Resultaat 1 van 4 getoond

Gastfoto's van Wouter Schoot Uiterkamp

Zaterdag 04 januari 2014

Wederom een buitenlandse fotoserie op Agrifoto waarvoor we van Canada naar Australië toe gaan. In dat land werkte Wouter Schoot Uiterkamp op 2 bedrijven tijdens de oogst en vervolgens de zaaiwerkzaamheden. Dat gebeurde met enkele enorme machines.

Wouter vertelt over het eerste bedrijf waar hij werkte: "In december 2012 en januari 2013 heb ik in Australië geoogst. Het was een bedrijf van ongeveer 1700 hectare, in midden Victoria, Australië. Er werd met 1 combine gewerkt. De oogst verliep erg rustig door het zeer goede weer."

foto

John Deere 9770 STS combine met een koolzaad pick-up en JD 8430 met 30 ton Dunstan overlaadwagen.

foto

Combine rond een meer.

foto

Tarwe dorsen door de JD 9770 met deze keer een 40 voet (12m) maaibord ervoor.

foto

Graan inname station.

foto

Opslag van het graan bij het inname station.

foto

Kenwood vrachtwagens.

foto

Dorsen van koolzaad.

foto

Het koolzaad wordt gelost in zogenaamde 'fieldbins' van 35 ton.

foto


foto

JD 8430 met een nieuwe (rechtslossende) Dunstan 30 ton overlaadwagen.

foto


foto

Koolzaad lossen vanuit de combine.

foto

Transport van de fieldbins met een Toyota Hilux pick-up.

foto

Transport over de weg. Het afkoppelen van het maaibord kost teveel tijd.

foto

Een volle vrachtwagen met op de achtergrond de boerderij.

foto

De Dunstan overlaadwagen.

foto

Nieuwe JD 7215R. Dit is de spuittrekker, die daarom op breed spoor staat.

foto


foto

Kangaroes in het veld. Deze beesten geven veel overlast.

foto

Goldacres spuit met een 27m spuitboom.

foto

Wassen van de combine.

foto

Ook 's nachts gaat het werk gewoon door.

foto

De dagelijkse tankstop.

En een verhaal over het tweede bedrijf: "In april en mei heb ik op een bedrijf in australië gezaaid. Dit zaaien vond plaats op een bedrijf in midden Victoria, Australië. Op het bedrijf van rond de 3500 hectare worden tarwe, gerst, koolzaad, haver, bonen en lupine geteeld. Het bedrijf werkt sinds enkele jaren met een vast rijpaden systeem op 40ft (12.2 meter).
Daarnaast worden stoppels (in tegenstelling tot buren niet meer verbrand) er worden testen gedaan met variabel kunstmest toedienen. In andere regio's zijn ze hier al verder mee."

foto

Zaaien met een JD 8310RT met JD 1895 Airseeder (pneumaat) van 40 voet (12,2m) en een JD 1910 aircart.

[img=]December 13/31 vullen van de tanks (vloeibare kunstmest en een aantal gewasbeschermingsmiddelen) KAS vaste kunstmest en het zaaizaad (tarwe gerst koolzaad lupinen bonen en haver).jpg[/img]
Vullen van de tanks met vloeibare kunstmest en een aantal gewasbeschermingsmiddelen. Verder wordt er ook zaaizaad bijgevuld. (Tarwe, gerst, koolzaad, lupine, bonen of haver).

foto

De vrachtwagen heeft twee compartimenten voor het kunstmest en zaad. In de trailer staat een tank met vloeibare kunstmest.

foto


foto

GPS scherm en zaaimodule via Isobus. Daarboven hangt een TV tegen het in slaap vallen.

foto

Op dit bedrijf wordt de stoppel niet verbrand maar bij de meeste buren nog wel.

[img=]December 13/36 er wordt gewerkt met een vast rijpadensysteem op 40 foot (12.2 meter) ook de chaserbin, pers en balenverzamelwagen rijden op dit spoor.jpg[/img]
Er wordt gewerkt met een vast rijpaden systeem van 40 voet (12,2 meter). Ook de overlaadwagen, grootpakpers en balenverzamelwagen rijden door dit spoor.

foto

Interrow seeding. Hierbij wordt er tussen de oude rij gezaaid, wat mogelijk is met GPS techniek.

foto

Opkomst van de gerst.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Twee JD STS 9770 combines met Midwest 40 voet maaiborden.

foto

Stro laden met een JD 6330.

foto

Voorraad stro voor de handel op het erf.

foto

Een 'motherbin' van 110 ton die op de kopakker staat als voorraad voor het graan.

foto

Hekwerk verwijderen om de percelen met elkaar te verbinden.

foto

Gips strooien met de JD 8310RT en 6330 voorafgaand aan het zaaien.
Advertentie

Reacties

GPH
04-01-2014 14:08 uur
Prachtige fotos!

Bij de JD airseeder hangt op de ene foto een partij gewichten op de zaaimachine, waarom is dat ? heb dat nog nooit eerder gezien bij zulke airseerders
  • Reageer
  • Quote
DeereDriverStijn
04-01-2014 14:57 uur
Voor GPH:
dat is volgens mij voor de zaai elementen op de juiste koers te houden, de grond is zeer hard en er moet hier precies tussen 2 oude rijen in gezaaid worden, als dat gewicht er niet op hangt zou de machine wel es kunnen gaan driften.

Deze foto's zijn echt PRACHTIG, ongelofelijk gewoon! (h)
Werken ze daar met het JD RTK systeem (vaste antennes) of met M-RTK (SIM kaart)?
  • Reageer
  • Quote
WouterSU
04-01-2014 16:42 uur
DeereDriverStijn schreef
Voor GPH:
dat is volgens mij voor de zaai elementen op de juiste koers te houden, de grond is zeer hard en er moet hier precies tussen 2 oude rijen in gezaaid worden, als dat gewicht er niet op hangt zou de machine wel es kunnen gaan driften.

Deze foto's zijn echt PRACHTIG, ongelofelijk gewoon! (h)
Werken ze daar met het JD RTK systeem (vaste antennes) of met M-RTK (SIM kaart)?

Klopt helemaal wat betreft de gewichten!
Er werd gewerkt met JD-RTK en een eigen basisstation.

  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.