Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Gastfoto's van Marleen Langestraat V
Zondag 05 oktober 2014 Delen
Twee iconische aardappelrooiers zien we in het vijfde deel foto's van Marleen Langestraat. Allereerst fotografeerde zij een prachtige Krakei rooier in actie samen met enkele Fords. Vervolgens zien we een Amac ZM 2, waarbij Deutz trekkers het product afvoerde.
New Holland T6030 met een Beco Super 1000 kipper van akkerbouwbedrijf Van Bergeijk uit Hekelingen.
Ford 6700 met een Baselier loofklapper.
De aardappelen worden gerooid door een Krakei 641 aardappelrooier, met ernaast een Ford 7810 Gen III 'Silver Jubilee' met zelfbouw kipper.
Deutz-Fahr DX 4.05 met een Mullié kipper van Elias Biesheuvel uit Simonshaven.
Amac ZM 2 aardappelrooier en D-F Agrotron TTV 620 met een Miedema Prestige 125 kipper van Dick Klok Cultuurtechniek uit Heenvliet.
Advertentie
Reacties
We zijn begonnen met een 6600 motor in 1985.
In 1995 is de machine grondig verbouwd. Axiaalrollen, een extra knik onder in de elevator waardoor de meenemers niet meer zo tegen elkaar geknepen werden en een 7710 kruisblok erop omdat de oude motor niet genoeg vermogen meer leverde voor de extra oliepomp voor de axiaal.
Sinds dit jaar staat er een 6640 motor op met de oude turbo, dus ook weer 100 pk.
Hier in de buurt rijdt er eentje rond met een 6 cilinder motor en een grimme band in de elevator.
Ja Niels, al wordt de spoeling wel steeds dunner.
We zijn begonnen met een 6600 motor in 1985.
In 1995 is de machine grondig verbouwd. Axiaalrollen, een extra knik onder in de elevator waardoor de meenemers niet meer zo tegen elkaar geknepen werden en een 7710 kruisblok erop omdat de oude motor niet genoeg vermogen meer leverde voor de extra oliepomp voor de axiaal.
Sinds dit jaar staat er een 6640 motor op met de oude turbo, dus ook weer 100 pk.
Hier in de buurt rijdt er eentje rond met een 6 cilinder motor en een grimme band in de elevator.
EJ: Krakei is begonnen in Rozenburg met de bouw van aardappelrooiers in de jaren 50. De productie is later naar Noord-Holland verschoven en toen overgenomen door Koops uit Middenmeer. Die hebben toen Krakei selectiewagens en voorraadrooiers? verkocht. Als ik op hun site kijk bouwen ze nu alleen nog maar bollenrooiers, wel in de Krakei kleuren.
Volgens mij is die 6 cilinder al weer uitgerooid voor dit Jaar dus het zal lastig worden om die nog draaiend op de foto te krijgen.
Krakei heeft inderdaad jaren een fabriek in Medemblik gehad tegenover de bowlingbaan en is toen gestopt. Koops uit Middenmeer heeft de productie overgenomen en Vlaming in Zwaagdijk de service. Die liefde/samenwerking heeft maar een paar jaar geduurd en nu kun je bij Koops ook terecht voor service.
Ik geloof dat het laatste type getrokken wagenrooier wel op tekening is gezet dus als je er eentje zou willen laten maken is dat denk ik mogelijk.
Voor de rest bouwde krakei veel van een voorbeeld na, de onze heeft in 1985 op de landbouwrai gestaan en heeft daarna als voorbeeld gediend voor de volgende machines. Er zit ook nogal verschil in de machines betreft wielen. Er zijn er met 2 achter wielen, met twee aan de rechter kant en eentje aan de linker kant en eentje rechts en twee links. Ook zijn ze geleverd met kruipbak voor het rooien van bollen/lelies. Een boer hier in de buurt heeft er een stuk of 4-5 en die zijn allemaal wel een beetje anders.
Vroeger werden ze geleverd met een stalen schakelketting, waarvan het ombussen een tijdrovende en arbeidsintensieve klus was. Wij hebben hem omgebouwd naar riemenketting omdat dit wat productvriendelijker is.
Koops bouwt nu alleen nog krakei selectiewagens en voor de rest netten rooiers en planters voor de bollenteelt in de krakei kleurstelling inderdaad.
En owja Niels , de kipper die achter de 6030 hangt is een super 1000 ipv super 1200 ;) was 't maar een 1200.....