Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Harrie Hoeben
Woensdag 19 december 2012 Delen
Veel mensen kennen Harrie Hoeben als de man achter het Wing Sprayer systeem. Onder andere op Twitter is hij erg actief. Aan dit systeem gaat een lange historie van veldspuiten vooraf. We zien oude foto's van oude projecten en toenmalige spuitmachines.

De derde en laatste Unimog met Hoegen Dijkhof veldspuit van landbouw- en loon(spuit)bedrijf Hoeben uit Maarheeze.

De tweede Unimog met een aanhanger met 5000 liter schoonwater en kist voor GBM.

Jong geleerd is oud gedaan. Toen negen jaar oud en nu 32.

MB Trac 900 Turbo met Hoegen Dijkhof veldspuit. Hierop zijn een middelenbak, watertank en luchttank opgebouwd voor inwendige tankreiniging. Tevens dient het als frontgewicht.

Aan de achterkant zie je een klein wiel die de snelheid meet zonder slip.

Startklaar voor de volgende ronde.

Samen met zijn grote broer op de foto.

De grote broer is een DAF trekker die dertig jaar geleden een tweede leven kreeg.

Dertig jaar geleden was de spuit ook al 100% spoorvolgend.

Spuiten met een XR 110 02 dop. Druk en drift prima in orde dertig jaar terug!

De DAF heeft 230 pk, is spoorvolgend, vierwiel aangedreven, 4 wiel besturing, Reo assen, GV 500 vertragingsbak uit een zandwagen eronder, grote trekker banden, 5000 liter water in meerdere compartimenten, 2.25 m spoorbreedte, veel lampen en luchthoorns. De machine werd alleen voor maïs spuitwerk gebruikt in zuidoost Brabant en midden Limburg. Voordelen waren ook onder andere een lange wielbasis en een draaicirkel van maximaal 8 meter buitenkant. De wielen waren speciaal door een robot gelast. Zo kon er op de weg 80 km/uur met 16 km plaatje worden gereden. Na 17 jaar trouwe dienst en zeer weinig onderhoudskosten eindigde hij op de sloop.

Plaats rust.

Douven zelfrijdende veldspuit. De voorloper van de John Deere zelfrijder waar Harrie drie jaar aan heeft helpen ontwerpen.

In actie met drift. Fijne druppels zijn effectief bij het middelengebruik.

De Douven op brede sloffen.

Keuze mogelijkheden met lage of hoge instap.


Op cultuurwielen voor in de bietenteelt.

Dit was de laatste spuitmachine die dienst deed op het loonspuitbedrijf. Een Delvano Hydro-Trac S3000.

Na 27 jaar loonspuiten en elke dag spuiten (hiervoor al tien jaar lang thuis in de fruitteelt thuis gespoten) werd gestopt met de werkzaamheden. Wel veel praktijk en bestuurlijke ervaringen opgedaan bij klanten en 14 verschillende loonwerkers.


Zelf gebouwde zelfrijdende aardappelrooier.

Zoon John aan het rooien.

Een kruising tussen een Ploeger bonenplukker, Grimme DR 1500 getrokken bunkerrooier en met een Struik loofklapper.

De Deutz motor boven het achterwiel.

Cabine en olietank op hun plek.

De dieseltank past ook.

Een beetje veel laswerk en wat slangen aansluiten. Klaar om te rooien!

De twee trekkers op het akkerbouwbedrijf. Twee Deutz-Fahr Agrotron 135's. Beide 141 pk aan de aftakas.

Hier werd het landwerk mee gedaan wanneer er niet werd gespoten.

Zelfbouw drieassige haakarm carrier met een 15 m³ mesttank. De tank en oppikhaak van 30 ton zijn gekocht, de rest zelf gebouwd.

De carrier heeft een drukwisselsysteem. Van 0,7 bar in het land tot 7 bar op de weg. Ook uitgevoerd met een topdrukcilinder, geveerde trekdissel, mechanisch gestuurde eerste as, hydraulisch gestuurde derde as met 'potdicht' kleppen, eigen compressor en aparte vacuümpomp. De tank was 90 centimeter naar voren te verschuiven tijdens het uitrijden op het land. Over de drie assen wordt de volledige vloeistof genivelleerd met slag. De carrier was tot 30 centimeter afgeveerd op alle assen met accumulators.

Een van de MB Trac's in actie op vierkant dubbellucht.

Poseren voor de laatste foto.
Met dank aan Harrie Hoeben voor het beschikbaar stellen van de foto's en het maken van de uitgebreide beschrijvingen.
Advertentie
Reacties
Die Douven spuit is een mooie machine zeg. Die zou als ie nu leverbaar zou zijn best verkocht worden denk ik (met misschien een paar aanpassingen aan de hedendaagse techniek).