Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's van Olaf Nordquist II
Zondag 07 december 2025 Delen
Maar liefst 2 gigantische Nexat machines zien we zij aan zij tarwe dorsen in Oost-Duitsland tijdens deze reportage. Dat is nog niet eens het meest zeldzame, want Olaf wist ook een zelfrijdende Deutz-Fahr Grasant maaier op te sporen in actie.
Niet een maar twee Nexat portaaltrekkers op dit bedrijf in Oost-Duitsland.
Beide uitgerust met de Nexco oogstmodule en een 15m breed MacDon FD240 draper maaibord.
Let ook op de strozwaden. De Nexco bestaat uit twee separate dorssystemen. Er worden dus ook 2 zwaden gevormd van 7,5m. Droogt ook nog eens beter dan 15 meter, maar je voordeel van de onbereden grond is wel weg.
In het midden is goed het spoor te zien dat onbewerkt blijft en waar de Nexat heel het seizoen overheen rijdt.
Ondanks zijn enorme dimensies klapt alles relatief compact op. De wielen draaien 90 graden, net als de cabine.
Een Fendt 942 Vario met Lemken Solitair DT.
Fendt 1050 Vario Gen2 met Eschelböck Biber 92 chipper.
Claas Xerion 4200 Saddle Trac met SGT/Bauer tankoplegger en Bomech sleepslangboom van LU Hendrik Warnke.
Gras maaien met een Deutz-Fahr Grassant 260H.
Deutz-Fahr ontwikkelde in de jaren 90 een zelfrijdende hakselaar en zelfrijdende maaier. Beide werden geen succes. De Grasant werd in 1997 geïntroduceerd.
Het gras wordt intensief gekneusd door een grote cilinder en twee kleinere krimprollen. Vervolgens wordt het weer verspreidt over het land. Het concept werd bedacht in samenwerking met de landbouwuniversiteit Hohenheim.
Het idee van dit concept was dat het gras zo sneller kon drogen en dat schudden en zelfs harken niet langer nodig waren. De praktijk zag het concept niet zitten
De machine heeft 6,20m werkbreedte, bestaande uit twee balken van 3,10m.
De 260H is de opvolger van de eerdere Grasant die in 1996 werd gebouwd. Deze wordt door een Deutz BF6L 913C 6-cilinder met 6,12l inhoud aangedreven die 260 pk levert. De aandrijving is hydrostatisch.
Algemeen wordt aangenomen dat Deutz-Fahr er zo'n 17 heeft gebouwd, al wordt ook een productieaantal van 100 stuks wereldwijd genoemd. Eind jaren 90 kwam de productie weer ten einde. Krone, die eveneens in 1996 hun Big M lanceerde, oogstte veel meer succes.
De maaibalken klappen boven elkaar in en kunnen naar het midden zwenken.
Advertentie

Reacties