Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Jan Rijpma III

Zondag 01 maart 2015

Al eerder zagen we op Agrifoto twee oude fotoseries van Jan Rijpma. Die nam hij op zijn eigen bedrijf in Dronten en elders op de prille jonge polder. In deze derde serie met oude dia's zien we nog veel meer moois die gedurende de jaren 70 zijn vastgelegd.

foto

Suikerbieten opladen op de boerderij van Jan Rijpma in 1976 met een Atlas AB 1602D mobiele kraan van J. den Breejen & Zn uit Hoofddorp.

foto

Het beroemde (of beruchte) droge jaar van 1976.

foto

De bieten brachten in dat jaar 50,84 ton per hectare op met een tarra percentage van 13% en 17,25% suiker. De uitbetaling was 107,79 gulden. 1976 was een van de droogste jaren ooit in de geschiedenis. De bieten waren dan ook drie maal beregend.

foto

Wintertarwe zaaien met de Pawnee Piper PH-TOS van Tom van der Meulen uit Oostwold op het bedrijf van Jan. Ergens tijdens de jaren 70.

foto

Maïs hakselen door een New Holland 1770 twee rijïge maïs hakselaar en Massey Ferguson 135 met Schuitemaker silagewagen.

foto

Deze dia's zijn genomen in Wageningen, jaren 70.

foto

Een Fiat 100C rupstrekker in Zuid-Engeland, 1976, genomen op vakantie.

foto

Erachter hangt een Dowdeswell DP1 vijf schaar ploeg.

foto

Proefdraaien met een gloednieuwe International 633 door de broer van Jan Rijpma, Benno, in 1981. De trekker heeft 60 pk. Erachter hangt een Kongskilde? triltandcultivator,

foto

Een heel team van IH trekkers wordt gebruikt om groenbemester in te zaaien na pootaardappelen.

foto

Er wordt eerst geploegd door een IH 744 met twee schaar Rabe Werk wentelploeg.

foto

Een IH 423 op kooiwielen zaait de groenbemester met een Stegsted zaaimachine.

foto


foto

Tarwe dorsen door loonwerker Onno Bakker uit Dronten met een New Holland Clayson M135?

foto

Deze dia's zijn genomen in 1971.

foto


foto


foto

Een vloot aan trekkers van Onno Bakker staan klaar voor het graantransport bij de RIJP (Rijksdienst voor de IJsselmeer Polders). Op de voorgrond staat een Massey Ferguson 35 voor de aandrijving van een graantransporteur. Op de achtergrond links een IH met Miedema kipper, Landini met Miedema, en nog twee IH's beide met Schoots kippers. Rechtsachter staan nog twee IH 946? beide met BAV kippers en een Fiat met BAV kipper.

foto

Een vloot van zeven NH Clayson combines gaat aan het werk in wat op klein Amerika lijkt. De Zuidelijk IJsselmeerpolders.

foto

De bodem was in die tijd nog erg slap. Je moest rijdend lossen want anders gebeurde er dit. Een Deutz met Samon enkelas kipper in de problemen.

foto

Twee vier wiel aangedreven trekkers, een IH 1046? en MF 1080? weten wel raad.

foto

Het graan wordt via een transporteur direct op vrachtwagens gelost. Voor de transporteur staat een IH 644 met Schoots kipper. Een namaak Miedema.

foto

Een drukte langs de weg. Rechtsvoor de 4WD IH 644 voor de Schoots kipper en MF 35 die de graantransporteur aandrijft. Ernaast een Ford 4000/5000 die een tweede transporteur aandrijft. Helemaal achteraan nog een IH met New Holland pers.

foto

Tijd om de stoffige kelen door te smeren met een nostalgisch geel kratje Heineken.

foto

Niet alleen de kipper treft het slecht.

foto

Een Claas Dominator 105 combine van loonbedrijf Maris uit Dronten zakt weg in de slappe slootkant.

