Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Kees de Nood I

Vrijdag 21 december 2012

Voor deze nieuwe foto reportage uit de oude doos reizen we af naar Waterlandkerkje, Zeeuws-Vlaanderen. In deze eerste serie van oud-loonwerker Kees de Nood zien we de bietenrooi geschiedenis van het bedrijf van 1960 tot 2000.

foto

De eerste bietenrooier van loonbedrijf De Nood uit Waterlandkerkje was een eenrijige Vicon. Hier zijn geen foto's van maar dit is de tweede machine; een eenrijige Schmotzer met bunker. Deze rooier had een capaciteit van 1 hectare per dag. Op de foto is een Nuffield met de Schmotzer aan het lossen bij nog een Nuffield met vier tons BAV kipper.

foto

Schmotzer en Stoll rooiers waren populair in die tijd en zeer modern. De bediening geschiedde via een kastje met twee joysticks die elektro-magnetische ventielen bediende. Hier wordt ook het blad verzameld voor veevoer.

foto

In 1968 werd de eerste zelfrijder gekocht. Een zesrijige Kuiken (Volvo). Het was dat jaar zeer nat en de getrokken rooiers konden niet rooien.

foto

Op de rooier lag een 1500 CC Volkswagen benzine motor van 38 pk. De rijsnelheid was 1 tot 1,5 km/uur. Op een goede dag kon er drie hectare worden gerooid.

foto

In 1970 werd er op de rooier een drie cilinder Hatz motor gebouwd. Ook de zwad aflegging werd veranderd en het maaimes verwijderd. Er werd nu apart gereden met een Moreau ontkopper. Dit hielp allemaal voor meer capaciteit, die nu op 5 hectare per dag lag. Bij het type BR 750 van Kuiken werden deze aanpassingen ook door de fabriek overgenomen.

foto


foto

Zetor 4011 met een Franquet bietenlader. De Kuiken bietenrooier was erop gemaakt om twee zwaden van zes rijen bieten bij elkaar te leggen. De Franse bietenladers konden deze capaciteit niet aan en werden er dus maar zes rijen tegelijk geladen.

foto


foto

In 1974 werd de eerste zelfrijdende bunkerrooier gebouwd door het loonbedrijf. Deze had een 165 pk DAF motor en de versnellingsbak was afkomstig van een zelfrijdende Vicon rooier. Het rooigedeelte kwam van Matrot.

foto

Half september, in 1974, werd voor het eerst gerooid. Die dag startte in de polder ook een Herriau en een drierijige Vicon bunkerrooier. Zonder problemen werd met de rooier van De Nood 3 hectare geoogst wat veel publiciteit en nieuwe klanten opleverde. De andere rooiers hadden meer problemen.

foto

Hier zijn de bieten al gekopt en is het blad apart afgevoerd.

foto

De rooier had geen doordraaiende aftakas. Wilde je lossen dan moest je de machine eerst vrij zetten.

foto


foto

Omdat het zo nat was kon niet meer met de Moreau ontkopper gewerkt worden en moest er noodgedwongen een ontbladeraar worden gekocht.

foto

Het werd steeds natter. Hier samen met een International B-614 trekker.

foto

Soms waren er meer trekkers nodig..

foto

De eindaandrijvingen waren afkomstig van een Claas Matador combine en veel te licht voor de zware omstandigheden. Hierna zijn er aandrijvingen van een Dominator 100 onder gekomen.

foto

Aandrijfketting van de bodemketting gebroken.

foto

De bieten ontbladeren en koppen met de Moreau. Deze heeft een verticale bladafvoer. Het onderstel is afkomstig van de oude Kuiken/Volvo rooier. In de jaren 60 en 70 werd nog veel bietenblad verzameld en verkocht aan veehouders in België.

foto


foto

Renault en enkelas kipper en een Deutz voor de Moreau kopper.

foto


foto

Nuffield met Carlo Pesci kraan tijdens het inkuilen van het bietenblad.

foto

Het team van Deutz trekkers en de rooier.

foto

In 1981 werd begonnen met de bouw aan een nieuwe rooier omdat er steeds meer werk bijkwam.

foto

In 1981 werd het chassis en de bunker gebouwd en in 1982 de afbouw.

foto

Hier met een La Forge Mini ontbladeraar. Fabrikant Vervaet had de 12 tonner inmiddels in productie genomen en dus werden zoveel mogelijk van hun onderdelen gebruikt; de vooras, motor, aangedreven scharen en meer.

foto


foto

Naast bieten rooien verzorgde het loonbedrijf ook het verladen van de bieten, zoals hier met een Atlas AB 1302C mobiele kraan.

foto

De bietenkopper werd zelfrijdend gemaakt op basis van een oude RVV bietenrooier.

foto


foto

1986, rooier nummer drie.

foto

De machine had een hydraulische rij aandrijving van Claas en ook een Claas vooras. De bunker werd hydraulisch gelost. De rest was mechanisch aangedreven. Rooier nummer twee had een DAF 825 turbo motor en deze een DAF 1160 motor. Allemaal onderdelen afkomstig van Vervaet.

foto

Overgebleven onderdelen van de oude rooier.

foto

Het onderstel en de wielen.

foto

De motor werd verbouwd tot motorpomp voor een beregeningsinstallatie. Kees de Nood bij de pomp die draaide bij een vriend in de NOP.

foto

Detail van de verbinding.

foto

Campagne 1986.

foto

Ook in Zeeuws Vlaanderen zijn er heuveltjes.

foto

Op de wallen van het plaatsje Sluis.
Advertentie

Reacties

Koen
21-12-2012 19:27 uur
prachtig deze oude serie:)
  • Reageer
  • Quote
steef
21-12-2012 20:07 uur
prachtige foto's
  • Reageer
  • Quote
Gerbert
21-12-2012 20:27 uur
Je hebt de foto's een beetje opgepoetst of niet Niels?
Mooi werk, mooie serie.
  • Reageer
  • Quote
Niels
21-12-2012 23:22 uur
Ja dat klopt. Was wel nodig. :). Beetje de randjes wegsnijden enzo.
  • Reageer
  • Quote
ivo_wzvl
21-12-2012 23:26 uur
Mooie serie van een dorpsgenoot, werd in de streek wel volop over gepraat dat ze zelf de rooiers bouwden, en werkten gewoon goed in onze klei. De laatste 2 rooiers waarmee ze rooiden waren gele vervaets, Kees was de enigste die dat voor elkaar kreeg, alle andere vervaet rooiers zijn rood. En inmiddels is dit loonbedrijf gestopt en zijn de rooiers terug rood geworden. Kees was niet vies van iets uitproberen, ik weet nog wel dat ze sterrollen in de afvoerarm gebouwd hadden voor extra reiniging.. :)
  • Reageer
  • Quote
Niels
21-12-2012 23:28 uur
Die gele Vervaets komen in de volgende serie Ivo. En die werken ook nu nog!
  • Reageer
  • Quote
Schrabbekerke
22-12-2012 03:30 uur
IS toch leuk , dat je ziet dat eerst ieder vooruitdenkend loonbedrijf zelf machines bedacht en realiseerde tegenwoordig worden alle machines bijna gekocht en is er weinig tijd en geld om zelf is wat te bouwen.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.