GASTFOTO'S VAN GEOFFREY HOVING II

Door Niels in Ingekomen Foto's, woensdag 22 januari 2020 14:00

We gaan we naar Saskatchewan in Canada toe. In een uitgebreid verslag loodst Geoff ons door het jaar 2019 heen. We zien het staartje van de zaaiwerkzaamheden, waarna de 4 Claas hakselaars in actie komen, gevolgd door de combines.
image
Maïs zaaien onder haast Hollandse omstandigheden. Een schoon zwart zaaibed. We zien de John Deere 8295R met Horsch Maestro SW 2430 24 rijïge maïszaaimachine.

image
Zaaien vlak langs de South Saskatchewan river.

image
Onderweg naar de volgende klant. Achter de zaaimachine wordt altijd een service truck meegenomen. Zo zijn diesel en gereedschap altijd voorhanden. Daarnaast heeft de chauffeur, Geoff dus, een auto om naar huis te komen.

image
Het laatste perceel maïs werd op 23 mei gezaaid.

image
Na het zaaien wordt de machine eerst goed schoon geblazen met lucht.

image
Vervolgens worden ze van top tot teen gewassen.

image
En kunnen ze de schuur in voor een jaar.

image
Begin juni moest nog een perceel luzerne worden gezaaid.

image
Door de JD 9520R met Morris 18m zaaimachine.

image
Hier wordt geen kunstmest bij toegediend en heel ondiep gezaaid. Om insporing te verminderen is de kunstmestwagen afgekoppeld.

image
Na de veldwerkzaamheden is er weer tijd voor grondverzet. Voor de eigen kippenstallen van Feitsma wordt grondverbetering uitgevoerd. Bij de voersilo's sporen de vrachtwagens normaal in.

image
De instabiele grond wordt eruit gehaald en puin erin gereden.

image
Voor een klant werd een stuk bos gerooid waar een huis komt te staan. We zien de Volvo EC220DL rupskraan.

image
Mei en juni waren extreem droog in deze regio. De gewassen hadden het slecht. Een aantal eigen percelen, die vlakbij een grote waterplas liggen, voorzien van water met de sleepslang installatie.

image
Helaas bleek het een druppel op een gloeiende plaat, want veel verschil maakte het niet uit.

image
Eind juni staat het hakselteam klaar om winterraaigras te hakselen. Voor de Claas Jaguar 960 hangt een Dominoni GPS-bek. Ernaast een JD 8295R en JCB Fastrac met Penta silagekippers.

image

image
De 3-assige silagewagen voor een klant is klaar om afgeleverd te worden.

image

image
Langzaam komen alle machines door de werkplaats om ze klaar te maken voor het komende hakselseizoen.

image
De Claas Jaguar 960 en JD 8295R met Penta DB50 tijdens het hakselen van luzerne. Hier is goed te zien welke droogteschade er afgelopen jaar was. De kwaliteit was gelukkig wel goed.

image
Western Star truck met silagewagen onderweg naar de kuil.

image
Waar met de JD 9520R en Grouser schuifblad wordt ingekuild.

image
Een zeldzaamheid hier is het inkuilen in sleufsilo's.

image
De JCB Fastrac 8310 met Penta DB50 aan het lossen. De wanden zijn 4 meter hoog.

image
Luzerne hakselen op een perceel waar pivots staan. De opbrengst is dus een stuk beter.

image

image

image
Voor de Penta staat een demo Claas Axion 920 van dealer Canada Wester Harvest Centre uit Saskatoon.

image
Luzerne in slurven persen met een Versa ID912 silage bagger.

image
Peterbilt 379 met dieplader en daarop de JD 9360R met schuif. Opgeladen en klaar voor vertrek naar de volgende klant.

image
In de verloren uren de hakselaar wassen.

image
Twee Western Star trucks staan klaar om naar de volgende klant te vertrekken. Erachter eigenbouw silagewagens.

image
JD 9360R met Grouser schuifblad op de kuil.

image
Opnieuw luzerne hakselen. Door de droogte een erg dun zwad.

image
Winterraaigras hakselen wat op zwad is gemaaid.

image
De 960 schoon in de schuur in afwachting van de eerste gerstsilage.

image
Op 23 juli is het dan zover. Dit jaar hangt er voor de 960 een nieuwe 380 pick up. Hierdoor is de capaciteit iets omhoog gegaan. De gerst wordt vrij nat gehakseld, waardoor de zwaden - in vergelijking tot gras - erg zwaar zijn. De nieuwe pick-up heeft een ander model vijzel, met een sterkere slipkoppeling. De bek voert het gewas mooier in de hakselaar, waardoor je hem constanter belast. De capaciteit gaat zo omhoog.

image
De Friese vlag in top. Zo'n Penta DB50 is in 4 minuten vol.

image
En dan maar wachten.

image
Ook in de gerst is de droogte goed zichtbaar.

image
De JD 9420 staat voor een nieuwe Brent 1368 overlaadwagen. De trekker wordt gepoetst voor de graanoogst en de computer van de overlaadwagen wordt ingebouwd.

image
Voor een nieuw melkveebedrijf worden 8 slurven met gerst gevuld.

image

image
Over langere afstanden wordt de hakselaar op een trailer achter de truck vervoerd.

image
De Versa bagger op de dieplader.

