Resultaat 1 van 4 getoond

Gastfoto's van Marleen Langestraat V

Zondag 05 oktober 2014

Twee iconische aardappelrooiers zien we in het vijfde deel foto's van Marleen Langestraat. Allereerst fotografeerde zij een prachtige Krakei rooier in actie samen met enkele Fords. Vervolgens zien we een Amac ZM 2, waarbij Deutz trekkers het product afvoerde.

foto

New Holland T6030 met een Beco Super 1000 kipper van akkerbouwbedrijf Van Bergeijk uit Hekelingen.

foto

Ford 6700 met een Baselier loofklapper.

foto

De aardappelen worden gerooid door een Krakei 641 aardappelrooier, met ernaast een Ford 7810 Gen III 'Silver Jubilee' met zelfbouw kipper.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Deutz-Fahr DX 4.05 met een Mullié kipper van Elias Biesheuvel uit Simonshaven.

foto


foto


foto


foto

Amac ZM 2 aardappelrooier en D-F Agrotron TTV 620 met een Miedema Prestige 125 kipper van Dick Klok Cultuurtechniek uit Heenvliet.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

Fiat 1000
05-10-2014 20:24 uur
mooie reportage met mooi spul vooral die krakei rooier.Simpel en toch zeer goed rooiwerk. Zeker als het nat is. :)
  • Reageer
  • Quote
charel
06-10-2014 19:30 uur
Zeker, wij rooien sinds 1985 met zo'n zelfde krakei. Bij ons is de axiaal na de 2e mat geplaatst, deze is verlengd. De axiaalbak zit achterop de elevator gebouwd. Als het droog is kunnen we hem zo steil zetten dat we alleen met gladde axiaal rollen kunnen rooien. En het rijdt zo lekker bij met de elevator aan de linker kant. Enige jammere is de ford motor die erop staat. Bij ons was deze na 19 jaar doorgeroest en moest er een andere op.
  • Reageer
  • Quote
Niels
06-10-2014 19:44 uur
Je bent vast niet de enige Charel. Zijn ook gebruikers die er een motor van een 7710 op hebben gezet.
  • Reageer
  • Quote
interfan
07-10-2014 15:40 uur
wij rooien ook al jaren met een krakei en het bevalt nog steeds buitengewoon goed
  • Reageer
  • Quote
charel
07-10-2014 19:23 uur
Ja Niels, al wordt de spoeling wel steeds dunner.
We zijn begonnen met een 6600 motor in 1985.
In 1995 is de machine grondig verbouwd. Axiaalrollen, een extra knik onder in de elevator waardoor de meenemers niet meer zo tegen elkaar geknepen werden en een 7710 kruisblok erop omdat de oude motor niet genoeg vermogen meer leverde voor de extra oliepomp voor de axiaal.
Sinds dit jaar staat er een 6640 motor op met de oude turbo, dus ook weer 100 pk.
Hier in de buurt rijdt er eentje rond met een 6 cilinder motor en een grimme band in de elevator.
  • Reageer
  • Quote
ErnstJan
08-10-2014 08:55 uur
Toch al drie gebruikers bij elkaar zo dus. Voordat ik op Agrifoto kwam kende ik het hele merk niet. Waar werd het gebouwd en is het verdwenen, of in een ander merk opgegaan?
  • Reageer
  • Quote
Niels
08-10-2014 14:45 uur
charel schreef
Ja Niels, al wordt de spoeling wel steeds dunner.
We zijn begonnen met een 6600 motor in 1985.
In 1995 is de machine grondig verbouwd. Axiaalrollen, een extra knik onder in de elevator waardoor de meenemers niet meer zo tegen elkaar geknepen werden en een 7710 kruisblok erop omdat de oude motor niet genoeg vermogen meer leverde voor de extra oliepomp voor de axiaal.
Sinds dit jaar staat er een 6640 motor op met de oude turbo, dus ook weer 100 pk.
Hier in de buurt rijdt er eentje rond met een 6 cilinder motor en een grimme band in de elevator.
Kijk dat is interessant! Lijkt me mooi zo'n 6640 blok. Die past er toch zo tussen? Heb ook weleens een 6610 gezien waar een 40 serie blok in lag. Paste er vrij gemakkelijk in. Die zescilinder lijkt me ook mooi!

EJ: Krakei is begonnen in Rozenburg met de bouw van aardappelrooiers in de jaren 50. De productie is later naar Noord-Holland verschoven en toen overgenomen door Koops uit Middenmeer. Die hebben toen Krakei selectiewagens en voorraadrooiers? verkocht. Als ik op hun site kijk bouwen ze nu alleen nog maar bollenrooiers, wel in de Krakei kleuren.
  • Reageer
  • Quote
charel
10-10-2014 19:11 uur
Ja Niels die motor was het werk niet echt, bij Ford kun je alles gemakkelijk uitwisselen. Het onderblok is blijven zitten en het draaiende gedeelte is vervangen.
Volgens mij is die 6 cilinder al weer uitgerooid voor dit Jaar dus het zal lastig worden om die nog draaiend op de foto te krijgen.

Krakei heeft inderdaad jaren een fabriek in Medemblik gehad tegenover de bowlingbaan en is toen gestopt. Koops uit Middenmeer heeft de productie overgenomen en Vlaming in Zwaagdijk de service. Die liefde/samenwerking heeft maar een paar jaar geduurd en nu kun je bij Koops ook terecht voor service.
Ik geloof dat het laatste type getrokken wagenrooier wel op tekening is gezet dus als je er eentje zou willen laten maken is dat denk ik mogelijk.

Voor de rest bouwde krakei veel van een voorbeeld na, de onze heeft in 1985 op de landbouwrai gestaan en heeft daarna als voorbeeld gediend voor de volgende machines. Er zit ook nogal verschil in de machines betreft wielen. Er zijn er met 2 achter wielen, met twee aan de rechter kant en eentje aan de linker kant en eentje rechts en twee links. Ook zijn ze geleverd met kruipbak voor het rooien van bollen/lelies. Een boer hier in de buurt heeft er een stuk of 4-5 en die zijn allemaal wel een beetje anders.
Vroeger werden ze geleverd met een stalen schakelketting, waarvan het ombussen een tijdrovende en arbeidsintensieve klus was. Wij hebben hem omgebouwd naar riemenketting omdat dit wat productvriendelijker is.


Koops bouwt nu alleen nog krakei selectiewagens en voor de rest netten rooiers en planters voor de bollenteelt in de krakei kleurstelling inderdaad.
  • Reageer
  • Quote
daanfordje
14-10-2014 19:05 uur
Wij hebben 2 krakei rooiers , deze en een 2e die we vorig jaar hebben gekocht . Zijn fijne rooiers en je hebt overal goed zicht op ! :) ;)

En owja Niels , de kipper die achter de 6030 hangt is een super 1000 ipv super 1200 ;) was 't maar een 1200.....
  • Reageer
  • Quote
Niels
14-10-2014 19:25 uur
Ok bedankt Daan ik heb het aangepast.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.