Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Corne Goedhart II

Zondag 25 december 2016

Met de maaltijd van eerste Kerstdag achter de kiezen gaan we verder met het verhaal van Bolinder-Munktell en BM Volvo maaidorsers, uitgebeeld met foto's van Corné Goedhart. We zien unieke beelden van machines uit heel het land in zwart-wit en kleur.

foto

De Bolinder-Munktell MST 95 van loonbedrijf De Vos uit St. Kruis.

foto

De eerste graanoogst in de Calandpolder bij akkerbouwbedrijf Van 't Westeinde door loonbedrijf Hoondert uit 's-Heerenhoek. Hier was afgelopen september een oldtimer bietenrooidag. We zien twee Munktells combines en een Clayson M103.

foto

Graszaad dorsen met een B-M MST 95 van loonwerker Ko Hoondert.

foto


foto


foto

Een zilveren Bolinder-Munktells MST 93. Vanaf de MST 94 werden de machines blauw met oranje velgen.

foto


foto

De getrokken B-M S 500 van Rijk uit 's-Heerenhoek tijdens een dorsdag.

foto

Met een bijpassende trekker ervoor.

foto

En een een Porsche.

foto

Een B-M 901 met een speciale laag gemonteerde opzakinrichting van akkerbouwbedrijf Langebeeke uit Vrouwenpolder. De opzakinstallatie mest laag worden gemonteerd omdat de machine anders niet in de schuur paste.

foto

BM Volvo S1000 van Roose uit Oostkapelle.

foto


foto

Een B-M MST 95 van loonwerker Willem Huijbrechts uit Westkapelle.

foto

Huijbrechts bouwde in de wintermaanden oprapers voor de verkoop en was daarmee in Zeeland een bekend figuur. Later kwam daar de handel in gebruikte NH Clayson maaidorsers bij.

foto


foto

Een BM Volvo S1000 van akkerbouwbedrijf Gunter uit St. Annaland. Deze machine is nu van Corné.

foto

Bloemenzaad stationair aan het dorsen.

foto

Een B-M MST 751 en MST 93 maaidorser van loonbedrijf Gebr. de Vries uit St. Jacobiparochie eind jaren 50. Op de machines zitten Jan (rechts) en Klaas de Vries. Loonbedrijf A.G de Vries zat in die tijd nog in St. Jacobiparochie, het dorp waar ook Gebr. Kuiken vandaan kwam. Tegenwoordig huist het loonbedrijf in Westhoek.

foto

Graszaad dorsen op Tholen met een MST 95 van loonbedrijf A. Stoutjesdijk uit Tholen.

foto


foto

Een S1000 van akkerbouwer Willem van Doorn uit De Kwakkel.

foto


foto

BM Volvo S1000 A van akkerbouwer Jouke Binnema Wier.

foto

De groen gespoten S1000, ex-Maris, van Jan-Pieter van der Slikke en later van akkerbouwbedrijf Stehouwer uit Swifterbant.

foto

In Engeland bouwde de bekende fabrikant Ransomes uit Ipswich de machines van Bolinder-Munktell voor de Britse markt. De kleur bleef blauw maar de naam werd wel veranderd. Hier de getrokken Viking. Tot 1963 bleef de fabriek wel eigendom van Munktells.

foto

In 1963 werd de hele Zweedse landbouwmechanisatie industrie gefuseerd tot BM Volvo. De S1000 werd ook door Bamford in licentie gebouwd.

foto

Latere Ransomes Crusader en Cavalier machines die het in eigen beheer bouwde. Uiteindelijk stopte het bedrijf volledig in de landbouw.

foto

Blauwmaanzaad dorsen met een BM Volvo S950 van akkerbouwbedrijf Lindenberg uit Dronten.

foto

De S1000 A onderweg van Gunter naar zijn nieuwe eigenaar, Corné, op de weg over de Oesterdam samen met twee Bollinder veteranen: Rinus Knuit en Gideon Karelse.

foto

Een pitstop onderweg.

foto


foto


foto

Thuis gelijk de stoomcleaner erop.

foto

De nieuwe aanwinst op een dorsdag.

foto

Gelijk in actie.

foto


foto


foto


foto


foto


foto

Een praatje tussen de eigenaar (rechts) en de maker van de teksten en verzamelaar. Dit was op de oogstdag in Kamperland in 2011.

foto

De BM Volvo S950 van Corné als bruidsauto in Middelburg.

foto

Oud-loonwerker Gideon Karelse op de S950.

foto


foto

BM Volvo S900 van Tjarko Starke uit Schildwolde. Ook deze machine behoort nu toe aan de collectie van Corné.

foto

Op bezoek bij Marc Verplanke in Zeeuws Vlaanderen. Dit was rond 2000 toen de veerboot nog vaarde.

foto

Alle drie de machines van Corné op een rij tijdens de oogstdag in Kamperland.

foto

En we sluiten af met de liefhebber, verzamelaar, eigenaar en B-M historicus zelf.

Na 1960 kreeg Bolinder-Munktell sterke concurrentie op combinegebied van Claeys en Claas. nadat het merk door Volvo was overgenomen verdween het in de jaren 80 van de markt, wat niet heel verwonderlijk was. De productie van de bekende S1000 bereikte 3.200 stuks tegenover de M103 van Clayson met alleen al 27.000 machines. Van de Claas Matador werden er zo'n 17.000 gebouwd. Het was voor BM Volvo niet langer rendabel combines te bouwen wat ook in de prijs doorschemerde.
Advertentie

Reacties

Gerrit57
25-12-2016 19:57 uur
Een geweldige foto serie.
  • Reageer
  • Quote
Verplanke
25-12-2016 22:14 uur
Na de maaltijd op eerste Kerstdag is deze fotoserie een heerlijk smakelijk toetje. :p
  • Reageer
  • Quote
manus
26-12-2016 11:27 uur
Zeer mooie serie, slagbomen zijn inmiddels weg op de Oesterdam
Afgelopen zomer deze machines nog gezien op Dorsdag Walcheren
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.