Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Kees de Nood II
Zondag 23 december 2012 Delen
In deze tweede serie met oude foto's kijken we verder naar de bietenrooi geschiedenis van loonbedrijf De Nood in Zeeuws-Vlaanderen. We zien hoe de bunkerrooiers zich verder ontwikkelen in de periode van eind jaren 80 tot het jaar 2000.

Bieten rooien met de derde zelfbouw rooier van loonbedrijf De Nood uit Waterlandkerkje.

Seizoen 1987 was zo droog dat de rooier moeite had om vooruit te komen. Daarom duwde deze klant de bietenrooier voort.


Met de twee zelfbouw rooiers op één perceel.



Even een las karwij.

De bieten worden aan de hoop gereden door een Deutz met Ova kipper en direct door de Atlas kraan opgeladen.

Atlas 1602E.

De transport ploeg voor de bieten van Fa. Bron. De bieten werden naar de CSM fabriek in Breda gebracht. De fabriek in Sas van Gent was inmiddels al gesloten.

Rooien in de nattigheid. Een Deutz D 8006 zorgt voor de afvoer.

De Riecam RBM 300 bietenrooier van loonbedrijf Testers uit Dinteloord in 1989. Prototype met de ringelevator overdwars.

In dezelfde regio. De Hack New Beat van loonbedrijf Hack uit Kruisland.



schaften.

En een reparatie klus.


De Hemos Betarein bietenlader/reiniger in 1993 op de Hemos fabriek in 1993.

Fabrikant CSM wilde de bieten gaan reiniger voor een efficiënter transport. Onder andere ook in Zeeuws-Vlaanderen.

Een demo in 1994, ergens in België. De machine was bedacht in Flevoland en daar werkte hij goed op een verharde ondergrond maar niet in een perceel.

In 1994 werd voor het eerst gerooid met een nieuwe Vervaet 17T. Het was toen niet meer lonend om zelf een rooier te bouwen omdat er ook veel meer electronica bij kwam kijken.

De oude RVV met Moreau ontbladeraar werd vervangen door een zelfrijdende WKM.

De oude en nieuwe rooier.

Er werd een rij om gereden zodat er geen grond tussen het blad viel. Het aantal klanten die het blad wilde afvoeren werd steeds kleiner en in 1997 werd er voor het laatst blad geladen. In 1999 is de WKM verkocht.


Op de kopakker een hoop bieten en een hoop bietenblad.

De Vervaet met een Moreau intergrale ontbladeraar.

Een bietenrooier kerkhof tijdens een vakantie in de DDR in 1991.

Een rooier met opal wielen.


Een gloednieuwe rooier, nooit gebruikt. Kisten met onderdelen op de achtergrond.

De oude zelfbouw rooier van De Nood werd door Vervaet over gespoten.

Met een Vervaet motorkap erop. Als het goed is draait deze rooier nog steeds in België en is inmiddels 30 jaar oud.

Atlas 1304 kraan.

Seizoen 2000 en weer een nieuwe rooier. Nog een Vervaet 17T maar nu met Vista cabine en meer electronica aan boord.

Rijdend lossen in een Werklust zelfrijder, bijnaam 'Max'.


De oude Vervaet belande op een bedrijf in de Oekraïne. Hier staat hij in een perceel van 1000 hectare bieten.

Advertentie
Reacties
Wat super, dat de foto's beschikbaar zijn gesteld en op Agrifoto zijn geplaatst! Bedankt!! (h)
Graag meer van dit soort reportages........:p
Ik weet een vervaet & heyens die wel redelijk lijkt op dat omgespoten exemplaar van de nood. Ook met die typische "laat-je-mobieltje-niet-vallen" open cabinevloer.
IH844: Veel Nederlandse boeren hebben geïnvesteerd in een verharde bewaarplaats en die kun je niet met de maus laden. Darom gebeurt dat hier alleen met de kraan of shovel.