Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de Oude doos van: Erwin Patijn

Zondag 01 januari 2017

Soms kom je onverwacht pareltjes uit de landbouwtechniek tegen, verstopt in een doos op zolder. Letterlijk uit de oude doos. Dit is geen grote serie maar daarom niet minder interessant. We zien voornamelijk de mechanisatie bij de bietenoogst vastgelegd door Erwin Patijn.

Deze foto's, voornamelijk dia's, komen uit de oude doos van landbouwer Erwin Patijn uit Biervliet. De beelden zijn in de jaren 60 en 80 door hem genomen van de werkzaamheden bij loonbedrijf Gebr. Dieleman uit Biervliet. Erwin hielp daar soms mee in het bietenseizoen.

foto

Enkele plaatjes uit de tijd dat Breskens nog een belangrijke plaats was voor het verladen van suikerbieten. We zien een stoomkraan voor het lossen van de bieten omstreeks 1930. In die tijd kende Zeeuws Vlaanderen een uitgebreid spoornetwerk voor het goederenvervoer. De lijn Breskens was er één zo'n lijn.

foto

Een nog oudere foto van ongeveer 1920. Het schip de Adriana wordt gelost met kunstmest. Boeren kwamen met paard en wagen zelf kunstmest halen, al was het spoor er ook al. Op de achtergrond zie je de stoomkraan staan.

foto

Bieten lossen in de jaren zestig. Die werden toen met netten aangevoerd en gelost.

foto

De bietencampagne in 1960 met trekkers en vrachtwagens. Oude GMC legertrucks onder andere. Die werden in die tijd veel gebruikt. Op het einde van de kade staat nog de oude stoomkraan. Er werd gelost met meerdere kranen en draglines. Op de achtergrond wordt de nieuwe veerhaven aangelegd.

foto

Drukte in de Middenhaven Dam.

foto

Eén van de laatste jaren dat op Breskens bieten verladen werden in 1971.

foto


foto

Daarna ging het richting Sas van Gent. Hier staan trekkers in de rij voor de weegbrug bij de CSM of de 'coöperatie'. Zo werd de Suiker Unie genoemd. Waarschijnlijk is Erwin één van de chauffeurs, hij nam de dia.

foto

Het lossen van de netten met twee kranen tegelijk.

foto


foto

Het lossen kon ook zonder netten, met de kantelbrug. De bieten werden met waterstralen uit de bak gespoten.

foto

Aardappelen poten (of planten in goed Zeeuws Vlaams) door loonbedrijf Gebr. Dieleman met een Landini R7000 en Cramer vier rijïge aardappelpoter.

foto

Net zoals veel Cramers van die tijd is de pootmachine uitgerust met correctors die detecteerde wanneer een lepel leeg bleef en er een poter op deponeerde om missers te voorkomen. De trekker werd geleverd door landbouwmechanisatiebedrijf Leenhouts.

foto

Suikerbieten zaaien met een Zetor 3011 en zes rijïge Becker? zaaimachine.

foto


foto

Bieten zaaien met een Eicher G400 werktuigdrager en Vicon Monozentra twaalf rijïge bietenzaaimachine.

foto

Dit was in de tweede helft van de jaren 60. De eerste Eichers kwamen in 1966.

foto

Aardappelen poten door Aardappelhandel De Feijter uit Breskens in 1979 door een John Deere met Cova pootmachine. Dit gebeurde bij Erwin voor de boerderij. De Atlas 1302C kraan is van loonbedrijf Van 't Westeinde uit Schoondijke.

foto

Links een JD met Vicon pendelstrooier van De Feijter.

foto

De Atlas kraan werd met een brede bak gebruikt om de zakken met pootgoed in te lossen en zo razendsnel de bunker te vullen. Op de achtergrond een Amerikaanse JD uitgerust met HFWD en een cultivator. Helemaal rechts het neusje van een Ford 5000 die werd gebruikt om het pootgoed aan te voeren, eveneens van Van 't Westeinde.

foto

Hetzelfde perceel later dat jaar. Wanneer het te nat was om met de trekker te rijden werd het vliegtuig ingeschakeld. Hier de dubbeldekker van vliegbedrijf Prince uit Zonnemaire.

foto


foto

Tarwe dorsen met een New Holland Clayson M135 van akkerbouwer Kees van Belois.

foto

Aardappelen rooien door Gebr. Dieleman met de Landini en een twee rijïge Amac rooier. Ernaast een Massey Ferguson met kipper.

foto

Bieten rooien met de Eicher werktuigdrager en een één rijïge rooier die werd gebouwd door WKM.

foto

Lossen in een Breston kipper. De rooier is één van de eerste machines aangezien het rooigedeelte later rood werd. Ook deze combinatie is van Dieleman. De bekende rooierfabrikant WKM bouwde ongeveer 150 van deze rooiers voor Eicher, gebaseerd op het Stoll kopsysteem. In totaal zijn ongeveer 300 machines geproduceerd.

foto

Bieten rooien met de Landini R7000 en Kleine Automatic 5000 rooier. Erachter een niet veel geziene Nuffield.

foto

Erwin is hier even niet de fotograaf maar de chauffeur.

foto

Een jongere Landini R5000 met Stoll C45 bunkerrooier van Dieleman. Ervoor de Zetor 3011 als sleeptrekker.
Advertentie

Reacties

Gerrit57
01-01-2017 19:33 uur
Schitterend gewoon.:D
  • Reageer
  • Quote
Bollenbouwer
01-01-2017 19:54 uur
Prachtig!
  • Reageer
  • Quote
ChristV
01-01-2017 22:11 uur
Mooi om te zien
  • Reageer
  • Quote
manus
02-01-2017 11:17 uur
Zeer mooie serie met toch wel trekkers die je niet veel meer ziet.
  • Reageer
  • Quote
Verplanke
02-01-2017 15:29 uur
Schitterend om deze foto's te zien!
  • Reageer
  • Quote
bolinder
02-01-2017 16:12 uur
Prachtig eerste foto SBM L3 stoomtram Breskens-Maldegem laadwagon 3 bieten waren belangrijk en voor nederlandse fabrikanten was het te overzien om machines te verbeteren of zelf te ontwikkelen, de cooperatieve in Sas van Gent was de eerste Nederlandse suikerfabriek verder iedereen de beste wensen voor 2017 groeten corne
  • Reageer
  • Quote
chriskonings
02-01-2017 18:55 uur
Poehee,....dit brengt wel erg veel herinneringen boven water. Uuuuren kijken naar sproeivliegtuigen. Aankomen in de haven van Middelharnis en daar "de bietencampagne" in volle gang zien. Maar ook op de Hoekse Waard (Puttershoek en de suikerfabriek).
Digitaliseren van dia's en foto's loont echt !
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
06-01-2017 20:57 uur
De amerikaanse JD stond op dubbellucht en er achter ging een 6 M brede kongskilde triltand om klaar te leggen.
Inderdaad Chris loon het maar het is soms ook veel werk deze heb ik schoon gemaakt en opnieuw gedigitaliseerd de foto,s uit Breskens zijn van fotograaf/verzamelaar die alles in en rond breskens vast legt.
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.