foto

Een van de vele NH Clayson 8080s van de RIJP.

foto

Tarwe dorsen in 1974. We zien nog net de kont van een MF 760.

foto

Een zondag in de polder 1974. De vlucht met het zweefvliegtuigje had vast een prachtig beeld gegeven op de zestien! combines in de achtergrond.

foto

King of the hill? Bergbeklimmen op zondag.

foto

Een flinke hooi/strovork. Wat voor trekker zou daar voor staan?

foto

Een imposante rij MF en NH combines van de RIJP en O. Bakker.

foto


foto

Mengwoelen door loonbedrijf Van Damme uit Wieringerwerf bij akkerbouwbedrijf Biemond aan de Ketelweg in Dronten.

foto

Vooraan een Caterpillar D7 en achter een Cat D8? rupstrekker met een zelfbouw drie poots mengwoeler.

foto


foto


foto


foto


foto


foto

Twee Caterpillar D6? rupstrekkers van loonbedrijf Van Arkel met een diepploeg.

foto

Hier wordt een zandlaag in de ondergrond doorbroken.

foto

Het werk vond plaats bij De Regt aan de Ketelweg in Dronten.

foto


foto

County 1124 met een zes schaar Rumptstad rondgaande ploeg van de RIJP.

foto

Genomen in 1974.

foto

Ploegdemonstratie bij de Rijksdienst in 1974. Kuiken uit Emmeloord toont een Volvo BM T 810? met Rumptstad zes schaar van de RIJP.

foto

Een demonstratie van Ford Nederland met een County 1454 en Dowdeswell DP1 zes schaar ploeg.

foto


foto

De RIJP in actie met twee County 1124's met een rondgaande ploeg en Rumptstad cultivator. Ook ploeg een Caterpillar met rondgaande ploegen.
Advertentie

Reacties

manus
01-03-2015 14:22 uur
Wow wel een hele mooie serie!!!
  • Reageer
  • Quote
Yvar
01-03-2015 14:44 uur
Inderdaad een intressante serie!
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
01-03-2015 16:07 uur
Inderdaad dat is weer smullen.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
01-03-2015 17:21 uur
manus schreef
Wow wel een hele mooie serie!!!
Dankjewel Leon voor het kijken.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
01-03-2015 17:23 uur
Yvar schreef
Inderdaad een intressante serie!
Bedankt voor je kommentaar Yvar.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
01-03-2015 17:25 uur
KeesdeNood schreef
Inderdaad dat is weer smullen.
Dank voor je reactie Kees.
  • Reageer
  • Quote
davedebekker
01-03-2015 17:56 uur
koffiemolens aan 't dorsen. Mooi!
  • Reageer
  • Quote
Herman Deuling
01-03-2015 18:52 uur
Aan de uitlaat te zien is die MF met vierwiel aandrijving een 1080, verder een prachtige serie
  • Reageer
  • Quote
Mafex
01-03-2015 19:38 uur
Prachtig dit te zien. Alles ging nog zonder laptop. Problemen werden opgelost met een hamer, knijptang en bahco.

Pff heb wel een laptop nodig om de plaatjes te zien. Hoop op nog meer series uit de oude doos. Kijk nog eens goed achter in de kast Riepma.
  • Reageer
  • Quote
Pascal
01-03-2015 21:21 uur
Wat een geweldige serie! Ik wou dat ik er toen bij was. :)
Wat een geweldige trekkers, vooral die County's!

Ik denk dat de man op de County 1454 John Hull is, hij was de "Chief tractor demonstrator" van County.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
01-03-2015 21:40 uur
davedebekker schreef
koffiemolens aan 't dorsen. Mooi!
Dave bedankt voor je kommentaar.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
01-03-2015 21:47 uur
Herman Deuling schreef
Aan de uitlaat te zien is die MF met vierwiel aandrijving een 1080, verder een prachtige serie

Dank je Herman, Niels dacht ook al dat het een 1080 was, dus zal dat wel kloppen. Dank voor je reactie.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
01-03-2015 22:10 uur
Mafex schreef
Prachtig dit te zien. Alles ging nog zonder laptop. Problemen werden opgelost met een hamer, knijptang en bahco.

