Aan het laden
De pagina wordt geladen, je wordt zo doorgestuurd.
Foto's bestellen
Je hebt zojuist een foto toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze nu bestellen of nog meer foto's toevoegen.
Resultaat 1 van 4 getoond
Foto's uit de oude doos van: Corne Goedhart II
Zondag 25 december 2016 Delen
de Vos - St. KruisLangebeeke - VrouwenpolderRijk - s-HeerenhoekRoose - OostkapelleWillem Huijbrechts - WestkapelleGebroeders de Vries - St. JacobiparochieWillem van Doorn - De KwakkelLindenberg - Dronten
Toon 8 items meer
Met de maaltijd van eerste Kerstdag achter de kiezen gaan we verder met het verhaal van Bolinder-Munktell en BM Volvo maaidorsers, uitgebeeld met foto's van Corné Goedhart. We zien unieke beelden van machines uit heel het land in zwart-wit en kleur.

De Bolinder-Munktell MST 95 van loonbedrijf De Vos uit St. Kruis.

De eerste graanoogst in de Calandpolder bij akkerbouwbedrijf Van 't Westeinde door loonbedrijf Hoondert uit 's-Heerenhoek. Hier was afgelopen september een oldtimer bietenrooidag. We zien twee Munktells combines en een Clayson M103.

Graszaad dorsen met een B-M MST 95 van loonwerker Ko Hoondert.



Een zilveren Bolinder-Munktells MST 93. Vanaf de MST 94 werden de machines blauw met oranje velgen.


De getrokken B-M S 500 van Rijk uit 's-Heerenhoek tijdens een dorsdag.

Met een bijpassende trekker ervoor.

En een een Porsche.

Een B-M 901 met een speciale laag gemonteerde opzakinrichting van akkerbouwbedrijf Langebeeke uit Vrouwenpolder. De opzakinstallatie mest laag worden gemonteerd omdat de machine anders niet in de schuur paste.

BM Volvo S1000 van Roose uit Oostkapelle.


Een B-M MST 95 van loonwerker Willem Huijbrechts uit Westkapelle.

Huijbrechts bouwde in de wintermaanden oprapers voor de verkoop en was daarmee in Zeeland een bekend figuur. Later kwam daar de handel in gebruikte NH Clayson maaidorsers bij.


Een BM Volvo S1000 van akkerbouwbedrijf Gunter uit St. Annaland. Deze machine is nu van Corné.

Bloemenzaad stationair aan het dorsen.

Een B-M MST 751 en MST 93 maaidorser van loonbedrijf Gebr. de Vries uit St. Jacobiparochie eind jaren 50. Op de machines zitten Jan (rechts) en Klaas de Vries. Loonbedrijf A.G de Vries zat in die tijd nog in St. Jacobiparochie, het dorp waar ook Gebr. Kuiken vandaan kwam. Tegenwoordig huist het loonbedrijf in Westhoek.

Graszaad dorsen op Tholen met een MST 95 van loonbedrijf A. Stoutjesdijk uit Tholen.


Een S1000 van akkerbouwer Willem van Doorn uit De Kwakkel.


BM Volvo S1000 A van akkerbouwer Jouke Binnema Wier.

De groen gespoten S1000, ex-Maris, van Jan-Pieter van der Slikke en later van akkerbouwbedrijf Stehouwer uit Swifterbant.

In Engeland bouwde de bekende fabrikant Ransomes uit Ipswich de machines van Bolinder-Munktell voor de Britse markt. De kleur bleef blauw maar de naam werd wel veranderd. Hier de getrokken Viking. Tot 1963 bleef de fabriek wel eigendom van Munktells.

In 1963 werd de hele Zweedse landbouwmechanisatie industrie gefuseerd tot BM Volvo. De S1000 werd ook door Bamford in licentie gebouwd.

Latere Ransomes Crusader en Cavalier machines die het in eigen beheer bouwde. Uiteindelijk stopte het bedrijf volledig in de landbouw.

Blauwmaanzaad dorsen met een BM Volvo S950 van akkerbouwbedrijf Lindenberg uit Dronten.

De S1000 A onderweg van Gunter naar zijn nieuwe eigenaar, Corné, op de weg over de Oesterdam samen met twee Bollinder veteranen: Rinus Knuit en Gideon Karelse.

Een pitstop onderweg.



Thuis gelijk de stoomcleaner erop.

De nieuwe aanwinst op een dorsdag.

Gelijk in actie.






Een praatje tussen de eigenaar (rechts) en de maker van de teksten en verzamelaar. Dit was op de oogstdag in Kamperland in 2011.

De BM Volvo S950 van Corné als bruidsauto in Middelburg.

Oud-loonwerker Gideon Karelse op de S950.


BM Volvo S900 van Tjarko Starke uit Schildwolde. Ook deze machine behoort nu toe aan de collectie van Corné.

Op bezoek bij Marc Verplanke in Zeeuws Vlaanderen. Dit was rond 2000 toen de veerboot nog vaarde.

Alle drie de machines van Corné op een rij tijdens de oogstdag in Kamperland.

En we sluiten af met de liefhebber, verzamelaar, eigenaar en B-M historicus zelf.
Na 1960 kreeg Bolinder-Munktell sterke concurrentie op combinegebied van Claeys en Claas. nadat het merk door Volvo was overgenomen verdween het in de jaren 80 van de markt, wat niet heel verwonderlijk was. De productie van de bekende S1000 bereikte 3.200 stuks tegenover de M103 van Clayson met alleen al 27.000 machines. Van de Claas Matador werden er zo'n 17.000 gebouwd. Het was voor BM Volvo niet langer rendabel combines te bouwen wat ook in de prijs doorschemerde.
Advertentie
Reacties
Afgelopen zomer deze machines nog gezien op Dorsdag Walcheren