FOTO'S UIT DE OUDE DOOS VAN: LANDBOUWMECHANISATIE III

Door Niels in Ingekomen Foto's, zondag 5 januari 2020 14:00

We duiken de historie weer in en snuffelen door de nummers september en november 1963. Veel interessante onderwerpen passeren de revue. Van slootonderhoud tot grondverbetering. Maar, wat de denken van de historie van het maïs hakselen?
Voor deze fotoseries ben ik op zoek naar oude nummers van Landbouwmechanisatie. Het gaat om de jaargangen vanaf 1950 tot en met 1964. Mag eventueel ook te leen, zodat ik de tekst bij de foto's kan plaatsen. Mailen kan naar info@agrifoto.nl.

image
Onder de kop 'Machines op cultuurtechnische werken in Nederland' worden verschillende grondverzetmachines besproken en hun taak binnen de landbouw. Hier wordt een kavelsloot verruimd door een 50 PK wieltrekker met aangebouwde kraan. Deze is van Constructie Verschoor uit Almkerk. Dit bedrijf zou later uitgroeien tot het merk Conver.

image
De aanleg van een kavelsloot met 300l dragline. De Boom BM9 dragline is van de firma Eekels uit Amsterdam. De trekker een Nuffield? met enkelas dumper. Beter bekend als 'klapkar'.

image
Grof grondverzet met een Caterpillar scraper. De bulldozer is er om hem voort te duwen.

image
Grondtransport met kipwagen. De kosten bedroegen 8 gulden per uur.

image
Het alternatief is een GMC vrachtwagen. De kosten hiervan bedragen 12 gulden. Hij wordt geladen door een Ruston Bucyrus 22-RB dragline.

image
De teelt van snijmaïs heeft in 1961 zijn intrede gedaan in Nederland. Inmiddels is het 1963 en is meer bekend over het oogsten van dit gewas. Daar zijn nieuwe machines voor beschikbaar. We zien een Fordson Major hakselen met een Kölastar hakselaar en wagen. Dit is een grashakselaar met een voorzetstuk voor maïs.

image
Systeem Teela op een hakselaar No. 33 van New Holland.

image
Een Same 240 met aangepaste JF hakselaar en hakselwagen.

image
Deze JF FH is eveneens uitgerust met een Teela voorzetstuk.

image
Een International McCormick met Kidd Rotaflail hakselaar uit Engeland. Met het 'duwstuk' voorop de trekker worden eerst de rijen maïs platgedrukt.

image
Schuitemaker wagen met verdeelhaspels die lost in een sleufsilo.

image
LFE Opti-Mist stalmeststrooier die lost op een 'grondkuil'. Het product wordt door de meststrooier verdeeld.

image
En dan de kuil aanrijden, met kleine baaltjes stro als keerwand. Let ook op de tuinbouwtrekker met frees voor het bijwerken van de kantjes.

image
Taarup hakselaar met Teela-voorzetstuk.

image
Lossen met de hand.

image
Aandacht voor Claas, die in 1963 25 jaar maaidorserproductie vieren. Ook is de fabriek in Harsewinkel me 2,1 hectare uitgebreid. De capaciteit ligt nu op 100 tot 200 maaidorsers per dag, afhankelijk van het type. Zo schrijft LM.

image
Tot slot een mooie foto van Fordson. Een maand eerder dan vorig jaar heeft de Nederlandse Ford Automobiel Fabriek zijn 1000e trekker van het jaar afgeleverd. Op 31 juli 1963 werd deze Fordson Super Major afgeleverd aan de Fa. A. Cammeraat uit Moerkapelle. Dit mechanisatiebedrijf had ook een eigen loonbedrijf met 8 trekkers en 6 zelfrijdende maaidorsers. Leverancier was 'Official Ford Tractor Dealer' Van Niel in Hoofddorp.

image
Op de voorpagina van het novembernummer deze mooie foto van een IH Farmall aan het ploegen. Ergens in Noord-Brabant.

image
Ook in november vinden we een artikel over cultuurtechnische werkzaamheden. Er is onder andere aandacht voor grondverbetering in de Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder. De Fa. van Damme gebruikte hun zelfgebouwde mengwoeler met een werkdiepte van 65cm. Ervoor staan 2 verschillende Caterpillar D8 rupstrekkers met vermogens van 131 en 167 pk. Deze foto is in Flevoland gemaakt.

image
Het bovenploegen van ondergrond om sloten te dempen.

image
Aanbouwploegen van de Koninklijke Nederlandse Heidemij. Aan deze Cat D6 (met verbrede 75cm rupsen) hangt een diepploeg die 1 meter diep werkt.

image
Aanbouwdiepploeg van de Heidemij aan een Cat D7 met verbrede rupsen. De maximale werkdiepte is 1,50m. Afhankelijk van het perceel is 275 pk tot 492 pk vereist om hem te trekken.

