Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Fam. Cammaert II
Maandag 03 maart 2014 Delen
In de vorige serie zagen we oude foto's van het loonbedrijf Cammaert en hun eerste zelfgebouwde bietenrooier. In deze tweede serie zien we de verdere ontwikkelaar van deze rooier en werktuigdrager, die onder de naam Facam en later Riecam bekend werd. Een mooie ontwikkeling in de jaren 60 en 70.
.png)
Gezien het succes van de rooicombinatie besloot Cammaert in 1973 de machine in een kleine serie te laten bouwen en te verkopen onder de merknaam Facam. Dit stond voor Fa. Cammaert.
.png)
Naast de rooier een Fiat met Breston? enkelas kipper.
.png)
Belarus MTZ met een Moreau ontbladeraar.
.png)
De eerste machine uit een serie van vier voor de fabriek van de Ende in Borsele. Deze werd door Cammaert zelf in gebruik genomen omdat de rooicombinatie gegroeid was naar bijna 400 hectare. Teveel voor één machine.
.png)
De Massey Ferguson styling van de motorkap is nog steeds goed herkenbaar.
.png)
Het rooigedeelte was afkomstig van Moreau.
.png)
De wagenrooier nog zonder spijlenband.
.jpg)
Voor de schuur in Borssele.
.png)
.png)
Een detail van de Moreau rooischaren.
.png)
In 1967 kwamen de eerste Franse 6 rijï rooiers naar Nederland. Onder andere het 3 fase systeem van Herriau. Dit was in 1969 voor mechanisatiebedrijf Riemens uit IJzendijke de aanleiding om een werktuigdrager te bouwen. Dit op basis van een Claeys M 103 combine. De merknaam was: RVV 95. Hier een foto van de RVV op een internationale demo in Duitsland, in 1972.
In 1972 wordt de RVV 95 vervangen door een hydraulisch aangedreven machine. Logisch want, de voorraad oude M 103's en MF 500's zal opraken. De SPH 120 is het vervolg. In 1974 besluiten Riemens en Cammaert samen te gaan werken en zo ontstaat: RIECAM.
.jpg)
De Riecam SP 150 met een Moreau ontbladeraar en rooier.
.jpg)
Deze machine is een wagenrooier.
.jpg)
De SP 150 werd zowel als 1 en 2 fase model geleverd.
.jpg)
Riemens en Cammaert zagen meer in de werktuigdrager dan allen bieten rooien. Zo werden er verschillende variaties ontworpen. Hier hangt een Vicon schudeg tussen de wielen een vier rijïge Cramer aardappelpoter achterop. Ook kon er een achttien rijïge bietenzaaimachine tussen de wielen worden gemonteerd.
.jpg)
De kale Riecam SP 150 werktuigdrager. De vooras is inmiddels ook aangedreven.
.jpg)
De motor drijft een powerband aan. De hefinrichting is net zichtbaar.
.jpg)
Hier hangt er een Schmotzer schijvenrooier achter om in 2 fase te oogsten.
.jpg)
De eerste RVV werktuigdrager in 1969. Hierbij wordt nog gebruik gemaakt van een combine aandrijving en motor.
.jpg)
De RVV SPH 120 is volledig hydraulisch aangedreven en maakt geen gebruik meer van combine onderdelen. In 1972 is ook de vooras aangedreven.
.jpg)
De uiteindelijke Riecam SPH 150 in 1975. Niet alleen groter en sterker maar ook meer multifunctioneel. Voor veel meer dan een rooier werd hij echter nooit gebruikt.
Riecam blijft bij de werktuigdrager en ontwikkeld deze verder met modellen als de RWD 160 en 210, RWD 230 en de beroemde RBM 230, een kruising tussen wagen- en bunkerrooier. De RBM 300 wordt de eerste echte bietenrooier van het bedrijf. Met de RWD en RBM werkt Riecam samen met AVR om deze als zelfrijdende vierrijïge aardappelrooier aan te passen. De RBM 230 wordt jarenlang als aardappel- en bietenrooier ingezet tot alleen de bietenrooier blijft bestaan. Met de RBM 300-S en 400-T eindigt de productie en wordt het bedrijf overgenomen door Agrifac.
Met dank aan Kees de Nood voor het scannen en alle tekst en uitleg.
Advertentie
Reacties
Hier kun je echt van genieten, wederom dank hier voor. :)