Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's uit de oude doos van: Andre Maljaars

Zondag 17 december 2017

Vorige week zagen we de eerste oude doos serie. Nu volgt het afsluitende deel 2. In 1978 werd loonbedrijf Brouwer door collega Brasser overgenomen. We zien in deze serie het vervolg van het bedrijf, gemaakt door medewerker André Maljaars.

foto

Een Claeys M103 van loonbedrijf Brouwer uit Oostkapelle. Even tijd voor een pilsje. In 1978 werd het bedrijf overgenomen door loonbedrijf Lein Brasser uit St. Laurens. Bram Brouwer, de zoon van eigenaar Stoffel Brouwer, ging verder in het grondverzet. Hij is hiermee gestopt in 2015. (Foto: Bram Brouwer).

foto

De volgende foto's komen uit de privécollectie van André Maljaars. André kwam in de tweede helft van de jaren 70 bij Brouwer in dienst en is meegegaan naar loonbedrijf Brasser in St. Laurens. Hier een New Holland Clayson 1545.

foto

Graszaad dorsen met een NH Clayson M140.

foto

De 2 combines samen in actie.

foto

Lossen bij een Deutz D 10006 met Miedema 12 ton kipper.

foto


foto


foto

Bij Brasser schuwde men het niet om zelf iets te bouwen, zoals deze hydraulisch opklapbare schoffelmachine (kapmachine op zijn Zeeuws Vlaams) voorop een Ford 4000.

foto


foto


foto

Deze Delvano zelfrijdende veldspuit, waar André chauffeur op was, was meegekomen van loonbedrijf Brouwer. Evenals een Hanomag met Hoegen Dijkhof opbouwspuit, die we later nog zien. Voorheen deed men bij Brasser geen spuitwerk.

foto


foto


foto


foto

De eerste bunkerrooier van loonbedrijf Brasser was een gebruikte zelfbouw machine. De Deutz D 10006 met Larfoge ontbladeraar voorop en achterop een poetseras rijdt vooruit. Deze Deutz was in de tweede helft van de jaren 70 door Brouwer nieuw gekocht met een Franquet opbouw-rooicombinatie bij Van Gemeren in Aagtekerk. Van Gemeren was destijds Deutz dealer en importeur van Franquet.

foto

De bunkerrooier heeft aangedreven rooischaren van Moreau en diepteregeling. De motor is een DAF 575 Turbo met 165 pk. Ernaast een International met Miedema? kipper.

foto

De poetseras, merk onbekend, achter de Deutz trekker.

foto


foto


foto


foto

In die tijd werden de bietenkoppen nog volop gebruikt als veevoer, dus er moest een kop apparaat komen met bladbunker. Die bouwde ze bij Brasser zelf. Een zelfrijdend chassis werd gebouwd met als aandrijving een Ford 5000. Hij is uitgerust met een Moreau kopper en achterop een bladbunker.

foto

De bouw van deze machine.

foto

Op de achtergrond de Hanomag met opbouw HD spuit, waar eerder over werd gesproken.

foto


foto


foto


foto

Helaas geen actiefoto's van deze bijzondere machine.

foto

Grondverzet tijdens het aanleggen van een haven op de Haringvreter. Een eiland in het Veerse Meer. Het materiaal bleef daar staan en iedere morgen vaarde men met een bootje vanuit de haven van Veere naar het werk. We zien de Deutz D 10006, Ford 8600 en een Fiat 80-serie met dumpers.

foto

Dat het eiland in een meer ligt is goed merkbaar.

foto


foto


foto

Het bootje waarmee de mannen naar het werk voeren. Normaal gesproken kwam men 's avonds weer terug maar, bij mist is het weleens gebeurd dat mensen de weg kwijtraakte en in Kamperland (Noord-Beveland) aankwamen, aldus André.

foto

Aardappelen poten met de Fiat trekker en een Gruse pootmachine met grote bunker.

foto


foto


foto


foto

Dezelfde Fiat met en nieuwe New Holland 286 pers aan het werk.

foto

Bieten zaaien met een Ford 4000 en 12 rijïge Hassia zaaimachine.

foto

Er bovenop zijn granulaatstrooiers opgebouwd voor het toedienen van Temik.

foto

De volgende rooier was een Vervaet & Heyens met 12 ton bunker en ook een Laforge ontbladeraar.

foto


foto

Deze had geen scalpeurs maar een per rij aangedreven kooimaaier (zoals een gazon duwmaaier). Dit werkte perfect maar was een zware en relatief veel onderhoud vragende constructie.

foto


foto


foto


foto

De volgende rooier was een Vervaet 17-T. Op de voorgrond staat een Riecam RBM 300 rooier van collega Wisse uit Meliskerke.

foto


foto

Vlas trekken met een Depoortere voortrekker. Deze werden in eerste instantie gebruikt om de eerste ronden te trekken. Daarna werd er verder met de getrokken machine gewerkt.

foto


foto


foto


foto

Een Wühlmaus 2011 aardappelrooier met opgebouwde Fiat 640? voor de aandrijving.

foto

Ernaast een Deutz met Miedema enkelas kipper.

foto

En de Deutz D 10006 met Miedema 12T kipper.

foto


foto


Met dank aan Bram Brouwer en André Maljaars voor de foto's, Corné Goedhart voor de informatie en Kees de Nood voor het scannen en de tekst.
Advertentie

Reacties

manus
17-12-2017 17:30 uur
Mooie Zeeuwse serie :7
  • Reageer
  • Quote
nh_m135
17-12-2017 20:24 uur
hele mooie reeks met prachtig materiaal
  • Reageer
  • Quote
Erik_Koolhof
18-12-2017 07:47 uur
Genieten dit
  • Reageer
  • Quote
niewiem
18-12-2017 11:19 uur
Super. Goed leermateriaal voor de (verwende) jeugd. Ik ben blij dat ik nog wat van die tijd heb meegemaakt. Het vormt je :)
  • Reageer
  • Quote
Herman Deuling
18-12-2017 16:40 uur
Prachtig mooi
  • Reageer
  • Quote
KeesdeNood
18-12-2017 17:37 uur
Zeker Ed maar dat zal de generatie voor ons (die nog veel met de hand deden) ook gedacht hebben toen ze ons bezig zagen.
Ik vraag me wel eens af waar hebben we (ik) het lef vandaan gehaald om aan zo,n rooier te beginnen en dan in een seizoen als 74. Jaren lang overdag rooien s,avonds en s,nachts sleutelen om de volgende dag weer op tijd te vertrekken.
Wat een genoot was het dan in 1994 om met een van de eerste Vervaet 17 T rooiers te rijden thuis komen aftanken ,vet in de pot ramen spiegels en lampen schoonmaken (standaard procede bij ons ) en naar thuis zelden of nooit een probleem en de andere morgen om half 7 weer vrolijk te vertrekken.:7
  • Reageer
  • Quote
niewiem
19-12-2017 07:50 uur
Dat bedoel ik, Kees. Je weet dat het ook anders kon en ging.En dat weet de hedendaagse generatie niet. Die weten niet wat echt beulen is zoals jij het ook omschrijft.Nu mekkeren ze al als de airco het eens een keertje niet doet. Laat ze maar eens een dagje in de bakkende zon en stof op die Clayson zitten dan komen ze misschien weer met beide voetjes op de grond :)
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.