Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Riemens Mechanisatie II

Zondag 05 februari 2023

Begin dit jaar lieten we al foto's van mechanisatiebedrijf Riemens uit IJzendijke zien. Na die serie kwamen nog veel meer foto's van vroeger naar boven, waaronder van het loondorsbedrijf waar in 1947 mee werd begonnen. Daar krijgen we nu meer van te zien.

foto

De boerderij in de Zachariaspolder. Hier begon Ko Riemens in 1947 met een loondorsbedrijf.

foto

Het eerste bedrijfsvervoermiddel was een DKW type NZ uit 1939. Dit was niet ongebruikelijk voor diverse loonwerkers in die tijd. Ook de vader van Kees reed met een motor rond.

foto

Het eerste werd was dorsen met een getrokken Allis-Chalmers All Crop 60 met opbouwmotor. Hij wordt hier getrokken door een Oliver Hart-Parr op houten wielen.

foto


foto

In 1949 werd een Cockshutt zelfrijdende maaidorser gekocht met een 10 voet (3 meter) maaibord.

foto


foto


foto

In 1951 kwam de tweede Cockshutt maaidorser op het bedrijf. Deze keer met een opgebouwde Welger lagedrukpers.

foto


foto

In 1953 kwam er een Borga stationaire dorsmachine en pers.

foto

Aangedreven door een International McCormick Farmall W6.

foto

Koolzaad maaien met een International Farmall M met voorop een zelfgebouwde zwadmaaier. Dit is in de Braakmanpolder. Deze werd begin jaren 50 ingepolderd. Het werk was in juni 1952 gereed, net voor de watersnoodramp van februari 1953.

foto

Voor het oogsten van dit koolzaad (900 hectare in totaal) werden 27 maaidorsers ingezet, waaronder ook die van Ko Riemens. Dit dorswerk werd aangenomen door een combinatie van 4 loonbedrijven: Hoondert uit ‘s-Heerenhoek en Rijk uit Heinkenszand, Schijve uit Groede en als laatste Gebr. Pladdet uit Biervliet, Becu uit Groede en De Nood uit Waterlandkerkje met ondersteuning van o.a. Ko Riemens uit IJzendijke.

foto

Op de foto staat een deel van de maaidorservloot. De Willy's jeep in het midden is van Gebr. Pladdet uit Biervliet. De Chevrolet C60L 4x4 is van aannemersbedrijf Toussaint uit Cadzand. Deze werd gehuurd om het zaad naar de haven van Breskens te brengen. Net achter de jeep staat een International rupstrekker die dient als sleeptrekker.

foto

Aan de combine hangt een zware sleepketting. Op de jonge grond konden de machine snel wegzakken.

foto


foto


foto

Na de Cockshutt combines kwamen er 2 Claeys MZ maaidorsers. Op de achtergrond staat een IH McCormick D-436 met McCormick opraappers. Een verbinding met het rode trekkermerk zat er al vroeg in. Het dealerschap kwam pas later.

foto


foto


foto

In 1962 kwamen er 2 Claeys M103 combines.

foto

Men begon ook met bieten rooien, met een Unimog en Stoll rooimachine.

foto


foto

En aardappelen rooien met een Bergmann.

foto


foto

De laatste maaidorser was deze Clayson M140 Armada in 1967. Vervolgens werd het loonbedrijf afgestoten. Het was niet meer te combineren met het mechanisatiebedrijf.

foto

Begin jaren 60 verkocht Ko 2 Fendt F 225 GT werktuigdragers met opgebouwde bietenrooiers. Beide rooigedeeltes zijn vele jaren later helaas op de schroothoop beland. Beide werktuigdragers zijn nog in West Zeeuws-Vlaanderen, waarvan 1 bij de eerste eigenaar en de ander bij een verzamelaar.

foto

Een beeld van het mechanisatiebedrijf in 1969.

foto

Zoals veel bedrijven had men in die tijd nog geen heftruck. Dus, er werd een hefmast achterop een lichte trekker gebouwd. In dit geval een 1 cilinder Eicher met een paar extra frontgewichten.

foto

Ford 8N Dearborn met cambridgerollen.

foto


foto

Zetor 3011 smalspoortrekker voor een fruitteler.

foto


foto

De RVV werktuigdrager, nog zonder cabine. De historie van deze machine hebben we in de vorige serie behandeld.

foto

Tijdens een rooidemonstratie in Duitsland.

foto

Een blik in de werkplaats. Rechts een Zetor, Unimog en Hanomag. Merken die toen werden verkocht.

