Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's van Niels van der Boom - 7-8 I

Zaterdag 28 september 2024

Jullie zijn nog niet van de combines af. In deze serie reizen we af naar Noord-Frankrijk en kijken in de omgeving van Amiens. Daar waren de boeren begin augustus bezig met het laatste restje van de tarweoogst en werd het stro opgeruimd.

foto

We trappen af met een setje Deutz-Fahr. Een M36.10 lost zijn tank met tarwe.

foto


foto

Om vervolgens te verdwijnen helaas.

foto

D-F Agrotron 128 met La Littorale kipper.

foto

Aan de andere kant van de weg was deze Claas Lexion 650 met V660 maaibord bezig in de zomergerst.

foto


foto

Case IH Maxxum 110 met MX T10 voorlader en enkelas kipper.

foto


foto


foto


foto

Op het perceel daarnaast werd net deze bijzondere machine opgestart.

foto

Een John Deere 8820 Titan II met 818 (5,4m) maaibord.

foto

De Titan en Titan II combines werden in Nederland nooit verkocht maar in Frankrijk wel. Opvallend genoeg heeft deze machine een Belgische dealersticker van W. Cuyckens.

foto

Qua bouwwijze lijkt deze combine veel op de machines van MF zoals de 700 en 800-serie.

foto

Op de kopakker een JD 6190R met Legrand Colombus kipper.

foto


foto

Passerende Case IH MX 135 met Quicke voorlader en Vanto balenwagen.

foto


foto


foto

John Deere introduceerde de Titan-combines in 1979. Het topmodel 8820 had volgens de fabrikant 45% meer capaciteit dan het vorige topmodel, de 7700. Vandaar de naam Titan. Een beetje de X9 van zijn tijd. In 1984 volgde de verbeterde Titan II.

foto

Het was voor het eerst dat de fabrikant zijn beroemde Sound Guard cabine op een combine zette. In West-Europa kregen we in 1981 de 1000-serie als opvolger van de 900-serie met als topmodel de 1085. Deze is een stukje kleiner en gebouwd in Zweibrücken.

foto

De combine heeft een 225 pk 6-cilinder 7,6 liter motor die een standaard dorstrommel en zes schudders aandrijft.

foto


foto

De Titan II heeft veel kleine verbeteringen die de capaciteit ten goede komen en meer elektronica aan boord. In 1990 werd de combine vervangen door de 9000-serie, die de cabine wel in het midden heeft.

foto


foto

Passerende Renault Ares 836 RZ met L'Artésienne kipper.

foto


foto


foto


foto


foto

Ook een zeldzaam beestje, deze Deutz-Fahr Ectron 5530H.

foto


foto


foto

Case International 745XL met een transportbakje vol hout voor de openhaard.

foto

JD 6175R met V651M rondebalenpers.

foto


foto


foto

New Holland TX 66.

foto


foto


foto

Rooksignalen in het veld.

foto

Claas Arion 640 met La Littorale.

foto

Case IH 1455XL met La Littorale AMBS 18L.

foto


foto

De chauffeur heeft er wel schik mee.

foto


foto
Advertentie

Reacties

modest
28-09-2024 19:36 uur
mooi stukje geschiedenis. 2225 pk lijkt me wat veel voor die titan :7
  • Reageer
  • Quote
Niels
28-09-2024 20:34 uur
modest schreef
mooi stukje geschiedenis. 2225 pk lijkt me wat veel voor die titan :7
Opgeschroefd :+)
  • Reageer
  • Quote
niewiem
29-09-2024 07:44 uur
Die Titan had ik ook nog nooit gezien. Mooi ding en dito reportage. (h)
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
29-09-2024 08:30 uur
Prachtig Niels een groene 760 , bij jouw in de buurt staat er toch ook een ergens bij een JD verzamelaar of is dat een ander type /:s
  • Reageer
  • Quote
Niels
29-09-2024 09:43 uur
KeesdeNood schreef
Prachtig Niels een groene 760 , bij jouw in de buurt staat er toch ook een ergens bij een JD verzamelaar of is dat een ander type /:s
Dat is dezelfde Kees, die heeft Martinus ook uit Frankrijk gehaald maar ik vraag me af of die ooit nog gaat dorsen... Hij heeft inmiddels ook een andere tint groene combine.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.