image
Diepploegen in de Wieringermeer met de Cat D6 van Fa. van Damme. Een diepploeg is aangebouwd die tot 1,75m diep kan ploegen. Met de 'voorschaar' wordt de zeer lichte zavel in de open voor gebracht.

image
De Dechentreiter 'zelfladende loswagen' wordt door Lely geïmporteerd. Mogelijk de eerste opraapwagen in ons land?

image
Ook nieuw van Lely is deze vacuümgiertank met een inhoud van 200 liter.

image
In dezer dagen is de nieuwe Fordson Super Dexta geïntroduceerd in Nederland. Hij heeft een motorvermogen van 44,5 pk. Dat is 5 pk meer dan de oude Super Dexta. Nieuw is een automatische diepteregeling.

image
Fordson Super Major uitgerust met een Horndraulic voorlader. Deze voorladers worden door de Nederlandse importeur in Nederland verkocht.

image
In de categorie praktische problemen: Een boer wil in 1 werkgang maaikneuzen met 1 trekker. Daarvoor heeft hij een Fordson Super Dexta aangeschaft, een Taarup hakselaar en een Schuitemaker wagen.

image
De Taarup SM 1100 aanbouwhakselaar van dit bedrijf.

image
Schuitemaker loswagen.

image
Het originele hulpstuk voor montage van de hakselaar en trekhaak. Deze combinatie paste echter niet.

image
Het gewijzigde hulpstuk dat door de 2 fabrikanten is uitgedokterd.

image
In een stuk over het reinigen van sloten mag uiteraard de korfmaaier van de Gebr. den Herder niet ontbreken. Hij is gemonteerd aan een Atlas 1200 kraan.

image
Wibo maaibalk met taludhark. De trekker is een Gutbrod.

image
Zelfrijdende Berkenheger taludmaaier met Busatis maaibalk.

image
De nieuwe gebogen maaibalk van de firma P. Wissekerke uit Anna Paulowna. Gemonteerd aan een Fordson Super Major.

image
Klaus taludmaaier gemonteerd op een Unimog.

image
Tot slot een artikel over werkmethoden bij het oogsten van stoppelknollen. Traditioneel was dit handwerk en werden de knollen getrokken. Na het trekken worden ze met een vork geladen.

image
Of direct trekken en laden.

image
De 1-rijïge Hola stoppelknollentrekker die zowel door een paard als trekker kan worden getrokken.

image
En als laatste een demonstratie van de Massey Ferguson 30 trekker. Na het oprichten van een nieuwe trekkerfabriek in het Franse Beauvais komen ook Franse MF-modellen op de Nederlandse markt. Ook de Perkins motoren komen uit Frankrijk. Ze worden in Parijs gebouwd. Hier demonstreert een MF 30 een 5-schaar ploeg. Vervolgens wordt aan een ketting een tweede MF 30 getrokken met een 2-schaar ploeg. De trekker stond in zijn vrijloop.

REACTIES

comment Door bolinder op zondag 5 januari 2020 14:15 quote
Heel mooi weer Niels de Atlas van de Voogd komt uit mijn Dorp Grijpskerke de firma Den Herder zat een Dorp verder Serooskerke Allebei loonbedrijven die later een andere weg inslaan Den herder heefd zich na verloop van tijd helemaal op de maaikorven en maaitechniek toegepast en zijn daar nog steeds toonaangevend in de Voogd is een middelgroot GWW aannemersbedrijf geworden.
comment Door Gerbert op zondag 5 januari 2020 16:14 quote
Mooi Niels, interessant hoe die bedrijven begonnen zijn en machines hebben uitgevonden.
Ik heb nog wel nummers van landbouwmechanisatie uit de jaren 80 en 90, maar die heb je zeker wel?
comment Door Niels (Administrator) op zondag 5 januari 2020 16:50 quote
Corné: Herder is natuurlijk bij iedereen zeer bekend geraakt. Wanneer je al die nummers doorbladerd kom je bijna alleen namen tegen die niet langer bestaan. Leuk om een uitzondering te zien daarop!

Gerbert: Die heb ik inderdaad allemaal, maar bedankt voor het vragen! Ik weet misschien wel iemand die nog zoekende is. Welke jaren gaat het om?
comment Door chrisknijnenburg op zondag 5 januari 2020 17:57 quote
Mooie reeks, zeker de foto's van het diepploegen. Op 1 foto staat een twee wielige Gutbrot. Ik vraag me af of dat geen Agria is, omdat het plaatwerk exact het zelfde eruit ziet als dat van een Agria?
comment Door xc70 op zondag 5 januari 2020 19:19 quote
prachtig
comment Door Bollenbouwer op dinsdag 7 januari 2020 17:28 quote
Machtig mooi. Lijkt me geen lekker werkje zonder stuurhut of oorkleppen met zo'n hakselaar op pad.

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.