Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: KMWP I

Zondag 30 januari 2022

De Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder is niet alleen een van de grootste landbouwbedrijven in ons land, met zijn 213 jaar is het ook een oud bedrijf met een enorme historie. In deze eerste serie zien we de mechanisering voor en na de oorlog.

foto

Het plaatsje Wilhelminadorp op Zuid-Beveland waar traditioneel mensen woonde die werkzaam waren op het landbouwbedrijf.

foto

Aan het begin van de 20e eeuw schafte het bedrijf twee stoomvoertuigen aan met een kabellier. Hiermee kon een cultivator heen en weer worden getrokken over het land.

foto

Verder werd het landwerk gedaan door paarden, waarvoor een eigen manege aanwezig was.

foto

Nogmaals Wilhelminadorp waar de hoofdvestiging nog altijd is gevestigd.

foto

Controle van de tarwe. Let op de enorme lengte van het gewas.

foto

Al snel kwamen er zelfbinders op het bedrijf. Eerst achter paarden, later trekkers. Hier een John Deere model R met Thermaenius getrokken maaidorser.

foto

Enkele van deze trekkers werden via de Marshallhulp verkregen.

foto

Een Allis-Chalmers met maaibinder tijdens de schaft.

foto

Poseren met schoven haver.

foto

De 'WP' had veel Fordson Major Diesel trekkers in gebruik. Op de foto's uit eind jaren 50 en in de jaren 60 kom je ze bijna altijd wel tegen.

foto

Graanzakken laden met de hand.

foto

Tarweschoven op hokken zetten.

foto

Een mooie periodische foto. Poseren tijdens het ploegen met een Caterpillar rupstrekker.

foto

Nogmaals de stoommachines met cultivator. Hiermee werd niet alleen de stoppel bewerkt maar ook braakliggende grond onkruidvrij gehouden. Zo konden de machines toch behoorlijk wat uren maken op jaarbasis.

foto

Ook voor het dorsen van het graan in de wintermaanden werd stoom gebruikt.

foto

Zo te zien dezelfde machine.

foto

Dit moet destijds een bekend gezicht zijn geweest voor de wintermaanden.

foto

Een groot succes was het land bewerken met stoommachines destijds niet. Zodra er trekkers uit de VS kwamen werden deze ingezet.

foto

Controle van aardappelen.

foto

Laden van suikerbieten. De paarden wachten gedwee.

foto

En afvoer met een JD model R.

foto

Of een Caterpillar D2 zodra het natter wordt. Let ook op de getimmerde cabine.

foto

Zo te zien had de Caterpillar D6 al een zelf gebouwde stalen cabine. Met zware zigzag eggen wordt het land klaargelegd, waarschijnlijk voor aardappelen.

foto

Een JD R met meerdere zigzag eggen.

foto

Toen begin jaren 50 de zelfrijdende maaidorser in beeld kwam was het bedrijf er uiteraard snel bij. Meerdere Munktells MST 94 machines werden aangeschaft.

foto

Direct al met een graantank, voor die tijd nog vrij bijzonder.

foto

De motor links achter de chauffeur.

foto

Graan lossen in de put.

foto

Het stro wordt geperst door een Fordson E1A Major met International McCormick 55 W pers.

foto

Een opraappers met een eigen motor.

foto


foto

Het persen van koolzaadstro.

foto


foto

Later kwam er een aftakas-aangedreven opraappers achter de Fordson Major. Een New Holland Super Hayliner 78.

foto

Een kipbaar karretje werd geconstrueerd waar de balen door een persoon werden opgestapeld.

foto

Het resultaat scheelt veel handwerk.

foto

Met een flinke afschuifvork aan de voorlader kunnen de stapels worden opgeladen.

foto


foto

Deze was ook uitwisselbaar voor palletlepels om kuubskisten mee op te pakken.

foto

Het transport van de balen werd nog wel met paarden gedaan.

foto


foto

Net als het transport van aardappelzakken.
Advertentie

Reacties

bolinder
30-01-2022 17:03 uur
Prachtig de paarden werden lang gebruikt omdat dat een man uitspaarde bij simpel werk op je stemgeluid gaan ze lopen of stoppen ze en dat werkte in die tijd nog niet met trekkers die reden door als je stop riep en verder weer een kolfje naar mijn hand dat Munktell de eerste was Kees Vermue heefd via Kuiken veel geleverd aan de Wilhelmina-Polder en het vliegtuig kon daar makkelijk landen voor de service(ons geschoold personeel is vliegensvlug want ze wachten nooit voor Pond of Brug) heel mooi.
  • Reageer
  • Quote
Niels
30-01-2022 19:16 uur
Bedankt Corné voor de toevoegingen, interessante historie.
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
03-02-2022 19:28 uur
Prachtige serie ben benieuwd naar de volgende .
:7
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.