Resultaat 1 van 4 getoond

Foto's van Erik Koolhof I

Donderdag 23 augustus 2018

We starten eind juli in de NOP. Daar zien we hoe kleine baaltjes stro werden gemaakt. Vervolgens steken we het kanaal over. Daar was de graanoogst begin augustus in volle gang. Naast tarwe werd er ook hooi geharkt en in grote balen geperst.

foto

Steyr 4125 Profi met Quicke Q55 voorlader, Meijer balenklem en platte wagen van Agri 2B uit Bant.

foto

Case International 956XL met Lely Welger AP 830 pers en Meijer Limo verzamelwagen van Agri 2B.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Deutz-Fahr Agrotron K met Quicke Q56 voorlader en Meijer balenklem.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Vervolgens bevinden we ons nabij Ashford, in graafschap Kent. Een John Deere 7530 is bezig koolzaadstro om te gooien met een Reiter Raspiro bandhark.

foto


foto

JD 6820 met Fella hark.

foto


foto


foto


foto

Waarna er grote balen worden geperst.

foto

Door een JD 6210R met Massey Ferguson 2270 grootpakpers.

foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto


foto

Stoppelbewerking in de buurt van Gloucester, graafschap Gloucestershire.

foto

Een Challenger MT855C met Väderstad TopDown 700.

foto


foto


foto

New Holland TX 36.

foto


foto


foto


foto


foto


foto

Renault Temis 550X met AS Marston kipper.

foto


foto


foto

Renault Ceres 75 met maaibordkar.

foto

Claas Lexion 770 Terra Trac met 1050 Vario maaibord.

foto


foto

De boer kijkt toe vanuit zijn klassieke Landrover terwijl de loonwerker zijn tarwe dorst.

foto

Ook in het Verenigd Koninkrijk is het gortdroog.

foto


foto


foto

Fendt 828 Vario S4 met Rolland 22-32 Turboclassic kipper.

foto


foto


foto


foto


foto

Weer eens iets anders dan die platte polder.

foto


foto


foto


foto


foto


foto
Advertentie

Reacties

KeesdeNood
23-08-2018 15:43 uur
Inderdaad iets anders dan onze polders prachtig Erik:7
  • Reageer
  • Quote
manus
23-08-2018 17:47 uur
Mooie serie Erik
  • Reageer
  • Quote
charel
23-08-2018 21:42 uur
Die Engelse kippers vind ik er toch altijd maar een beetje onderontwikkeld uitzien, gek dat een beco, veenhuis daar geen voet aan de grond krijgen.
  • Reageer
  • Quote
niewiem
24-08-2018 07:48 uur
Heeft dat niet met gewicht en afmetingen te maken, Niels ?
  • Reageer
  • Quote
Niels
24-08-2018 10:14 uur
Die 'discussie' hebben we hier al vaker gevoerd. Deels heeft dat zeker met gewicht en afmetingen te maken ja Ed. Ook bij jullie in Polen zijn de meeste kipwagens veel simpeler. Charel, je moet begrijpen dat Nederlanders écht knettergek zijn. Die kopen kiepers van €85 tot €130.000. Wie op de wereld doet dat? Ik ken ze niet! Kiepers zijn heilig en een verlengstuk van de pielemuis voor sommige akkerbouwers. In basis blijft het een rechthoekige bak met wielen waarmee je product van A naar B brengt. Naarmate je meer hoogwaardig product vervoert (aardappelen, uien) ga je ook kritischer kijken.

Bij graan is die urgentie 0. In Duitsland heb je Krampe maar het meeste graan wordt nog gewoon door 4-wielige schammel wagens vervoerd. In Oost-Dld bedrijven van 1000en ha's maar die rijden gewoon met HW's van Fortschritt die al sinds de jaren 70 mee gaan. Dat geldt ook voor Engeland. Bij aardappeltelers zie je luxere kiepwagens maar gemiddeld is het ook allemaal zeer eenvoudig spul. Over banden en bandendruk wordt meestal niet eens gesproken.

Tot slot heb je dan nog de wegenverkeerswet wat Ed ook al aanstipt. Een volle 14 tonner bergop krijg je 300 pk al stil mee dat snapt een Nederlander niet die vrolijk 110 pk voor een 20 tonner zetten. De eisen zijn overal veel strenger qua belading. In NL lopen we 60 jaar achter en die achterstand wordt nu voorzichtig ingehaald.

My 2p worth ;)
  • Reageer
  • Quote
modest
25-08-2018 20:14 uur
Interessant !
  • Reageer
  • Quote

Vul hieronder je gegevens in om een reactie te plaatsen.

Door het plaatsen van deze reactie ga je akkoord met het opslaan van bovenstaande gegevens. Hieronder valt ook je IP-adres om eventueel misbruik tegen te gaan.