Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Bram Brouwer

Zondag 10 december 2017

We zijn beland in de donkere dagen voor kerst. Een ideaal moment om te starten met de befaamde 'uit de oude doos' fotoreportages. We starten met prachtige plaatjes en een mooi verhaal van loonbedrijf Stoffel Brouwer uit het Zeeuwse Oostkapelle.

foto

Al deze foto's zijn van het loonbedrijf van Stoffel Brouwer, de vader van Bram Brouwer. Hij begon in 1953 in Oostkapelle, op Walcheren, een loonbedrijf. Hier het machinepark in 1958. Op de voorgrond een David Brown 880 met new Holland pers, Claeys MZ, Claas SF en een Claeys M103 met opzakinrichting.

foto


foto


foto


foto


foto

Een Fiat SOM 50 met Vicon Acrobat hark voorop en Jones balenpers.

foto

De nieuwe Claeys M103.

foto

En Claeys MZ combine.

foto

En de Claas SF.

foto

Graan dorsen met de Claas SF.

foto


foto

Vlas trekken met de DB 880 en een Union vlastrekker.

foto

Graan dorsen met enkele M103 combines. Begin jaren 60 waren deze al voorzien van een graantank.

foto


foto


foto

Een andere activiteit van loonbedrijf Brouwer was bieten rooien. Halverwege de jaren 60 werd met 3 Stoll C45 1 rijïge rooiers geoogst. Ze worden getrokken door de Fiat SOM 50, een Massey Ferguson 65 en een Hanomag Granit.

foto

De Hanomag is voorzien van een Sirocco trekkerjas. Een luxe in die dagen maar zeker geen overbodige.

foto

De MF 65.

foto


foto


foto


foto

Afgevoerd werd er door een Deutz D40 met een zelflossende wagen. Het is geen JF. Misschien een Krone?

foto


foto


foto


foto

Terug naar het dorsen.

foto

De Claas SF is inmiddels vervangen door een Claas Matador Gigant. Toentertijd de tegenhanger van de M103.

foto


foto

We maken even een sprong vooruit in de tijd. Graszaad dorsen halverwege de jaren 70 met een New Holland Clayson 1550 en M140.

foto

In totaal bestaat de vloot uit 1 Clayson 1550 en maar liefst 4 M140 machines. Allemaal zijn ze met dubbele oprapers uitgerust.

foto

Lossen op een DAF 160 vrachtwagen van Wegtransport Middelburg.

foto

Iets nieuws: Een Atlas 512 achterop een Fordson Major.

foto

De DB 880 met een Krone 4 ton mestverspreider. De Atlas mag de mest laden.

foto

Bieten laden op een vrachtwagen in de jaren 70. Er worden geen netten meer gebruikt.

foto

En grond laden.

foto

Terug naar het bieten rooien in de jaren 60.

foto


foto


foto


foto


foto

Dat het de jaren 60 betreft zien we aan het lossen. Op de wagen liggen namelijk netten, aldus Kees. Voor de wagen een MF 65.

foto

Deutz D40 met 2 DAF wagens op weg naar de kade in Middelburg waar ze gelost werden in het schip met bestemming de CSM of de Coöperatief in Sas van Gent. In de volksmond werd die laatste de 'koper'n' genoemd.

foto

Tarwe zaaien met de Deutz D40 en Saxonia zaaimachine.

foto

De Deutz D40 aan het 'slechten'. Slechten is Zeeuws Vlaams voor cultiveren.

foto


foto

Op de achtergrond een vlietberg.

foto

Tarwe dorsen met 4 machines. De eerste M103 (rechts) heeft nog een opzakinrichting.

foto


foto


foto

Poseren voor de werkplaats van Brouwer met de Ford Taunus 20 M.

foto

Een nieuwe New Holland 278 opraappers.

foto

Met ervoor de Deutz D40.

foto


foto

Zo werd stro geladen in die tijd. Opsteken met 2 man.

foto


foto


foto

Deze jongedame had blijkbaar meer belangstelling voor de fotograaf dan om te helpen met stro laden.

foto


foto

Even tijd voor een pilsje bij de Claeys M103. In 1978 werd het bedrijf overgenomen door loonbedrijf Lein Brasser uit St. Laurens. Bram Brouwer, de zoon van eigenaar Stoffel Brouwer, ging verder in het grondverzet. Hij is hiermee gestopt in 2015.

foto

Bij de foto's zat ook een folder van een Krakei aardappelrooier die was te gebruiken als bietenrooier. In de tweede helft van de jaren 70 heeft onder andere Amac en andere geprobeerd bieten te rooien met hun aardappelrooiers. Op zeer lichte (zand)grond kon dat maar op iets zwaardere grond was de reiniging niet effectief. Er zullen er maar enkele gelopen hebben en het was geen succes. Na enkele jaren hoorde je er niet meer van.

Met dank aan Bram Brouwer voor de foto's, Corné Goedhart voor de informatie en Kees de Nood voor het scannen en de tekst.
Advertentie

Reacties

KoosvdPloegh
10-12-2017 16:13 uur
Is de stroauto van C de Visser de voorloper van Gebr de Visser en nu Kees de Visser?
  • Reageer
  • Quote
Erik_Koolhof
10-12-2017 17:13 uur
Prachtig
  • Reageer
  • Quote
bolinder
10-12-2017 17:45 uur
Leen je hebt helemaal gelijk kees is naar zijn opa Cornelis genoemd en nu heefd Kees de fourage handel overgenomen,maar achter het stuur zit Johan de Visser en zijn zoon Pieter heefd ook een fourage handel.
  • Reageer
  • Quote
niewiem
11-12-2017 08:42 uur
Prachtig. Wat is een vlietberg ?
  • Reageer
  • Quote
Rijpma
11-12-2017 12:31 uur
Prachtige fotoserie.
  • Reageer
  • Quote
bolinder
11-12-2017 12:48 uur
Ed vlied is een oud woord voor vloed toen er nog geen goede dijken of soms zelfs helemaal geen dijken waren,werden op laag gelegen gebieden bergen gemaakt om bij vlied(dus vloed dat is hoog water eb is laag water)te kunnen vluchten tot het weer eb werd op zulke bergen stond van oorsprong een soort hut voor beschutting men beweerd dat die bergen soms al 800 jaar oud zijn ik weet dat er kort na de oorlog een paar afgegraven zijn,maar dat hoef je nu niet meer te proberen ze zijn allemaal bescherm je zult er gewoon omheen moeten boeren,je mag er wel schapen op laten grazen.
  • Reageer
  • Quote
niewiem
14-12-2017 08:14 uur
Bedankt, bolinder. Wij in Limburg hadden natuurlijk niet dat probleem maar toch hebben we heuvels. ( grapje ) Onze boerderij lag aan de Maas en bij hoog water moesten we ook wel eens een provisorisch dijkje bouwen maar de enige die we moesten evacueren was de waakhond want zijn hok liep net onder.:)
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.