Pff heb wel een laptop nodig om de plaatjes te zien. Hoop op nog meer series uit de oude doos. Kijk nog eens goed achter in de kast Riepma.

Claas bedankt, toen ging alles nog mechanisch. Geen Luchtsleutels. Als we vroeger achter in de polder bij de Rijksdienst waren hadden we later beschikking over één draagbare telefoon 5-7 kg zwaar.

Mijn voorraad oude foto's is bijna op misschien nog een kleine serie.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
01-03-2015 22:31 uur
Pascal schreef
Wat een geweldige serie! Ik wou dat ik er toen bij was. :)
Wat een geweldige trekkers, vooral die County's!

Ik denk dat de man op de County 1454 John Hull is, hij was de "Chief tractor demonstrator" van County.
Dank voor je reactie Pascal, een County was in die tijd echt een bezienswaardigheid.
Heb even gezocht op John Hull: Hij heeft een County Tractor boek geschreven : The Best Job Ever van John Hull.
  • Reageer
  • Quote
Niels
02-03-2015 08:32 uur
Rijpma schreef
[..] Dank voor je reactie Pascal, een County was in die tijd echt een bezienswaardigheid.
Heb even gezocht op John Hull: Hij heeft een County Tractor boek geschreven : The Best Job Ever van John Hull.

Ik heb het boek Jan mocht je interesse hebben. Over Nederland heeft hij weinig geschreven. Wel iets over de RIJP. Vooral over de County's op terra tyres.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
02-03-2015 14:09 uur
Dank je Niels, als ik het boek ooit een keer wil lezen kom ik er wel om.
Je hebt je best weer gedaan met alle aanvullende informatie van tekst tot typenummers. Super bedankt!! gr
  • Reageer
  • Quote
Niels
02-03-2015 14:17 uur
Samen komen we er wel. Plus kijkers vinden het altijd fijn mij te corrigeren wanneer ik weer een type heb fout gegokt. ;)
  • Reageer
  • Quote
Denise
03-03-2015 08:25 uur
Mooie serie Jan!
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
03-03-2015 16:09 uur
Dank je Denise, jij lijkt ook al besmet met het fotovirus. Zag net dat je al een eigen website hebt, mooie foto's.
  • Reageer
  • Quote
AriMo
04-03-2015 01:31 uur
Schitterende foto's. Vooral die met het rode en gele materiaal brengen heel veel herinneringen boven.

Was die IH 633 een speciale uitvoering of was de brandstofpomp opgeschroefd? Standaard waren deze volgens mij 52 pk.
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
04-03-2015 11:51 uur
Bedankt Arie voor je reactie.

De IH 633 is een normale uitvoering van max 55 pk (2180 tpm). Met een Fritzmeier beugel.
Motortype D-179. Max vermogen aan de aftakas 50 pk bij 623 tpm.
Gewicht 2250kg. In de latere CASE 3220 (1994) zat dezelfde motor.
  • Reageer
  • Quote
Denise
05-03-2015 16:47 uur
Dank je Jan, dat was ik al een tijdje ;-)
  • Reageer
  • Quote
Tancu
04-01-2016 21:03 uur
Prachtserie, elke loonwerker reed in die tijd in een Mercedes, een 220D gok ik zomaar. ;)
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
04-01-2016 21:46 uur
Tancu schreef
Prachtserie, elke loonwerker reed in die tijd in een Mercedes, een 220D gok ik zomaar. ;)
Dank je Edwin, ik weet niet welke type het was. Die grote kofferbak was wel handig.
:)
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.