foto

In 1972 werd de oude werkplaats vervangen door een grote hal. Die was ingericht als showroom en opslag voor ingeruilde machines.

foto

De RVV op de landbouwsalon van 1972 in Brussel.

foto

Eicher met Hoegen Dijkhof veldspuit.

foto


foto


foto

De eerste hydraulische RVV: de SPH 120.

foto

De Riecam werktuigdrager in verschillende uitvoeringen en toepassingen. Hier met ontbladeraar voorop en rooiunit tussen de wielen.

foto

Schijvenrooier achterop van Schmotzer.

foto

De kale werktuigdrager.

foto

En een combinatie met schudeg en Cramer pootmachine om aardappelen te planten.

foto

Men bedacht en bouwde oplossingen op vraag van klanten. Hier een kappenspuit voorop een BM Volvo 320.

foto


foto

Of deze mobiele duoband voor het laden van vrachtwagens.

foto


foto


foto

Op de voorgrond staat een Eicher Unisuper G400 voor een grote reparatie. Aan de andere kant staat de bietenrooier opbouw.

foto


foto

Muir-Hill 101 met RVV dumper.

foto

RVV knikdumper op basis van een Belarus trekker, waarvan we de historie ook al eerder hebben beschreven.

foto

Een tijd lang was men ook Landini dealer.

foto

Landini 5000 met veldspuit.

foto

Achter de werkplaats werd een loods gebouwd voor gebruikte machines.

foto

De eerste 1 fase Riecam bunkerrooier in de loods in Borssele. In 1975 werd het merk Riecam ondergebracht in een aparte firma.

foto

Een foto van een rooidemonstratie.

foto

John Deere met Gilles bietenlader tijdens een demo van een Riecam zwadrooier in Neder-Oostenrijk op 15 en 16 oktober 1976.

foto

1978 en 79 waren natte jaren. Loonwerker André Cammaert kocht daarom een Caterpillar D6B. Bij Riemens werd een hefinrichting opgebouwd zodat kon worden geploegd met een Rabe Werk 5 schaar. Het enige probleem was het transport tussen de percelen.

foto

Ook kocht André Cammaert in die tijd 2 Faun legertrucks. Er werd een kipbak opgebouwd. Met een aanhanger erachter kon 25 ton bieten mee vervoerd worden naar de fabriek in Sas van Gent. Maar was het nu een landbouwvoertuig met beperkte snelheid (16 km/u) of een vrachtwagen die zonder kenteken reed? Na verschillende bekeuringen en processen werden de Fauns aan de kant gezet. Akkerbouw- en loonbedrijf Fam. Janse uit Wolphaartsdijk ging er vervolgens mee rijden. Daar is deze foto genomen in 1978. Uiteindelijk maakte een andere loonwerker er aangedreven maïskippers van.

foto

In de jaren 80 werd gezocht naar een oplossing om de vlasteelt minder arbeidsintensief te maken. Om het vlas te kunnen rollen moesten hier de schoven wel eerst met de hand in een rij worden gelegd.

foto

Hetzelfde met deze oplossing. De schoven moesten in de pers worden gelegd, waarna er een pak van werd gemaakt. Voor het transport was dat handig maar, bij de vlasser moest alles weer met de hand worden gedaan.

foto

Dit was de oplossing en zo gebeurt het nog steeds.
Advertentie

Reacties

Verplanke
05-02-2023 14:36 uur
Gelukkig hebben we de foto's nog. Prachtig om te zien !
  • Reageer
  • Quote
bolinder
05-02-2023 16:57 uur
Geweldig mooie serie en inderdaad de ketting achterop de combine herkenbaar bij de Calandpolder in Arnemuiden de Volvo,s hadden de motor op de vooras en kwamen (met stuurmanskunst) er doorheen en de M103 moest er steeds uitgetrokken worden hoop dat er nog foto,s voor de dag komen wie weet?
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
07-02-2023 20:00 uur
Bedankt Marc en Corne.
  • Reageer
  • Quote
Bollenbouwer
10-02-2023 11:03 uur
Reed die Catterpillar bovenover? Was dat er toen al?
  • Reageer
  • Quote
Niels
10-02-2023 17:04 uur
Bollenbouwer schreef
Reed die Catterpillar bovenover? Was dat er toen al?
Aan de ploeg te zien denk ik door de voor maar er waren wel (Engelse) fabrikanten die bovenover ploegen bouwde zoals Dowdeswell. Speciaal voor rupstrekkers.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.