Resultaat 1 van 4 getoond

Gastfoto's van Jasper Janssen

Woensdag 20 februari 2013

We zagen al eerder een Deense fotoreportage van Jasper Janssen, toen hij bij loonwerker Kim Vind werkte. Afgelopen jaar ging hij nog eens twee weken terug om voor de laatste keer mee te helpen in de maïsoogst.

foto

Stel je bent gek van machines en zit op je vrije zondag bij een loonwerker. Wat doe je dan? Foto's maken natuurlijk maar dan moeten de machines wel netjes gepoetst zijn. De drie Claas Jaguars worden gewassen met behulp van een collega.

foto

Het resultaat mag er zijn. Twee Claas Jaguar 960's, beide met tien rijige bekken, en een Jaguar 930 met zes rijige bek.

foto

Een groot gedeelte van de hakselploeg.

foto

Drie generaties Fendt Vario naast elkaar.

foto

Het inkuilen gebeurt onder andere met deze machines: Fendt 933 Vario, Fendt Favorit 920 Vario, Volvo L110G en Liebherr 556 shovels. Daarnaast de Claas Challenger 95E sleeptrekker.

foto

Allemaal Fliegl Gigant ASW afschuifwagens.

foto

Claas Jaguar 960.

foto

Ook in Denemarken verliep het seizoen niet best. Slepen met kettingen was aan de dagelijkse orde.

foto

Ook collega's moesten eraan geloven.

foto

De Volvo shovel kan niet voor- of achteruit.

foto

Met behulp van een Fendt 718 Vario met lier kwam de shovel toch weer op het droge.

foto

'Mijn' Fendt 927 weer voorzien van alles wat er op thuis hoort.

foto

Twee keer Claas in het veld.

foto

De rupstrekker was er niet voor niks.

foto

De Claas Jaguar 960 staat op dubellucht.

foto

Rondom een proefperceel met verschillende rassen maïs hakselen. Hiervoor werd een kuil op het grasland ernaast gemaakt.

foto

Maïs hakselen bij Nederlandse boeren. Toevallig bij een goede vriend van Jasper thuis.

foto

De Joskin silagewagen is de enige silagewagen op het bedrijf, de rest zijn allemaal afschuifwagens. De Joskin wordt alleen tijdens de maïs gebruikt, de rest van het jaar is het een zanddumper, door middel van een wisselchassis.

foto


foto

Fendt 933 Vario met een Fliegl Gigant 288 ASW afschuifwagen.

foto

Fendt 939 Vario met Fliegl drieassige afschuifwagen.

foto

De 939 onder de pijp van de Jaguar 960.

foto

Een paar modderige dagen later.

foto


foto

Fendt Favorit 920 en de Volvo L110G aan het inkuilen.

foto

En toen hield het op. Naar vele poging toch ter plaatsen moeten lossen.

foto

Wat gebeurt er als de rupstractor de wagen niet meer kan trekken? Juist dan vis ik hem weer op en dan trekt die mij eruit met de elastiek.

foto

Zo pik ik de wagens aan. Maar dat valt niet mee als het oog in de modder is gezonken.

foto

Iets wat ze in Denemarken best veel hebben zijn binnen silo`s. Lomp is lastig hoor ik wel eens.

foto

Blijkbaar was ik niet de enige die foto`s maakt. Foto met dank aan een collega.

foto


foto


foto


foto

De Agrifoto sticker on tour (op de koelbox) in Denemarken. De trekkers zijn daar begrensd tot een topsnelheid van 40km/u.

foto

De laatste dag op sleeptouw geweest met de rupstractor. Omdat deze zelfstandig de wagen ook niet door de modder getrokken kreeg.

foto

Helaas, beide vast.

foto

Uiteindelijk kwam het allemaal goed, na meerdere pogingen.

foto

Eindstand van een mooie werkvakantie.

Zo komen we aan het einde van deze fotoserie. Helaas komen we ook aan het einde van Kim Vind Maskinstation. De eigenaar heeft besloten om alleen in het grondverzet verder te gaan en niet meer met het loonwerk.

foto

In december was er dan ook een veiling waar alle machines voor het loonwerk geveild zijn, met een goede opbrengst.
Advertentie

Reacties

Tijger
20-02-2013 15:10 uur
Mooie serie. :D
  • Reageer
  • Quote
sander4295033422
20-02-2013 16:01 uur
waarom zoude ze al die machines verkope toch zonde van het materiaal
  • Reageer
  • Quote
charel
20-02-2013 18:11 uur
Waarom gebruiken ze daar afschuifwagens ipv silagewagens zoals hier gebruikelijk? minder onderhoud of zo?
  • Reageer
  • Quote
xc70
20-02-2013 18:35 uur
mooie reeks
  • Reageer
  • Quote
JJ
20-02-2013 18:37 uur
charel schreef
Waarom gebruiken ze daar afschuifwagens ipv silagewagens zoals hier gebruikelijk? minder onderhoud of zo?

Je stelt de vraag verkeerd. Waarom werkt niemand in Nederland met een afschuifwagen? Binnen 40 seconden 40-45kuub lossen.
  • Reageer
  • Quote
marten7810
20-02-2013 18:54 uur
sander4295033422 schreef
waarom zoude ze al die machines verkope toch zonde van het materiaal
volgens mij is het loonbedrijf failliet gegaan
  • Reageer
  • Quote
charel
20-02-2013 22:49 uur
@JJ: zo kun je het ook zien. Maar waarom zien nederlandse loonwerkers dat dan niet. Zou het met kleinere kuilen/verdeling op de kuil te maken hebben dan?
  • Reageer
  • Quote
JJ
21-02-2013 00:08 uur
@Charel: Ik had reactie niet helemaal goed gelezen. Volgens mij is Fliegl niet echt goedkoop. Er zitten geen doseer walsen in. Dus verdelen gaat niet op nauwelijks. Maar dat doen ze daar met een wiellader met of een tandenbak(gras) of een gewone bak(maïs.) Een kuilverdeler kennen ze daar niet (hier in de buurt waar ik woon trouwens ook niet, heb het nog nooit gezien.) Kleine kuilen kennen ze daar ook zeker. Die heb ik allemaal gezien. En sommige kon je met de Fliegl niet eens in.

@Sander & Marten: Het bedrijf is niet failliet gegaan. De eigenaar heeft besloten om te stoppen nu het nog ging. Omdat die meer tijd wou voor zijn gezin, en de stress beu was. Want hij stuurde het bedrijf eigenlijk in zijn eentje aan. Iets wat je in Nederland haast niet ziet met deze omvang. Daar is die mee naar de bank gegaan. Toen zei de bank zoek de komende 2 jaar dan maar iemand die het bedrijf wil overnemen. Daar had hij geen zin in. En heeft die een calculatie gemaakt van wat een veiling zou opbrengen. Met dat voorstel naar de bank gegaan. Vervolgens een veiling gehouden, die beter opbracht dan verwacht. Resultaat een grondverzet bedrijf met vrij weinig schulden!
  • Reageer
  • Quote
seppe
21-02-2013 19:32 uur
foto's zijn niet zichtbaar
  • Reageer
  • Quote
Niels
21-02-2013 21:31 uur
Kan zijn dat Photobucket een inzinking had maar hier werkt alles prima?
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.