Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Gastfoto's van Pleun Boone
Maandag 06 december 2010 Delen
Om even op te kunnen warmen van al het winterweer buiten kijken we in deze fotoserie van Pleun Boone even over de grens. Pleun was afgelopen zomer druk bezig in het Oosten van Duitsland om daar met een heel team, van Tanis Fourages, stro te persen en op te laden. Allemaal voor de klanten in Nederland.

Het stro wordt geperst met vier Krone grootpakpersen. Hiervan hebben er twee een gewone invoer, één een snijinrichting en één een hakselaar (pre-chop). Alle persen zijn van het type HDP. Voor drie van de persen staan Fendt 820 Vario's. De 820 op deze foto, zonder fronthef, is van Tanis Fourages uit Stellendam zelf. De andere trekkers worde gehuurd bij De Vor in Achterveld.

De eigen locatie vanwaar alles gebeurt is Monchhai. Dit is een gehucht naast Dingelstedt am Huy. Daarnaast worden op verschillende plaatsen opslag gehuurd om zoveel mogelijk alles onder dak te kunnen zetten en de reistijd te verkorten. Omdat het soms wel anderhalf uur rijden is naar een perceel, met de vrachtwagen, is dit zeker geen overbodige luxe.





Fendt 936 Vario met een Krone HDP pers, uitgevoerd met een pre-chop hakselaar. Deze hakseld het stro kort voor gebruik als bijvoorbeeld veevoer. Hakselen tijdens het persen is gemakkelijker in de opslag en geeft geen stof op het erf van de klant.

Veel van het stro wordt gebruikt voor het afdekken van bollen en als ruwvoer. Het koolzaadstro gaat veelal naar Agristro waar het wordt verhakseld en verpakt. Bijna al het stro gaat terug naar Nederland. Soms wordt er lokaal wel wat verhandeld aan veehouders. Hooi wordt ook geperst en gekocht van andere boeren en loonwerkers.




Deze Claas Scorpion verreiker kwam als demo.


Voor het laden van de pakken stro wordt onder andere deze Volvo L90F shovel gebruikt. Die wordt gehuurd van Kuiken CE.

Verder zijn er op het bedrijf ook nog twee Ford 8210's III aanwezig om stro te schudden en harken.

De drie Fendt 820's.

Kuhn vier rotor hark.

Fendt Farmer 308LS Turbomatik en een Hawe strohakselaar.


Het stro wordt door allerlei combines gedorst. Dit zijn zowel machines met schudders als axiaalrotor machines en hybride combines. "Er rijden veel Massey Ferguson combines rond die een mooi stro product leveren" verteld Pleun. "Verder zie je ook veel John Deere (voornamelijk kort stro) en een enkele Claas. Opvallend weinig eigenlijk voor Duitsland."

Dit jaar was het stro zowiezo erg kort en bros doordat het overrijp was en verweerd.








Inmiddels wordt het volgende perceel door de combines alweer afgewerkt.

Het opladen van de stropakken met de Volvo L90F shovel en een 7-paks Meijer balenklem. De vrachtwagens zijn van Tanis zelf.



Verder zijn er ook twee Manitou Manireach verreikers aanwezig.

Het stro was dit jaar niet altijd mooi van kleur en kwaliteit. Dat is ook wel aan de klamp te zien.





Fendt 308 met een Elho trommelschudder.











Even verderop wordt ook nog compost uitgereden.







Het land was soms ook weleens nat en vettig. De trekkers moeten dan de vrachtwagens erdoor slepen.

De pakken die bovenop de klamp hebben gelegen gaan naar CNC in Moerdijk voor de champost. Zolang de pakken nog maar enigsinds in vorm zijn kunnen ze worden gebruikt. Een beetje schimmel is dan ook niet erg.




Het meeste stro van deze klamp is naar de bollenteelt gegaan.

Pakken die nat geperst zijn of nat geregend worden bovenop gelegen.
Meer video's op het Agrifoto Youtube Kanaal
Een filmpje van het stro laden.
Advertentie
Reacties
Die balen klem hebben ze zeker met 1 pak verbreed? Omdat hij alleen leverbaar is in 6 klemmen? Zo past het zeker precies op een vrachtwagen?
alleen jammer dat er geen
mf voor staan
De klem is in samenwerking met Meijer gemaakt, de 6-pak klem is een vaste uitvoering, deze is opklapbaar. Dit is om niet voor ieder perceel de klem op een aanhangwagen te moeten leggen.
Inderdaad is hier voor gekozen zodat het goed past bij het materieel, op de voorwagen passen 6 pakken en op de aanhanger 7 pakken.
@REDPOWER
Ik weet niet of dat jammer is, maar er is voor Fendt gekozen omdat de Krone dealer in die regio ook Fendt dealer is. Voor de service ed werkt dat wel zo makkelijk. Dit was voor het eerst dat ik met Fendt reed, een fijne trekker om mee te werken.
Als ik zo dat filmpje zie lijkt het me dat de shovel en balenklem wel erg te lijden hebben onder dat gewicht!
Is een 'balenverzamelwagen' ooit overwogen?
Dat valt wel mee, je moet alleen geen gekke dingen doen als je, zoals hier, met 6 pakken rijdt. Als je dan scherp stuur dan helt de shovel snel over. De shovel kan het gewicht (2.500 kg voor de klem en 3.500 tot 3.900 kg voor de pakken) net aan. Een zwaardere shovel is geen optie vanwege het hogere gewicht.
De balenverzamelwagen is net voor het seizoen verkocht (zie mijn favorieten op YouTube), dit werkt te langzaam. Daarnaast moet je met de verreiker alsnog de vrachtwagens laden, en na een dag met de verreiker is het een genot om met de shovel te rijden, alleen al op de weg! Met bijna 50 km/u!
Dat is best mogelijk, maar dan zit je nog met een extra trekker en een extra man die je nodig hebt. Plus dat er dan nog iemand een hele dag met een verreiker op het land moet rijden. Alleen al het rijden tussen de percelen is geen doen.
Daarnaast speelt ook dat de meest boeren niet zo graag een klamp op hun kopakker hebben, die willen zo snel mogelijk het land kunnen bewerken.
Wanneer de auto's geladen worden voor Nederland, gebeurt dit met de verreikers, zoals op de foto's. Op deze manier kunnen er meer pakken op en/of blijft alles binnen de max. afmetingen. Meestal rijdt er wel steeds een vrachtwagen heen en weer naar Nederland, maar die is wel 2 dagen onderweg, ook omdat ze retourvracht meenemen.
waar is dit in duitsland misschien kan ik dan volgend zomer daar ook eens kijken
volgens mij is de stro race al voor bij of niet ??