image
Tweemaal een Claas Jaguar 960 en 1 Claas Jaguar 930. Even rust en een welkome regenbui.

image
Gerst maaien met de 7,6 meter brede Dominoni Direcr bek aan de hakselaar. Even een pitstop om te tanken.

image
Door het extreem droge voorjaar was de gerst en haver praktisch overal tegelijk oogstrijp. Om de klanten alsnog van dienst te kunnen zijn, en om ervoor te zorgen dat het product niet te droog in de kuil komt, is een Claas Jaguar 960 als vierde hakselaar er gebruikt bijgekocht.

image
Naast een Axion mocht ook een Claas Xerion 5000 op demo worden gebruikt.

image
Met eveneens een Grouser schuifblad.

image
De JD 9510R met Degelman schuifblad.

image
Een flinke luzernekuil aanrijden bij een melkveebedrijf.

image
Op 15 augustus begon voor Feitsma de graanoogst. Hier worden gele spliterwten gelost vanuit de nieuwe Brent.

image
Thuis lossen in de zgn. 'bin yard'. Voor de vijzel een Case IH Magnum 7130 met 16" vijzel.

image
Claas Lexion 760 met MacDon maaibord.

image
Twee van deze combines werden voor de oogst van 2019 ingezet.

image
Wederom luzerne hakselen bij een grote melkveehouder.

image
Sommige regio's ontvingen wel op tijd regen. Dit is duidelijk terug te zien in de opbrengst van de gerst.

image
Dat betekent volle vrachten.

image
Maar, niet overal was het goed.

image
De MacDon zwadmaaier heeft er werk aan om de hakselaar voor te blijven. De opbrengst bij deze klant was extreem goed. Tussen de 28 en 30 ton product per hectare. Het ging om een gerst/havermengsel.

image
Onderweg naar huis van de laatste gerstklus.

image
De 4 hakselaars worden in de werkplaats klaargemaakt voor de komende maïsoogst.

image
De maïsmessen en het tegenmes erin. Dan worden de messen geslepen!

image
En dan kan het los gaan. Dit perceel bleek nog te groen. Meer hakselactie in deel 3. Met dank aan Geoff voor de foto's en alle tekst!

REACTIES

comment Door Gerbert op woensdag 22 januari 2020 19:31 quote
Mooi! Was het wat die axion en xerion?
comment Door modest op woensdag 22 januari 2020 20:00 quote
Mooi
comment Door GPH op donderdag 23 januari 2020 02:38 quote
De Axion heb ik zelf niet op gereden, alleen even vlug in gezeten, vond de cabine heel erg klein vergeleken met andere trekkers in deze klasse, geen geïntegreerde GPS dus weer een extra scherm in de cabine. slechte zicht naar rechts door de dikke stijl met allemaal knopjes en GPS scherm en alles voelt wat goedkoop aan in de cabine. De chauffeurs die hem geprobeerd hebben aan de penta vonden het vermogen en comfort tegen vallen in vergelijking met onze JD's. en toen nog JCB's. Zowel vol als leeg een "dragrace" gedaan met de axion, JCB 8330 en JD8295R en de axions kwam zowel vol als leeg als laatst over de streep.

De Xerion heb ik zelf ander halve dag op gezeten. Ik ben er eerlijk gezegd nog steeds niet over uit wat ik er nou van vind. De trekker heeft prachtig zicht naar voren en op zij, geen lompe uitlaat of luchtinlaat in je zichtveld, alles is heerlijk open, maar het zicht naar achter is matig. De stoel in de cabine kan niet draaien wat ik persoonlijk heel vervelend vind als je op de kuil staat met een trekker. Hoewel ik goed bekend ben met de cabine op de xerion vind ik de jaguar armleuning heel beroerd als trekker. Ze hadden hier in mijn ogen veel beter de axion arm leuning kunnen pakken want dit is veel logischer in een trekker als de jaguar arm leuning.
Het 4 wiel sturen en de hondegang werkt heel mooi op de bult maar de trekker stuurt enorm zwaar. Het is net of ze geen rekening hebben gehouden met de dubbellucht die er aan komt voor noord Amerika. Moeten grotere stuurcilinders op en meer flow / druk naar de cylinders. Olie pijlen kan enkel met de wielen gedraaid, anders kun je niet bij het pijlstok komen. En de trekker is al met al vrij laag bij de grond in vergelijking met "echte" knik trekkers. De vario transmissie op de kuil is fantastisch, en brengt enorm veel PK's over op de grond, was blij verrast hoeveel deze trekker duwde. Ook is hij vrij licht voor een 530Pk trekker. Met schuif er aan zoals hij op de foto staat is hij 27 ton (zwaarder kan / mag hij ook niet) Onze 9R's wegen tussen de 29 en 33 ton inclusief de schuif. Ik heb het verschil niet gemerkt met duwen, maar zeker wel met het aanrijden van de kuil.

Wij zijn heel tevreden met de oogst machines van Claas, en we zijn heel te Verden met de trekkers van John Deere. en ik denk niet dat dat op korte termijn gaat veranderen Wink
comment Door KeesdeNood op donderdag 23 januari 2020 11:53 quote
Mooie en interessante serie Geoff

VOEG EEN REACTIE TOE

U dient ingelogd te zijn om te kunnen reageren. Vul hieronder uw gebruikersnaam
en wachtwoord in of registreer u als lid op Agrifoto.