto

Tijdens de oorlog liep de motor in de soep. Bij de scheepswerf De Koninklijke Schelde in Vlissingen werd getracht nieuwe bussen te draaien. Dit lukte niet, waardoor de D2 aan de kant werd gezet. Na de oorlog werd hij met onderdelen uit Amerika weer gerepareerd en deed hij nog vele jaren dienst. Deze foto's zijn in 1964 gemaakt.

foto

De trekker in het voorjaar aan het werk. Hij is uitgerust met een 'toolbar' en 3 kromtandeggen. Een flinke werkbreedte voor deze trekker, die toch maar een kleine 40 pk levert. Zo te zien was ook dit een hard en droog voorjaar, want op de eggen liggen houten tandslepers en zakken met zand.

foto

Aardappelen planten met een Massey Ferguson 35 en 3-rijïge Cramer plantmachine halfautomaat. Op de machine staat een man met voorkiembakjes om de corrector te vullen.

foto

Dezelfde trekker is hier bezig met een flinke schotelstrooier met 12 schijven (werkbreedte 6 meter).

foto

De MF 35 aan het rollen met een set cambridgerollen. Op de achtergrond molen De Oude Molen van Colijnsplaat.

foto

Dezelfde molen op de achtergrond en hetzelfde bedrijf. Echter, nu een Lamborghini trekker die met een glad rolblok bezig is. Deze foto werd dit voorjaar gemaakt.

foto

We tellen augustus 1964 en er wordt tarwe geoogst door een nieuwe Claeys M103 maaidorser. Bijzonder is dat deze zowel links als rechts een opzakinrichting heeft. Waarom dat is weten we niet. Het bedrijf had 2 van deze combines.

foto


foto


foto


foto

Stro persen, eveneens in augustus 1964, met een Fordson Major Diesel en een New Holland Hayliner 268 opraappers. Achter het stuur zoon Adrie. Let ook op de dichter onderzijde bij de bestuurders voeten. Dit is onderdeel van een cabine, waarvan je zo meer ziet.

foto


foto

De tweede Claeys M103 van het bedrijf zien we hier aan het erwten dorsen uit de ruiter. Deze heeft alleen aan de rechterzijde een opzakinrichting.

foto

Aardappelen rooien in oktober 1964. In dit jaar werden veel foto's gemaakt op het bedrijf. We zien een Same 240 DT met een Amac C2 aardappelrooier. De Same is uitgerust met een Britse Winsam-cabine, die veel op MF en Fordson trekkers werden gebouwd.

foto


foto

Ernaast rijdt Een Ferguson FE 35 'Goudbuik' met een 5 tons Spijkstaal kipper. Ook is voorzien van een Winsam-cabine.

foto


foto


foto

En ook de Fordson Major krijgt voor zijn herfst- en winterwerkzaamheden een Winsam-cabine aangemeten. Erachter hangt een Stoll C45 bietenrooier.

foto

De rondgaande opvoerband is nog met kettingen uitgerust op dit model. Begin jaren 50 startte Hoegen Dijkhof met de import van Stoll. De machines werden echter fors aangepast om ze geschikt te maken voor Nederlandse omstandigheden.

foto

Goed zicht op de Ferguson FE 35 met Winsam-cabine terwijl de MF 35 met voorlader bieten aan het laden is.

foto

In juli 1967 zijn de M103 combines inmiddels ingeruild voor 2 New Holland Clayson M140 combines. Zo te zien met een 17 voet (5,10m) maaibord. Voor die tijd een hele breedte. Beide hebben een opzakinrichting omdat graszaad in die tijd nog meestal in zakken geleverd werd.

foto

We zien beide M140's aan het werk op hetzelfde perceel graszaad.

foto


foto


foto

En hier eindigt ons ook verhaal. De machines werden gebruikt op het eigen bedrijf en voor loonwerk. Dit stopte toen de familie Bom de boerderij verkocht en het de proefboerderij werd. Ook had Marien Visser geen opvolger. De Stichting ter exploitatie van de proefboerderij "Rusthoeve" werd al in 1947 opgericht en in 1970 richtte het bedrijf zich volledig op akkerbouwonderzoek.
Advertentie

Reacties

bolinder
10-05-2020 15:36 uur
Heel mooi bij de M103 die staat te lossen zien we een Spijkstaal bandenwagen met kisten van de NOBECO Noord-Bevelandse Cooperatie (ze hadden hun eigen cooperatie) die ondertussen al lang in de CZAV is opgegaan.En op de volgende foto van de M103(achterkant) zien we een stukje Zeelandbrug die dan nog maar net open is(1965)of misschien nog wel in aanbouw is.
  • Reageer
  • Quote
Niels
10-05-2020 15:54 uur
Bedankt voor de toevoeging Corné!
  • Reageer
  • Quote
Verplanke
10-05-2020 23:21 uur
Schitterend om te zien. Vooral door de goede uitleg bij de foto's.
  • Reageer
  • Quote
Niels
11-05-2020 11:53 uur
Verplanke schreef
Schitterend om te zien. Vooral door de goede uitleg bij de foto's.

Alle eer voor Kees en zijn werk!
  • Reageer
  • Quote
ErnstJan
12-05-2020 14:09 uur
Ik zie veel vierkante foto's, doet me vermoeden dat de foto's op middenformaat zijn geschoten. Daar was toentertijd al serieus bezig met fotografie dan :)
  • Reageer
  • Quote
Pascal
12-05-2020 18:43 uur
Wat een gave foto's! Bedankt voor het delen!

Volgens mij is het geen Winsam cabine, maar een cabine van SAVO uit Oudenbosch
  • Reageer
  • Quote
Niels
12-05-2020 22:05 uur
Bedankt Pascal en EJ, weer wat geleerd!
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
14-05-2020 17:01 uur
Bedankt Marc ,ErnstJan , Pascal en Niels.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.