Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Rumptstad I

Zondag 28 februari 2016

Vandaag hebben we heel andere fotoserie uit de doos. We zien namelijk oude beelden van machinefabrikant Rumptstad. Nog steeds een bekend merk in Nederland en één die veel voor de mechanisatie heeft betekend. Dat zien we ook duidelijk terug in deze serie.

Eerst even wat over de historie van het merk Rumptstad:

Machinefabrikant Rumptstad werd in 1936 door de familie Van Rumpt opgericht en vestigde zich in Stad aan 't Haringvliet op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee. Vandaar de naam Rumpt-Stad. Daar is het anno 2016 nog steeds actief. De familie Van Rumpt startte als lokale smederij maar ontwikkelde zich tot een van de toonaangevende machinefabrikanten op akkerbouwgebied in Nederland.

Rumptstad heeft in de 80 jaar die het dit jaar bestaat verschillende succesnummers gehad. Dat begon met de één schaar kantelploeg. Het kleirister legde de basis voor het succes van de huidige ploeg. In de jaren 50 maakte deze ploeg grote opgang. De uienrooier met rooischijven werd het eerste internationale succes. Ook de Combiject grondontsmettingsmachine werd veel geïmporteerd. De machine die vandaag de dag nog het meest wordt ingezet is de éénbalkscultivator. Meerdere fabrikanten kopieerde het ontwerp.

In de loop der jaren heeft het bedrijf zich op de grondbewerking gefocust: Wenteploegen en hakenfrezen. Eind jaren 90 stapte het in Netagco, samen met veel andere Nederlandse bedrijven die focus op de aardappelteelt hadden. Dat stopte in 2002, waardoor het weer verder ging in de vertrouwde gele kleur. Het meest bekende product, de wentelploeg met het 480 rister, hielp de fabrikant verder te komen. Ook vandaag de dag wordt op alle Rumptstad ploegen dit rister gebruikt.

In 2015 introduceerde Rumptstad hun nieuwste product: de Optimus wentelploeg. Dit is de uiteindelijke opvolger van het bekende RPV model. Ook houdt het merk zich bezig met de ontwikkeling van machines en tweewielige trekkers voor ontwikkelingshulp in Afrika.

foto

Rumptstad is nog steeds een merk dat veel op ploegwedstrijden te zien is. Dat was eind jaren 60 niet anders. Hier een International McCormick aan het werk met een één schaar kantelploeg.

foto

Zelfs een heuse Rumptstad luchtballon.

foto

De bekende kantelploeg in actie.

foto

Tijdens de wereldkampioenschappen in 1961.

foto

En een twee schaar wentelploeg. Ervoor staat zo te zien een Massey Ferguson 35?

foto

Ook in de jaren 60 werd al een vier schaar wentelploeg gebouwd met ervoor een grote MF 100 serie.

foto

Op de zware grond tijdens een kampioenschap.

foto


foto


foto

Sporen lostrekken met een Fendt en cultivator.

foto

Een flinke cultivator van ruim zes meter werkbreedte.

foto


foto

Een heel stukje verder in de tijd. Een Deutz-Fahr DX met drie schaar Varimax aan het werk.

foto

En achter een Fiat 80-serie.

foto

Fendt Favorit 610S Turbomatik met drie schaar.

foto

Een International? met de Rumptstad cultivator. Een ander bekend product en nog steeds overal in Nederland in gebruik.

foto

Fiat? met een 6m cultivator.

foto


foto

Een bijzondere combinatie. Unimog met 3m cultivator.

foto

Fendt met Rumptstad zaaibedbereider.

foto

En John Deere 30-serie? met 4m zaaibedbereider.

foto


foto

Same Corsaro 70 met Rumptstad hakenfrees.

foto

De machine wordt niet alleen gebruikt om aardappelbedden te frezen maar ook om grasland kapot te frezen.

foto


foto

Ford met twee schaar rondgaande ploeg.

foto

Ook zeer bekend en nog steeds veel aanwezig: De stoppelploeg van Rumptstad.

foto

Wat misschien niet iedereen weet is dat Rumptstad ook pionierde op het gebied van uienrooitechniek. Voorop deze MF 35 is een schijvenrooier gebouwd. Achterop worden ze opgeladen, de grond uitgezeefd en op het zwad gelegd.

foto

Een MF? met vier schaar aan ploegen bij J.E van der Velde in Yerseke, september 1967.

foto


foto


foto

Aanaarder.

foto

MF 65? met twee schaar.

foto

MF 35? met een twee rijïge rijenfrees.

foto


foto

Frezen en poten. Dat gebeurde ook al in de jaren 60. Een MF 165 met hakenfrees en Hassia aardappelpoter van B. Zinkweg uit Numansdorp. Een pionier op akkerbouwgebied.

foto


foto

Dhr. Zinkweg had het idee om in één werkgang te frezen, poten en aanaarden. Dit was in 1968! Het werd geen succes want de MF 165 met 59 PK had veel te weinig vermogen voor de combinatie.

foto

Ook werd met NKG (niet kerende grondbewerking) geëxperimenteerd in de Hoeksche Waard.

foto

Ford met hakenfrees.

foto

Zo te zien een Ford 3000 of 4000?

foto

Zo'n drie rijïge frees kostte in 1968 4.480 gulden. Wilde je er een volleveldsfrees van maken dan kostte de hakenset nog eens 550 gulden. Omgerekend dus ruim 2.000 euro voor een nieuwe machine!

foto

En een MF.

foto

John Deere met hakenfrees.

foto


foto

Ook deze foto zat - om onbekende redenen - in het album. Een Massey-Harris 90 Special combine.

foto

Een JD 4020? grasland aan het frezen. Zo te zien graszaadstoppel waar het hooi van is verbrand.

foto

MF 100 serie met drie schaar ploeg.

foto

En op de zware grond.

foto

De eerder getoonde frontrooier voor uien aan een MF 35.

foto

Hier worden echter rode bieten gerooid.

foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

Verplanke
28-02-2016 15:54 uur
Het is wel duidelijk dat Rumpstad een grote betekenis heeft voor de landbouw in Nederland en ver daar buiten. Die foto van die Massey Harris combine er tussen vind ik ook mooi!
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
28-02-2016 17:47 uur
Prachtige serie en ook mooi om te zien de verschillende ploegbanden die toen gebruikt werden BF Goodrich rijstveld profiel en de Hofka nylabour extra hoog profiel.
Die sleten zo mooi ongelijk af dat je lekker over de weg hobbelde:(:)
  • Reageer
  • Quote
Erik_Koolhof
28-02-2016 17:50 uur
Mooie serie !
  • Reageer
  • Quote
evert
29-02-2016 11:11 uur
Volgens mij zijn er twee tractoren die de sporen lostrekken, ik zie nog een hoofd en twee grote wielen aan de voorkant.
  • Reageer
  • Quote
modest
02-03-2016 19:57 uur
evert schreef
Volgens mij zijn er twee tractoren die de sporen lostrekken, ik zie nog een hoofd en twee grote wielen aan de voorkant.
misschien een sleeptrekker ?
  • Reageer
  • Quote
evert
02-03-2016 23:15 uur
Bestond dat begrip toen al?:)
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.